جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.08.2017, 9:05

فائزه‌ هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «قانون»:


* من یک سوژه امنیتی هستم
* در رابطه با مرگ پدر ابهام وجود دارد
* مردم با اصلاح طلبان پیمان اخوت نبسته اند
* محسن‌هاشمی نحوه تعامل با قدرت و پیدا و پنهان آن را می‌داند
* موضوع هاشمی‌زدایی چندین سال می‌شود که کلید خورده است
* برای ما آبروریزی است که در افغانستان و ...وزیر زن دارند و ما نداریم
* فشارهایی که بر پدر بود بعداز فوت ایشان به ما ارث رسیده است
* شهرداری می خواهیم که در آینده، کسی صد رحمت به قالیباف نگوید
* وزرا از پدر مشورت می گرفتند ولی روحانی از ایشان مشورت نمی گرفت
* ناطق و حسن‌خمینی صاحب رای موثر نیستند و بهتر است بگویم رای ندارند
* پدر نمی‌گذاشت فشارهایی که آن دوران بر او وارد می‌شد به ما انتقال پیدا کند
* تغییراتی که ولایتی ایجاد کرد با فلسفه وجودی دانشگاه آزاد همخوانی ندارد
* باید به گونه ای عمل کنیم که به مردم در ادامه اصرار نکنیم که بیایند رای بدهند
* دوست دارم بیشتر روی من تحقیق کنند تا بفهمند که هیچ چیزی نمی توانند استخراج کنند
* محسن یک میلیون و هشتصد هزار رای آورد که پدر نیز در زمان حیات، این رای را نیاورده است
* نیروهای ضعیف از دولت باید بروند و اینکه افراد ضعیف از پستی به پست دیگر می‌روند جای تامل دارد
* محسن می‌گوید سه عامل نام بابا، سابقه مدیریتی و در لیست امید قرار گرفتن باعث رای آوری من شد


امید فراغت/ قانون

فائزه هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی را ایرانیان و به خصوص دختران و زنان نواندیش جامعه اسلامی ایران به خوبی می شناسند.

او مقتضیات زمان را تابعی از اسلام می‌داند و دغدغه اش رهایی جامعه از قید و بندهایی است که عده ای حرکت زمان را درک نکرده و ناگزیر در پشت آن قید و بندها و فرمان به دست، جامعه را در گل و لایی هدایت کرده اند ولی آن گل و لای، زیبنده جامعه اکنون ایران اسلامی نیست. او بانوان را مظهر وفاداری و توسعه جامعه می‌داند و اجبار به رخوت و سستی این قشر اثرگذار را برنمی‌تابد و گاهی با سکوت و گاهی با فریاد، مطالبات دختران و زنان جامعه ایران را خواستار است. البته او تاوان فریادهایش را داده است، زندان را تجربه کرده و آن را بازتولیدی برای نگاه پیشین خود می داند. فائزه، مظهر بانوی شرقی است چرا که فلسفه زیستن و دیدگاه سیاسی اش را از شرق آموخته‌است. او زاییده شرایط نیست بلکه شرایط ساز است و به همین دلیل، حرف‌های این بانوی پرسروصدا و پر جنب و جوش را قابل تامل می دانند چرا که او یک زن ایرانی دغدغه‌مند است! دغدغه‌هایی که اگر حل نشود نیمی از جامعه در تاریکی فرو می‌رود؛بی‌شک تاریکی، تاریکی می زاید! ایران اسلامی برای آینده ای باشکوه‌تر، احتیاج به روشنایی تمام و کمال دارد و کلید این روشنایی در دست بانوان امروز ایران اسلامی است. فائزه هاشمی، دعوت روزنامه «قانون» را پذیرفت تا در یک روز تابستانی میهمان ما شود و پاسخگوی سئوالات باشد. متن کامل گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

اوضاع بعد از فوت پدر چگونه پیش می‌رود؟
یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعداز فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولی این‌گونه نیست و بعد عید، چهار نفر از خانواده ممنوع‌الخروج شده اند.این‌روزها برای من بیشتر از فیش آب، برق و تلفن، احضاریه آمده است ولی وقتی مراجعه می کنیم به ما می‌گویند اشتباه شده است.بعد از رحلت پدر، مشکلات این‌ چنینی فراوان است.حتی به خانه ما در خارج از تهران تحت عنوان آنکه به دنبال اتباع بیگانه‌ می‌گردیم، حمله کردند.

