جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.08.2017, 14:16


سخنان حسن روحانی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری

* امروز چهارده مرداد است ؛ ۱۱۱ سال پیش ایران حماسه ای نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملت خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم قانون و حاکمیت ملی را برای ملت به ارمغان آورد. در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادی خواهی در این قاره کهن به انجام رسید. این انقلاب با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بود که متاسفانه در نهایت به انحراف کشیده شد. ملت ایران برای برقراری آزادی و حکومت قانون فداکاری های فراوانی کردند. آن‌ها در نهایت انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساندند.

* امروز دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. از زمان انقلاب تاکنون عالی ترین مقام اجرایی کشوربا رای تک تک مردم انتخاب می‌شود. مردم ایران با خلق حماسه اردیبهشت و حضور در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر با ما سخن گفته و نظرات خود را علام کردند.

* آنان با زبان رای خود گفتند چه می خواهند و چه نمی خواهند. آنها با انتخاب مجدد رویکرد و  راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض نقد همگان قرار داشت. از این پس ما باید پاسخگوی رای مردمی باشیم که اعتبار و حیثیت مجددی به ما بخشیده اند.

* رای مردم در ۲۹ اردیبهشت یک حادثه نبود، بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود. منتخب ملت باید به درستی بداند از میان چه خواسته ها و آرایی برآمده است. امروز من به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام همه امور مردم ایران هستم. انجام این تکلیف بدون همکاری همه آحاد ملت ممکن نخواهد بود.

* این دولت می‌خواهد دولت معتدلی باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد.

* ما دولتی مصلح هستیم که در سیاست داخلی و در سیاست خارجی صلح را برجنگ و اصلاح را بر جهود ترجیح می دهیم ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی دانیم. ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگترین سلاح ما رای ملت ما است. ملتی که بیش از ۴۱ میلیون رای در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمی گیرد.

* این رای نه تنها پشتوانه دولت و مجلس، بلکه پشتوانه ارتش و سپاه ما نیز است. در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد.

* صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما به صلح ما تکیه دارد. برجام نیز نمونه‌ی وفاق ملی در ایران است. بی شک بدون پشتوانه و حمایت مقام معظم  رهبری و هماهنگی مجلس و نیروزها مسلح با دولت منتخب مردم برجام به فرجام نمی رسید و ادامه نمی یافت، اما جهان می داند که هرگونه نقض قرارداد در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت  و دولت ایران مواجه خواهد شد.

* باید بپذیریم که نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مسائل ملی، مصالح ملی و فرصت های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی وهمکاری ملی ضرورتی تاریخی است.

* باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتیران داریم و باید با قطب نمای خاص ملت و سربلندی ایران اسلامی با هم تلاش کنیم. مردم سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی  نبوده و این نظام به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است. توفیقاتی همچون استقلال کشور، امنیت بی نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی که موضوع قابل توجه در میان مردم منطقه است  حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در  راه آن بوده و همچنین ارتقاء موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است.

* باید به هوش باشیم که حفظ این دستاوردها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از یک اقتصاد قوی، پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی در کشور است.

* در ۴ دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده سرمایه گذاری های زیادی در زیرساختها انجام شده در بسیاری از مناطق محروم و دوردست بهبودهای قابل توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده و فاصله فقیر و غنی به طور معناداری نسبت به ابتدای انقلاب کاهش یافته است.

* امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان در کشور از استانداردهای مناسبی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار است. درادامه دستاوردهای سالهای پس از انقلاب دولت یازدهم نیز قدمهای بزرگی در عرصه های مختلف برداشته که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز، کاهش نرخ تورم به تورم تک رقمی، افزایش رشد اقتصادی و دستیابی به اشتغال سالانه بیش از ۶۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم است.

* دستاورد مهم دیگر دولت افزایش تولید بیش از 1 میلیون بشکه نفت در روز و باز پس گیری سهم ایران در بازار جهانی و جهش بزرگ در تولید گاز و تکمیل زنجیره ارزش افزوده نفت در کشور است.

* در حوزه رفاه و تامین اجتماعی نیز گامهای بزرگی در حمایت از اقشار کم درآمد برداشته شده و با اجرای طرح بیمه همگانی امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند. از سوی دیگر پس از اجرای طرح سلامت سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه های درمانی کاهش چشمگیری  داشته است.

* دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات از طریق فضای مجازی بیش از ده برابر شده که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کار داشته است.

* در عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم اقدام به تهیه سند حقوق شهروندی نمود و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد و دولت دوازدهم نیز ادامه این را در دستور کار قرار داد.

* با وجود تمامی دستاوردهای با ارزش چهار دهه گذشته، ایران همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب، آلودگی هوا و موارد دیگر دست و پنجه نرم می‌کند. آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت برنامه محوری دولت دوازدهم است.

