پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.08.2017, 5:33

پیشنهادهای ساده برای پایان «حصر»


مهدی کروبی ساعت یک بامداد روز پتج شنبه به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش سحام وضعیت جسمی ایشان بعد از اعتصاب غذای خشک رو به وخامت رفت و هم اکنون در بیمارستان بستری شده است. بعد از اینکه فشار آقای کروبی بالا رفت و وضعیت جسمی ایشان وخیم شد با نظر پزشک وزارت اطلاعات در بیمارستان شهید رجایی بستری شدند. پزشک وزارت اطلاعات تاکید کرده آقای کروبی باید تحت نظارت باشند.

لازم به توضیح است آقای کروبی با وجود انتقال به بیمارستان همچنان در اعتصاب غذا هستند و تاکید کرده اند تا رسیدن به خواسته های خود اعتصاب غذا را نمی شکنند.

سایت سحام در مورد وضعیت سلامتی این رهبر جنبش سبز ایران اطلاع رساتی خواهد کرد.

***


مذاکره کمیته حصر فراکسیون امید با لاریجانی و جهانگیری

اعضای کمیته حصر فراکسیون امید برای پیگیری موضوع اعتصاب غذای مهدی کروبی با رییس مجلس رایزنی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی مذاکره محمدرضا عارف با اسحاق جهانگیری در ابتدای جلسه امروز مجلس، کمیته حصر فراکسیون امید در گوشه‌ای از صحن مجلس جلسه غیر رسمی برگزار و پس از آن با برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کردند.

پس از این رایزنی‌ها،‌ محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین زاده، قاسم میرزایی‌نیکو، غلامرضا حیدری، حجت‌الاسلام احمد مازنی، شهاب‌‌الدین بی‌مقدار و الیاس حضرتی با حضور در جایگاه هیات رییسه با علی لاریجانی رییس مجلس درباره وضعیت مهدی کروبی مذاکره کردند.

در ادامه محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید و از اعضای هیات رییسه مجلس نیز به این جمع پیوست.

این نمایندگان پس از رایزنی با رییس مجلس، با حضور در ردیف جلوی صحن با برخی از اعضای دولت از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی وزارت کشور و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت‌وگو کردند.

***
حسن خمینی: امیدهایی برای رفع حصر وجود دارد

به گزارش ایلنا، حسن خمینی در کنگره حزب مجمع ایثارگران  گفت: نسبت به وضعیت یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب برادر و سرور معظم خودمان جناب کروبی ابرار نگرانی می‌کنم و از خدا می‌خواهم سلامت و صحت ایشان را به ما مژده بدهند که البته امیدهایی هم برای این مساله (رفع حصر) وجود دارد که ان‌شاالله تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه برسد.

***

هشدار دختران میرحسین و رهنورد نسبت به آنچه بر محصوران می‌گذرد

دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دربیانیه ای ضمن هشدار نسبت به وضعیت محصوران با آنان به خصوص شیخ محصور کروبی ابراز همدردی کردند.

به گزارش کلمه، متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید:

مردم و یاران آگاه و همراه

ما دختران میرحسین موسوی و دکتر رهنورد ضمن هشدار نسبت به آنچه بر محصوران می‌رود و با یادآوری اینکه حق خدایی آزادی بی‌دلیل از آنها ربوده‌شده و ابراز تأسف از حریم‌های شکسته از این حصر غیرقانونی – غیراخلاقی و نیز نگرانی جدی از اعتصاب غذای جناب آقای کروبی و خطرات ناشی از آن، بعد از شش سال و نیم ظلم دل‌وجانمان را در کنار و همراه سه عزیز مقاوم محصور و سرکار خانم کروبی می‌دانیم و برای ایشان آرزوی سلامتی و از خدا امید و طلب دادرسی داریم.

کوکب زهرا نرگس موسوی خامنه
٢۵ مرداد ١٣٩۶

***

یادداشت اینستاگرامی علی مطهری درباره اعتصاب غذای کروبی

«اعتصاب غذای حجت الاسلام آقای کروبی باید هشداری برای کسانی باشد که بر ادامه حصر خانگی ایشان اصرار می ورزند. منطق آقای کروبی منطق درستی است، می گوید طبق قانون تکلیف من را مشخص کنید. اگر جرمی مرتکب شده ام دادگاه صالح علنی تشکیل دهید، حکم آن هر چه باشد می پذیرم. منطق برخی مسئولان امنیتی و اطلاعاتی که می گویند باید توبه کنی تا آزاد شوی، نه مبنای عقلی دارد و نه مبنای شرعی. مبنای عقلی ندارد چون آقای کروبی مدعی است که من جرمی مرتکب نشده ام و به من ظلم شده است. علاوه بر این اگر وی جرم بزرگی مرتکب شده و حقوق ملت را ضایع کرده است چرا باید با توبه بخشیده شود؟!