چرا شایعات در خصوص شما فراوان است؟
نمی دانم ولی بگذار نکاتی را بگویم. بعد از فوت پدر از قول من نقل کردند که بابا را کشتند! یا اینکه فائزه می خواهد مهاجرت کند، اما دروغ بود. انسان در کشور خودش هویت دارد و در هر جای دنیا که باشی یک بیگانه هستی. از طرف دیگر شایعه کردند فائزه به همراه مادرش در سفر به لندن با یک شیخ عرب ملاقات و مشکل نفت را حل کرده است در صورتی که خواهرم با مادرم رفته بود. بیشتر شایعات در خصوص من امنیتی است.

البته اگر قدرت این را داشته باشید مشکل نفت را حل کنید، بسیار خوب است.
اگر این‌گونه باشد که افتخار می کنم. گفتنی است زمانی که احمدی نژاد به قدرت رسید، فوتبال ملی تعلیق شد. در آن شرایط انگلیس بودم، با توجه به ارتباطاتی که با شیخ احمد کویتی(عضو شورای فیفا) داشتیم از ایران زنگ زدند و من نیز به دلیل اینکه تیم ملی ایران جزو منافع ملی است برای رفع مشکل به شیخ احمد زنگ زدم و تا شب تعلیق برداشته‌شد. در آن زمان که دوره احمدی‌نژاد بود از رابطه‌مان برای حل مشکلات کشور استفاده کردیم؛ در حال حاضر نیز اگر کمکی از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم.

در سخنان‌تان از ممنوع‌الخروجی گفتید، دلیل این اتفاق چیست؟
یک نهاد امنیتی از من گزارشی به دادستانی فرستاده است که فائزه در دادگاه‌هایش شرکت نمی‌کند یا می‌گویند من با برخی سفرای کشورهای اروپایی ملاقات می‌کنم. گویی واهمه وجود دارد که ما از کشور برویم و متاسفانه چنین شایعاتی از ابتدای انقلاب به وجود آمده است.البته متاسفانه نمی‌دانم به چه علت پسرم را نیز ممنوع الخروج کرده اند که جای تعجب دارد!

شایعه‌سازی‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند؟
شاید من یک پروژه باشم. اول شایعات را می سازند و سپس بهره برداری می کنند! به عبارتی من یک سوژه امنیتی هستم. دوست دارم بیشتر روی من تحقیق کنند تا بفهمند که هیچ مساله‌ای نمی توانند استخراج کنند. مانند داستان ملانصرالدین است که به دروغ شایعه می‌کند نذری می‌دهند و می‌بیند که مردم می روند و سپس خودش می گوید نکند راست باشد و به همین دلیل به دنبال مردم می دود! اکنون نیز همین‌گونه است. البته اینچنین کارها غیر اسلامی و غیرقانونی است.

با فوت پدر، جایگاه خانواده آیت‌الله ‌هاشمی امروز کجاست؟
ما جای قبلی هستیم، فرقی برای ما نکرده است. یاسر تعبیر خوبی پس از فوت بابا دارد و آن اینکه می‌گوید ما یک موهبت مهم از پدر به ارث بردیم و آن محبت مردم است. البته فشارهایی که بر پدر بود بعد فوت ایشان به ما ارث رسیده است. پدر نمی‌گذاشت فشارهایی که آن دوران بر او وارد می‌شد به ما انتقال پیدا کند ولی امروز آن‌ها را مستقیم درک می‌کنیم.

