جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.08.2017, 18:33


بیش از شش سال پس از حصرخانگی فرا قضایی رهبران جنبش سبز در ایران، سلامتی آنها در وضعیت خطرناکی قرار دارد و درخواستها برای آزادی فوری آنها مجددا شدت گرفته است. کمپین حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مقامات ایران از آنها خواست که فورا مهدی کروبی را  که اخیرا در بیمارستان بستری شده و همچنین میر حسین موسوی و زهرا رهنورد را آزاد کنند و مراقبت های کامل پزشکی را در اختیار آنها قرار دهند. این سه نفر از سال ۱۳۸۹ تا کنون به دلیل رهبری اعتراضات مسالمت آمیز علیه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بدون محاکمه در خانه‌های خود زندانی شده اند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «حکومت ایران تصور کرد می‌تواند با منزوی کردن کروبی، موسوی و رهنورد از جامعه آنها را خاموش کند، اما نمی‌تواند درخواست عمومی برای آزادی آنها را خاموش کند.»

قائمی افزود: «انتخاب مجدد حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری بر اساس وعده‌های انتخاباتی بهبود وضعیت حقوق بشر، که آزادی این سه رهبر در صدر انتظارات مردمی آن قرار داشت، صورت گرفت.» وی گفت: «این نگران کننده‌ است که موضوع آزادی سه منتقد سیاسی در حصر، جزو برنامه کاری حسن روحانی قرار ندارد و همچنین او در روز تحلیف خود در تاریخ ۱۲ مرداد هیچ اشاره‌ای به وضعیت این سه تن نکرد..»

مهدی کروبی، ۷۹ ساله و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری، در تاریخ دوم مردادماه به دلیل افت فشار خون در تهران به بیمارستان منتقل شد. طبق اظهارات فرزند وی، حسین کروبی، دو روز پس از پذیرش در بیمارستان، وی تحت عمل شنت گذاری داخل کبد با هدف تصحیح گرفتگی رگ قرار گرفت.

وی در تاریخ ۶ مردادماه از بیمارستان مرخص شد، اما طی چند ساعت وضعیت وی رو به وخامت گذاشت و پس از انتقال مجدد وی به بیمارستان، در تاریخ ۹ مردادماه تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت.

همچنین میرحسین موسوی، که مانند آقای کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بود، طبق اظهارات اعضای خانواده اش با وضعیت رو به وخامت سلامتی روبروست.

فرزند وی، زهرا موسوی، در تاریخ ۱۱ مرداد در توییتر خود نوشت: «خبرخوبی ازملاقات نداریم. وعده های بی سرانجام، با عود نیم شب نشانه های حاد بیماری، بی انکه خبرشویم…»

در بسیاری از تجمعات انتخاباتی حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ ومجددا در سال ۱۳۹۶، مردم در شعارهای خود خواستار آزادی رهبران جنبش سبز شدند.

خانواده کروبی شنبه هفتم مرداد ماه با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران اعلام کرده‌اند که «در کنار شخص حاکم و سیستم فشل قضایی، رئیس جمهور و وزیر اطلاعات مسئول مستقیم جان محصورین می‌باشند.»

خانواده کروبی در این نامه افزوده‌اند که یک نماینده وزارت اطلاعات به آزار و اذیت مداوم رهبران معترض سالمند دست زده است.

در این نامه آمده است که دولت روحانی «موظف به پاسخگویی در قبال رفتارهای غیر قانونی و انسانى مأمورین خود…می باشد.»

با بستری شدن مهدی کروبی در بیمارستان، نمایندگان مجلس ایران و زندانیان سیاسی سابق و همچنین کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی  با درخواست پایان دادن به حصر خانگی رهبران جنبش سبز، حمایت شدید خود از آقای کروبی را اعلام کرده اند.

علی مطهری، نماینده محافظه کار مجلس ایران، که سالهاست از آزادی رهبران جنبش سبز حمایت می کند در توییتی در تاریخ دوم مردادماه نوشت: «عارضه قلبی جناب آقای کروبی و انتقال ایشان به بیمارستان فرصت خوبی است که با تدبیر به داستان غم انگیز حصر خانگی وی خاتمه داده شود.»

چندین نماینده اصلاح طلب مجلس که سعی در عیادت آقای کروبی در بیمارستان را داشتند، موفق به دیدار از وی نشدند.  همچنین با وجود ممنوعیت حکومتی از دیدار از آقای کروبی، چندین فعال سرشناس مدنی با دسته های گل به بیمارستان مراجعه کردند و نگهبانان آنها را وادار به ترک بیمارستان کردند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه ای، همواره اصرار داشته است که این سه نفر باید به دلیل نقش خود در اعتراضات مسالمت آمیز سال ۱۳۸۸، که توسط حکومت به نحو خشونت آمیزی سرکوب شد، «عذرخواهی» کنند تا آزاد شوند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی در تاریخ ۱۹ مرداد پس از اینکه وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که شخصا پیگیر وضعیت مهدی کروبی و میرحسین موسوی است گفت: «باب حل این موضوع مفتوح است و مقام معظم رهبری هم در این باره چیزی را غیرقابل حل نمی‌دانند.»

هادی قائمی گفت: «مقامات ایران باید درک کنند که مرگ هریک از این رهبران مشکلات آنها را حل نخواهد کرد؛ بلکه ممکن است باعث یک بحران ملی دیگر نیز بشود.» وی افزود: “پیشگیری از این بحران و آزادی این افراد در راستای منافع ملی است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024