مبنای شرعی هم ندارد چون اسلام نمی گوید هر جرمی با توبه بخشیده می شود. پس طرف مقابل فقط خضوع و خشوع و تعظیم و زانو زدن می خواهد، به خیال اینکه اگر وی بدون توبه و زانو زدن آزاد شود اقتدار نظام آسیب می بیند، در حالی که بر عکس است، در این صورت اقتدار نظام افزایش می یابد. طبعا آقای کروبی هم حاضر به کرنش و تعظیم نیست. پس بهتر است مسئولان مقدمات دادگاه علنی صالح را فراهم کنند و البته لازم است به طور همزمان دادگاه متهمان طرف مقابل نیز که زمینه فتنه ۸۸ را فراهم کردند تشکیل شود. بهتر است مسئولان مربوط مصالح کشور و انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند. ممکن است فردا دیر باشد.»

***

اعتصاب غذا در همراهی با مهدی کروبی

فعالان سیاسی و مردم در همراهی با مهدی کروبی اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند.

به گزارش کلمه، مهدی محمودیان، محمدرضا جلایی‌پور، مهدیه گلرو از جمله افرادی هستند که در توییتر از همراهی با مهدی کروبی و اعلام اعتصاب غذای خود خبر داده‌اند.

از صبح امروز، مهدی کروبی در اعتراض به روند و شیوه حصر غیرقانونی و غیرشرعی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است. خانم فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی گفته است: “آقای کروبی امروز پس از نماز صبح وارد اعتصاب غذای خشک شدند.

محمودیان، روزنامه نگار و از فعالان جنبش سبز در توییتر خود نوشته است که من مهدی محمودیان فرزند ایران همراه با شیخ مهدی کروبی ودر حمایت از مطالبات به حق ایشان، از خوردن و آشامیدن هرچیزی جز آب قندنمک پرهیز می‌کنم.

محمدرضا جلایی‌پور نیز نوشت: در همراهی با اعتصاب غذای مهدی کروبی با مطالبات حداقلی به حق‌اش من هم به عنوان یک شهروند معترض به حصر غیرقانونی، اعتصاب غذای تر می‌کنم

ساجده عربسرخی نوشت: تنها راهی که به نظرم میاد همراهی با کروبی در اعتصاب غذا است. تا پایان اعتصاب شیخ و برآمده شدن خواسته‌هایش من هم اعتصاب غذا خواهم کرد

مهدیه گلرو هم گفته است: تا پایان اعتصاب غذا کروبی ودر حمایت از وی از خوردن هر چیزی غیر از آب،قند و نمك خودداری میکنم

ساجده کیانوش راد نیز با پیوستن به این حرکت در توئیت خود نوشت:  تا پایان اعتصاب غذا کروبی ودر حمایت از وی از خوردن هر چیزی غیر از آب،قند و نمك خودداری میکنم

سیامک آرام: بعنوان حداقل کار، در حمایت از کفِ خواسته های مهدی کروبی و همراهی با اعتصاب غذای او و در اعتراض به حصر , اعتصاب غذای تَر می کنم.

نرگس کرباسچی: برای حمایت از شیخ شجاع من نرگس کرباسچی تا پایان اعتصاب غذای مهدی کروبی از خوردن و آشامیدن هر چیزی جز آب و نمک و قند پرهیز می نمایم

من، روح‌اله نخعی، تا پایان اعتصاب غذا کروبی و در حمایت از وی از خوردن هرچیزی غیر از آب، قند و نمك خودداری می‌کنم.

من سپهر سلطانى تا پایان اعتصاب غذاى کروبى و در حمایت از وى از خوردن هرچیزى غیر از آب، قند و نمك خوددارى میکنم.

سهیل جان نثاری: تا پایان اعتصاب غذای مهدی کروبی فرزند احمد از خوردن و نوشیدن هر چیزی جز آب و قند و نمک اجتناب می‌کنم

من نه آدم معروفیم و نه مهم ولی: من بهاره منشی تا پایان اعتصاب غذا کروبی ودر حمایت از وی از خوردن هر چیزی غیر از آب،قند و نمك خودداری میکنم.

من بهاره هدایت تا پایان اعتصاب غذای مهدی کروبی ودرحمایت از وی از خوردن هرچیزی به جز آب و قند و نمک خودداری می‌کنم.

ساجده عربسرخی: تنها راهى كه به نظرم مياد همراهى با كروبى در اعتصاب غذا است. تا پايان اعتصاب شيخ و برآورده شدن خواستهايش من هم اعتصاب غذا خواهم كرد.

من سیاوش حاتم تا پایان اعتصاب غذای مهدی کروبی،از خوردن هر چیزی به جز آب و نمک و قند خودداری میکنم.

من علی جمالی تا پایان اعتصاب غذای مهدی کروبی ودرحمایت از وی از خوردن هرچیزی به جز آب و قند و نمک خودداری می‌کنم.