برادر شما (محسن) در برنامه دست خط به نوعی بیان کرد که از همه فرزندان عاقل‌تر است، شما این موضوع را قبول دارید؟
محسن رویه محافظه‌کارانه دارد برای همین می‌گوید من عاقل هستم. محسن تغییر موضع نداده و همیشه همین‌گونه بوده است. خانواده هاشمی انواع و اقسام دارد، بعضی ها فکر می کنند ما تقسیم کار کردیم در صورتی که به طور طبیعی این‌گونه هستیم.

برخی مدعی هستند اگر محسن هاشمی در لیست امید نبود، رای نمی‌آورد، این ادعا را قبول دارید؟
دامن زدن به این اظهارات را به صلاح نمی دانم.ما لیست مشترک ارائه دادیم و کنار هم ایستاده‌ایم و این بسیار مهم است که با تدبیر، این مرحله را پشت سر بگذاریم.به نظر، باید ایرادها را بزرگان اصلاحات حل کنند. البته اگر محسن فقط به خاطر لیست امید رای آورده است پس چرا او را سرلیست قرار دادند؟! اختلاف رای محسن با نفر بعدی بیانگر حقیقت است. محسن یک مولفه‌ای متفاوت با بقیه داشته است که یک میلیون و هشتصد هزار رای آورده است اما مهم این است که همگی در کنار یکدیگر پیروز شدیم.

برادرتان در این خصوص صحبتی نمی‌کنند؟
محسن همیشه می‌گوید سه عامل نام بابا، سابقه مدیریتی و در لیست امید قرار گرفتن باعث رای آوری من شد.

چه توصیه‌ای به منتخبان شورای شهر پنجم دارید؟
نباید اتفاقات شورای شهر اول تکرار شود. این دوستان، افراد متخصصی هستند و کسی نیز نمی‌تواند موضوعی را به شورا تحمیل کند.ما شهرداری می‌خواهیم که در آینده، کسی صد رحمت به قالیباف نگوید.

برخی مدعی شده اند که این شورا مدفن اصلاحات است؟این ادعا را قبول دارید؟
اگر دوستان مسیر اختلاف را ادامه دهند ممکن است شرایط به گونه ای شود که این حرف محقق شود، اگر انتخاب شهردار بر اساس صلاحیت و تخصص نباشد و اگر اظهارات نامناسبی که اصلاح طلب ها به یکدیگر نسبت می دهند، ادامه پیدا کند، ممکن است این اتفاق بیفتد. باید قوی‌ترین نتیجه را از خود بر جای بگذاریم. همواره اختلافات بعد از پیروزی ها حادث می شود، مردم با اصلاح طلبان پیمان اخوت نبسته اند، باید به گونه ای عمل کنیم که به مردم در ادامه اصرار نکنیم که بیایند رای بدهند.

حضور آیت‌الله هاشمی اختلافات را کمتر می‌کرد؟
پدر همواره آینده را می دید اما یقین دارم که این اختلافات فعلی ایجاد نمی شد. فقدان آیت الله را اینجا احساس می کنم.

خود برادرتان دوست دارد که شهردار شود؟
محسن یک میلیون و هشتصد هزار رای آورد که پدر نیز در زمان حیات، این رای را نیاورده است. محسن دنبال شهردار شدن نیست. او نیز مثل پدر نگاه راهبردی داشته و اطمینان دارد که تندروی و کندروی بلای جان توسعه کشور است. محسن اعتقاد دارد که گاهی باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب از بسیاری خواسته ها صرف نظر کرد چرا که شرایط حساس امروز تدبیری اعتدال گرایانه و اصلاح گرایانه را طلب می‌کند.

شما دوست دارید که برادرتان شهردار شود؟
من احساس می کنم که مردم یک میلیون و هشتصد هزار رای دادند که محسن شهردار شود چرا که محسن نحوه تعامل با قدرت و پیدا و پنهان آن را می‌داند و مهم‌تر اینکه می‌داند باید با چه سرعتی شتاب گرفت.