* از ابتدای دولت یازدهم مسیری هشت ساله را برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم و در چهار سال ابتدایی یعنی در دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دنیا را به عنوان پیش‌نیاز انجام اصلاحات هدف‌گذاری نمودیم.

* دولت همچنین دست خود را برای همراهی در اجرای برنامه مهم خود به سوی همه اقشار مردم و جریانات سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند. امروز مردم شریف کشور از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم می‌توانیم با وجود اختلاف‌نظرها، حول تشخیص مسائل اصلی کشور و یافتن راه‌حل برای آنها همفکری کنیم و با سازوکارهای موجود در جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبری معظم انقلاب برای سیاست‌گذاری و اقدام به یک اتفاق‌نظر دست یابیم و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسائل اصلی کشور باز نمی‌دارد.

* ما در دهه‌های گذشته با همراهی یکدیگر از موانع سخت‌تری از جمله موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای مستمر کشورهای خارجی عبور کرده‌ایم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

* این دومین بار است که مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در حضور مهمانان گرانقدر خارجی برگزار می‌شود. خط‌مشی دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.

* تعامل سازنده با کشورهای جهان تعمیق پیوندها با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است. عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار فعلی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه‌کردن گفت‌وگو از سوی دولت‌ها و ملت‌ها امکان‌پذیر نیست.

* براساس این رویکرد کشورمان به اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور دست یافته است. حل و فصل موضوع هسته‌ای و خارج شدن پرونده هسته‌ای از فصل هفتم منشور ملل متحد و لغو تحریم‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌ای یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

* گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریم‌ها گشوده شده، اما بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تهدید و تحریم ، غیرقابل اعتماد بودن آنها به عنوان شریک برای همه جهان را به اثبات رسانده است.

* من از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام می‌کنم جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، اما در مقابل تداوم بدعهدی های آمریکایی ساکت نخواهد نشست.

* ملت ایران ثابت کرد که احترام را با احترام و بدی رابا مقابله به مثل پاسخ خواهد داد. ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم اما به کهنه سواران اعلام می‌کنیم که می توان برجام را به یک حقوق بین‌الملل تبدیل کرد و از یک استثنا قاعده ساخت.

* آن‌ها که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره می‌کنند و جهان بدعهدی آن‌ها را فراموش نمی کند. آن‌ها که خود را جزو بازندگان برجام می دانند می‌توانند به اشتباهات خود پایان دهند. امروز روز رونمایی مادر بمب ها نیست. امروز روز رونمایی از مادر همکاری ها است. مذاکرات ایران برج بلند دموکراسی  است  که ۱۱۱ پله دارد. از ۱۱۱ سال پیش تا کنون مردم ایران برای دموکراسی قدم برداشتند.

* جمهوری اسلامی ایران اعتبار و پیشرفت خود را از مردم فرهیخته و با ایمان خود می گیرد. این نظام آماده همکاری با جهان با منافع مشترک است. در حضور ۱۰۵ نماینده بین‌المللی که مفتخر به میزبانی آن‌ها در کانون مردم سالاری ایران هستیم اعلام می‌کنم دولت ایران هیچ گونه محدودیتی برای همکاری با شما ندارد.

* علاقه ما بعد از همکاری با همسایگان همکاری با همه جهان است. علقه‌های دینی، تاریخی، فرهنگی با همسایگان زمینه های لازم برای همگرایی را فراهم آورده است. ما دست دوستی به سمت همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری می توانیم در جهت آرامش و بالندگی در منطقه قدم برداریم.

* قدرت های خارجی که تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند با فروش میلیاردها دلار تسلیحات، باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه شده اند؛  تنها بذر اختلاف و دو دستگی را در منطقه می کارند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

* ما می خواهیم صدای اعتدال را به صدای عالم و منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد تمدن و اسلام رحمانی است  هرگز صدای نفرت و خشونت به گوش نرسد. امیدواریم بعد از سالها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم که تنها راه ریشه کن کردن تروریست این معضل جهانی اعتماد به مردم و کسب مشروعیت از صندوق رای از یک سو و همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای از سوی دیگر است.

* ‌همانطور که در چهار سال پیش از این گفته ایم حل مشکلات منطقه ای مثل موضوع سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت طلبی،  با مبارزه مشترک با افراط و ترور،  مذاکرات سوری- سوری و یمنی – یمنی و پذیرش رای و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه ای و فرامنطقه ای امکان پذیر نیست.

* درخواست اصلی ما ازهمه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات سیاسی جهت پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت های این دو کشور است. میهمان های گرامی ایران کشوری مردم سالار با سرمایه های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ها به ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان کمک خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024