***

واکنش فراکسیون امید به اعتصاب غذای کروبی

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس از درخواست جمعی از نمایندگان و فراکسیون امید برای پایان دادن به موضوع اعتصاب غذای مهدی کروبی خبر داد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تذکر مصطفی کواکبیان و در تشریح روند پیگیری موضوع اعتصاب غذای کروبی از سوی فراکسیون امید اظهار کرد: بعد از اینکه از موضوع اعتصاب غذای آقای کروبی مطلع شدیم ضمن مشورت با جناب دکتر عارف و آقای مطهری و جمعی از دوستان نماینده تماسی با آقای حسین کروبی داشتیم و صحت و سقم مطلب را جویا شدیم. ایشان اعتصاب غذای خشک از صبح امروز را تایید کرد ما نیز مراتب نگرانی خود را اعلام کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه آقای کروبی تازه آنژیو شده‌اند و باید داروی قلب و رقیق‌کننده خون را مصرف کنند و ممکن است عدم مصرف دارو مخاطراتی برای ایشان داشته باشد تقاضای دوستان این بود که به اعتصاب غذا پایان دهند یا حداقل داروها را مصرف کنند. ایشان هم از پیگیری نمایندگان تشکر کردند و قرار شد موضوع را منتقل کنند و گفتند اصرار خانواده مصرف داروهاست.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: ما بلافاصله موضوع را به وزیر اطلاعات انتقال دادیم و خواستار پیگیری جدی شدیم. همچنین موضوع با وزیر کشور در میان گذاشته شد و قرار شد  از طریق رییس و مسئولین مربوطه در قوه قضاییه موضوع را پیگیری کنند. ضمناً قرار شد دکتر هاشمی وزیر بهداشت با توصیه دکتر عارف عیادتی از آقای کروبی داشته باشد.

تابش در پایان ابراز امیدواری کرد که با درایت مسئولان امر و در راستای پیگیری‌هایی که قبلا توسط کمیته منتخب نمایندگان عضو فراکسیون امید انجام شده بود و قولی که رئیس مجلس داده بود این مساله به نحوی حل شود که هم دغدغه خاطر مردم و خانواده آقای کروبی رفع شود و هم سلامتی ایشان به مخاطره نیفتد.

تماس تماس تلفنی آیت‌الله بیات زنجانی با رییس فراکسیون امید

آیت‌الله بیات‌زنجانی، از مراجع تقلید قم، دقایقی قبل با محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بصورت تلفنی گفتگو کرده و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اعتصاب غذای حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی، از وی خواست بعنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع باشند.

محمدرضا عارف نیز در این گفتگو گزارشی از عملکرد فراکسیون امید برای حل این موضوع ارائه کرد.

درخواست کواکبیان از رئیس جمهور

نماینده مردم تهران در مجلس از نام‌گذاری بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان نماینده تهران در تذکری در پایان جلسه علنی نوبت بعدازظهر مجلس همچنین اظهار داشت: خبری شنیده‌ام که از آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور می‌خواهم اگر واقعا بحث اعتصاب غذای حجت‌الاسلام کروبی جدی است، آن را پیگیری کند و دکتر قاضی‌زاده هاشمی یا وزیر اطلاعات را بفرستند که این بحث را پیگیری و موضوع نیروهای امنیتی داخل خانه را حل کنند.

بعد از پرسش کواکبیان از حسن روحانی درباره وضعیت کروبی، شبکه خبر پخش مستقیم مذاکرات مجلس را قطع کرد.


پیشنهادهای ساده برای پایان «حصر»

حمیدرضا جلایی‌پور

تا کنون برای پایان یافتن رفع حصر از سوی اصلاح طلبان چند بار پیشنهاد شده که «اصلاح طلبان» آماده‌اند دو قول ۱ و ۲ را انجام دهند و «نظام» هم محورهای ۳ و ۴ و ۵ را اجرا کند.

۱- اصلاح طلبان تعهد می‌دهند پیامد رفع حصر  به اعتراضات خیابانی منجر نشود.

۲- پس از رفع حصر، اصلاح‌طلبان در تبلیغات خود از «برد طرفین» دفاع خواهند کرد نه اینکه اعلام کنند که مردم برنده شدند و نظام شکست خورد.

۳- در مقابل در گام اول  مامورین امنیتی خانه محصورین را ترک کنند.

۴- در گام دوم همه خویشاوندان محصورین بتوانند آنها را آزادانه ملاقات کنند.

۵- در گام سوم دوستان محصورین بتوانند به ملاقات آنها بروند.

و بعد پایان کامل حصر

که متاسفانه تا حالا خبری نشده است و اکنون فرزند احمد دست به اعتصاب غذا زده است.

کوتاهی در رفع حصر نه عقلایی، نه اخلاقی ، نه قانونی و نه شرعی است. این کوتاهی همچنین به سود جامعه و نظام و دولت ایران در منطقه لغزنده خاورمیانه نیست.


اعتصاب غذای مهدی محمودیان

مهدی محمودیان کسی است که در مورد جنایات کهریزک افشاگری کرده بود و آقای کروبی پیگیر ماجرا شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024