نظر شما در رابطه با تغییر و تحولات دانشگاه آزاد چیست؟
باید ابتدا فلسفه وجودی دانشگاه آزاد را بدانیم و سپس طبق این فلسفه، روند اتفاقات را بررسی کنیم. ولایتی زمانی که روی‌کار آمد دست به تغییرات زد که با فلسفه وجودی دانشگاه آزاد همخوانی ندارد.

بعد از انتصاب فرهاد رهبر به عنوان رییس دانشگاه آزاد، جاسبی از ولایتی خوشحال‌تر بود، در این خصوص نظری ندارید؟
گاهی اوقات شرایط زمانی و مکانی به گونه ای است که انسان ها رفتارهای متفاوتی را بروز می دهند و چنین مسائلی طبیعی است چرا که آدم ها با یکدیگر متفاوت هستند.جاسبی، محمدیان و ولایتی نامه‌ای تنظیم کردند که بعد از فوت آیت ا... هاشمی، آیین نامه و اساسنامه دانشگاه آزاد پیش بینی نکرده که چگونه رییس هیات امنا را انتخاب کنیم ولی این نامه را ناطق، حسن خمینی و میرزاده امضا نکردند.

به نظر شما ناطق‌نوری و حسن خمینی نمی‌توانستند در خصوص مسائل دانشگاه آزاد قوی‌تر عمل کنند؟
ناطق که استعفا داده بود و سید حسن نیز نامه ای به روحانی نوشت که ایشان جواب نداد! این دو نفر صاحب رای موثر نیستند و بهتر است بگویم رای ندارند.

در خصوص اخراج برخی کارکنان روزنامه فرهنگیان دانشگاه آزاد چه نظری دارید؟
موضوع هاشمی زدایی چندین سال می‌شود که کلید خورده است. در رابطه با اخراج خبرنگاران روزنامه فرهنگیان و عدم حمایت از آنان، نکته‌این است که اصولگرایان همواره در امور اجرایی قوی تر از ما هستند و و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند چرا که معیارهای قانونی را رعایت نمی‌کنند و به عبارتی حاضر هستند برای باند خودشان هر کاری بکنند.

با فوت پدر و شایعاتی که در خصوص آن به وجود آمد کنار آمدید؟
روزگار است و هر آمدنی، رفتنی دارد. فوت بابا به‌حدی ناگهانی بود که ناخودآگاه با توجه به جایگاه ایشان، ابهاماتی را نه تنها برای جامعه بلکه برای فرزندان نیز به وجود می آورد. امروز شورای امنیت یک اقداماتی کرده ولی نتیجه خاصی برای خانواده محرز نشده است و البته ابهام وجود دارد.

چرا هیچ‌کس شبیه هاشمی نیست؟
آیت‌الله هاشمی یکی بود و دیگر به این زودی ها تکرار نخواهد شد. چراکه ارتباطات، نفوذ،بصیرت،آینده‌نگری، صبوری و ... بسیاری از مولفه‌ها جمع شده بود تا هاشمی، هاشمی شود.

در ۸۴ هاشمی شکست خورد و همه گفتند او تمام شد اما سال ۸۸ هاشمی بلند شد و سال ۹۲ یک سرباز را رییس جمهور کرد؟ نظر شما در این‌باره چیست؟
مهره سرباز که نه، فیل یا رخ بگوییم بهتر است! هاشمی یک شخصیت منحصر به فرد در عالم سیاست بود و به تعبیری، زمان و مکان و مهم تر اینکه جامعه بین‌الملل را می شناخت و مسیر حرکت جامعه را درک کرده بود و بر همین اساس اعتقاد داشت که جامعه دیگر به عقب باز نمی‌گردد. پدر اعتقاد داشت که برخی زمان ها باید افراط‌ها پدید آید تا مردم به ماهیت حرکت اعتدالی پی ببرند و چنین اتفاقاتی در نظام های سیاسی دنیا نیز روی می دهد. حاصل آن کنش و واکنش ها این شد که مردم متوجه تفاوت بین شعار و شعور بشوند و بدانند که مسیر توسعه در گروی مشارکت آنان در تدوین و طراحی راه شان از صندوق های رای است و آیت‌الله هاشمی به نیکی این دیدگاه مردم را دریافته بود و در کنار آنان قرار گرفت.

