پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.08.2017, 20:42


دبیرکل نهضت آزادی ایران در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه یکشنبه‌شب به وقت ترکیه، ساعت ۲۴ به وقت تهران، در شهر ازمیر ترکیه زندگی را به پایان برد. او در هفته‌های اخیر برای ادامه درمان و دیدار با اعضای خانواده در شهر ازمیر ترکیه به سر می‌برد.

نهضت آزادی ایران شامگاه یکشنبه در کانال تلگرام خود درگذشت دبیرکل خود را تایید کرد. محمد توسلی،‌ رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران در واپسین ساعات یکشنبه شب پنجم شهریور ماه در شهر ازمیر ترکیه درگذشته است.

***

ابراهیم یزدی در مهر ماه سال ۱۳۱۰ در یک خانواده مذهبی در قزوین به دنیا آمد. در شش سال همراه خانواده خود به تهران مهاجرت کرد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان‌های مولوی، تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دارالفنون و تحصیلات عالیه را در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ به اتمام رسانید.

در سال ۱۹۶۱ به ایالات متحده آمریکا رفت و تا انقلاب ۱۹۷۹ ایران در آن کشور زیست.

ابراهیم یزدی فعالیت سیاسی خود را با عضویت در «نهضت خداپرستان سوسیالیست»، ‌به رهبری محمد نخشب شروع کرد. در دوره ملی نهضت ملی شدن نفت از محمد مصدق و نهضت ملی شدن نفت هواداری می‌کرد. پس از کودتای ۲۸ مرداد فعالیت خود را در نهضت مقاومت ملی به رهبری «سیدرضا زنجانی» پیش برد. او در کمیته‌های دانشگاه، شهرستانها، انتشارات، سیاسی و اجرایی فعال و همچنین عضو هیئت تحریریه و ناشر روزنامهٔ «راه مصدق» بود.

در سال ۱۳۳۹ و با فعال شدن دوباره جبهه ملی (دوم) ابراهیم یزدی نیز وارد صفوف جبهه ملی شد. او در این سال به آمریکا مهاجرت کرد و از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۴۴ به عنوان دبیر شورای مرکزی جبهه ملی ایران، شاخه آمریکا و عضو هیئت اجرایی و مسئول تشکیلات جبهه، عضو هیئت تحریریه مجله «اندیشه جبهه» ارگان جبهه ملی فعالیت می‌کند.

با تأسیس نهضت آزادی ایران در سال ۱۳۴۰ او به همراه مصطفی چمران، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده در تأسیس شاخه‌های اروپا و آمریکای این نهضت شرکت داشت و به عنوان رئیس شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در خارج از کشور انتخاب ‌شد.

با خروج آیت‌الله خمینی از عراق و اقامت او در فرانسه، ابراهیم یزدی به حلقه نزدیکان و مشاوران او پیوست و با او نیز به ایران آمد.

با تشکیل شورای انقلاب، او به عضویت این شورا درآمد و با شروع دولت موقت بازرگان، او نخست به عنوان معاون نخست وزیر در امور انقلاب و سپس پس از استعفای کریم سنجابی از وزارت امور خارجه جای او را در این وزارتخانه گرفت. او در سالهای ۵۸ و ۵۹ سرپرستی مؤسسه کیهان را بر عهده داشت.

با استعفای بازرگان از ریاست دولت موقت، ابراهیم یزدی نیز از دولت کناره‌گیری کرد. در اولین دوره انتخابات مجلس شورای ملی به عنوان نماینده تهران وارد مجلس شد. در دوره‌های بعدی انتخابات مجلس شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد.

در سالهای بعد از انقلاب در ایران زندگی کرد و ریاست کمیتهٔ اجرایی، دفتر سیاسی متناوباً بر عهده داشت و از اعضای ثابت شورای مرکزی نهضت آزادی بود. پس از درگذشت مهدی بازرگان در سال ۱۳۷۳، به دبیر کلی نهضت آزادی برگزیده شد.

در سال ۱۳۸۸ در جریان اعتراض‌های مردم به تقلب حکومت در انتخابات ریاست جمهوری، چند بار بازداشت و هر بار مدتی زندانی شد.

ابراهیم یزدی در سال‌های بعد نگاهش به اسلام و نقش آن در سیاست و دولت‌داری به شدت تغییر کرد. وجوه اصلی این تغییر را در نامه او به راشد غنوشی رهبر جنبش «النهضة» تونس می‌توان دید.

اطلاعات بیشتر درباره زندگی سیاسی ابراهیم یزدی
https://fa.wikipedia.org/wiki/ابراهیم_یزدی


آخرین عکس دکتر ابراهیم یزدی در ازمیر ترکیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024