شما به عنوان یک زن، در خصوص اتفاقاتی که برای آتنا و بنیتا در جامعه امروز افتاد چه نظری دارید؟
متاسفانه چنین اتفاقاتی در همه جای دنیا هست و من از طرف خانواده آیت‌الله هاشمی به خانواده های این عزیزان تسلیت می گویم. از سوی دیگر باید اشاره کنم که بعد از آمدن احمدی نژاد، مملکت به شکل عجیبی به سمت بی اخلاقی رفت و هنوز جامعه به حالت قبل بازنگشته‌است. هشت سال دوره احمدی نژاد تاثیرات عمیقی بر جای گذاشت. البته ناگفته نماند که قبل از احمدی نژاد نیز برخی از این مسائل بود ولی امروز متفاوت است.

به اعتقاد شما راه ایجاد یک فضای ایمن در جامعه چیست؟
حل این مشکلات بحث‌های کارشناسی فراوانی می‌طلبد؛ برای مثال در انگلیس، قانونی برای فرادستان تعیین کردند و گفتند ابتدا حاکمان باید قانون را رعایت کنند. خوشبختانه با وجود شبکه های مجازی و...آگاهی مردم خوب پیشرفت کرده است و همین واقعیت باعث خواهد شد حق و حقوق خود و دیگران را بهتر درک کنند و بدانند که برای زیستی متعالی در جامعه احتیاج دارند که حقوق شهروندی را بدانند.

بحث آزاد شدن تریاک را چگونه ارزیابی می کنید؟
در گذشته امتحان شده و نتیجه مثبتی داشته است. امروزه برخی از جوانان این سرزمین به دنبال شیشه و...رفته اند که بسیار خطرناک و توهم زاست. اگر جوانان نمی توانند دست از چنین آلودگی هایی بردارند،تریاک بکشند به نظر سالم تر از بقیه موادهاست. اما باید هوشیار باشیم که در اجرا منحرف نشود.

نبود وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟
چرا زن نباید وزیر شود؟ روحانی چه پاسخی برای بانوان ایران زمین دارد؟ البته شنیده‌ام که به روحانی گفته‌اند نباید وزیر زن داشته باشید. احمدی‌نژاد وزیر زن داشت، چون روحانی از خودشان نیست فشار می‌آورند که وزیر زن نباید باشد. برای انتصاب وزیر زن باید هزینه بدهیم. روحانی باید بداند زنان به او رای دادند و زنان این‌قدر ارزش دارند که به خواسته‌های خود برسند. به غیر از وزارت، بسیاری از سمت‌ها وجود دارد که بانوان می‌توانند داشته باشند. در دنیای امروز نمی توانیم بگوییم وزیر زن داشتن نوآوری است.برای ما آبروریزی است که در افغانستان و‌...وزیر زن دارند و ما نداریم. روحانی این فقدان را باید در پست‌های مدیریت بالا جبران کند.برای مثال در معاون وزیر، استاندار، فرمانداری، رییس دانشگاه و ... می تواند از وجود بانوان استفاده کند.

آیا خواب پدرتان را دیده‌اید؟
خواب نمی‌بینم وقتی نیز می‌بینم یادم نمی‌آید اما یک بار پدرم را خواب دیدم و فریاد زدم دکتر دکتر پدرم زنده است.

فوت آیت‌الله بیشتر به کدام‌یک از شما ضربه زد؟
بیشترین آسیب را از فوت بابا، فاطمه خورده است.

مهدی عفو مشروط نمی‌گیرد؟
باید یک سوم آن یعنی ۴۰ ماه را بگذراند تا بتوانیم از این قانون استفاده کنیم.

اینکه گفتند آیت‌الله صانعی در مقبره امام بر پیکر آیت الله نماز میت خواندند درست بود؟
خیر، این موضوع شایعه بود و ایشان فقط به داخل ضریح آمدند که حال‌شان نیز بد شد.

تاثیر نبود آیت‌الله هاشمی در دولت جدید روحانی چیست؟
نبود آیت الله در رفتارهای اصولگرایان تاثیر می‌گذارد. پدر وزنه تعادل بود چرا که جبهه رقیب باحضور او برخی کارها را نمی توانست بکند. در آن زمان وزرای دولت یازدهم پیش پدر می آمدند و مشورت می گرفتند ولی البته حسن روحانی از ایشان مشورت نمی‌گرفت.

دولت دوم روحانی چگونه باید پیش برود؟
روحانی باید بتواند از ظرفیت برجام استفاده کند؛ این درست که زمان‌بر است ولی در دور دوم دولت باید شکوفه‌ها نمایان شود!

برخی در شبکه های مجازی گفته بودند در قضیه فاو، محسن رضایی به هاشمی حقیقت را نگفته‌است، نظر شما چیست؟
بگذارید یک نقل قول دیگری بگویم. در قضیه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ پدر نقل می کرد که:« محسن رضایی آمد و به من گفت پول، نیرو، سلاح و ... نداریم وقتی این ها را مطرح کرد،گفتم همین کاستی‌ها را به حضرت امام(س) بنویس و او نیز نوشت! وقتی قضیه در کشور مطرح شد محسن رضایی حرفش را عوض کرد و می‌گوید من ننوشتم و سپس می گوید آیت ا... هاشمی من را گول زد». بعد پدر به او گفته بود که خود شما گفتید این مشکلات را داریم و گفتم برای امام(س) بنویس، من که چیزی نگفتم تا شما بنویسید!

چه توصیه‌ای به حسن روحانی دارید؟
برخی فرصت سوزی ها به سوء مدیریت ها برمی‌گردد. در برخی موضوعات، چوب اصولگرایان را نمی‌خوریم بلکه چوب سوء مدیریت ها را می‌خوریم. در کنار توجه به پارامترهای مدیریتی از جمله موضوعات امنیتی، اخلاص، ارزشی بودن و ...اندکی نیز به تخصص اهمیت داده شود تا ضعف مدیران ارشد و میانی در همه سطوح برطرف شود زیرا مردم در دور دوم، انتظار حرکت بیش از پیش دارند. مدیران باید شاخص های مدیریتی داشته باشند وما نیاز به مدیران واقعی داریم تا بتوانیم از ظرفیت برجام استفاده کنیم.نیروهای ضعیف از دولت باید بروند و اینکه افراد ضعیف از پستی به پست دیگر می‌روند جای تامل دارد.

برخی می گویند دولت دوم روحانی شبیه دولت دوم هاشمی است نظرتان چیست؟
زمانی که اکنون در آن قرار داریم با زمان دولت دوم هاشمی تفاوت های عمده دارد چرا که حضور شبکه‌های مجازی و افزایش آگاهی شهروندان شرایط را به گونه ای کرده که مطالبات جدی تر شده است و به عبارتی، شبکه های مجازی یک گونه توسعه سیاسی خارج از مدیریت حاکمیت به وجود آورده است که این نکته ، هم نقطه ضعف و هم قوت است.

اینکه می گویند ۴۰ درصد جامعه زیر خط فقر است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من این آمار را قبول ندارم. شاید به دلیل فقدان آموزش های لازم، سبک درستی از زندگی نداریم ولی آنچه در کوی و برزن می بینیم با خط فقری که بیان می دارند مغایرت دارد. جاده ها، پمپ بنزین ها، مسافرت ها، سرانه خرید و ...گواه این است که این نظر درست نیست. پول چه سالم و چه ناسالم در بین مردم در گردش است.

نظر شما درباره خانم طاهره طاهریان دوست خانوادگی شما چیست؟
خانم طاهریان باید وزیر ورزش می‌شد زیرا از گودرزی و سلطانی فر بهتر است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024