سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 30.07.2017, 22:10

هشدار عبدالله نوری به رییس‌جمهور


عبدالله نوری، وزیر کشور دولت‌های‌هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی، در دیدار اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی گفت:

* از سال ۸۸ تا امروز، از تریبون‌های گوناگون در جهت تخریب محصورین، از هیچ کوششی فروگذار نشد؛ اما بازهم در انتخابات امسال، مردم فریاد زدند که از علاقه آنها نسبت به شخصیت‌های محبوبشان، با هیچ ترفندی کاسته نمی شود.

* بهتر است مطالبات خود و مردم را متناسب با امکانات موجود طرح کنیم تا موجب یأس و سرخوردگی نشود.

* هنوز دو ماه از انتخابات نگذشته و به زمان تنفیذ و تحلیف نرسیده‌ایم؛ شاهد فشارهای همه جانبه‌ای پیرامون برجام و قراردادهای خارجی هستیم.

* باید بپذیریم که جریان مقابل که در انتخابات موفقیت به دست نیاورد؛ در ساختار حکومت از امکانات و قدرت بالایی برخوردار است.

* من معتقدم وقتی اهل سنت یکپارچه به آقای روحانی رأی داده‌اند، ایشان نباید به خاطر حرف فلان فرد و یا جریانی که احتمالا به ایشان رأی هم نداده است، اهل سنت را نادیده بگیرد. این موضوع درباره زنان هم صدق می‌کند.

* اخباری که از قابلیت و توانمندی بخشی از ترکیب کابینه پیشنهادی به گوش می‌رسد، چنانچه صحت داشته باشد؛ نگران کننده است.

* موافقت یا مخالفت اصلاح‌طلبان‏ نسبت به حضور برخی از افراد در کابینه هم از موضع تحقق یافتن وعده‌های ‏رییس‌جمهور است.

* نگرانی اصلاح‌طلبان این است که اگر وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بایگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسیب می بیند و کشور ضرر می‌کند.

* گاهی ممکن است مشکل و فشار خاصی برای ماندن یا رفتن برخی از افراد وجود نداشته باشد و مسایل دیگری درمیان باشد. مثلا با برخی از دوستان و نزدیکان، رودربایستی باشد و لذا با طرح مسایلی مانند موافقت ویا مخالفت رهبری با تک تک اعضای دولت، فشارها را از روی خود برداریم که این کار، صحیح نیست. 

* باید به مشاوران، دوستان و نزدیکان، در حد جایگاه واقعی آنها در جامعه و در ميان افكار عمومی و براساس توانایی، بهره وری و کارنامه آنها، بها داده شود.

* آقای روحانی هر زمان احساس کرد که برای جلب رضایت جریانی که عمدتا در تقابل با اوست و در مراکز متعدد از حوزه علمیه تا رسانه‌ها و بخش‌های گوناگون حکومتی حضور دارند، باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد، بلافاصله به این بیاندیشد که جامعه و بدنه اجتماعی که پشتیبانان واقعی او در شرایط حساس، بویژه در انتخابات بوده‌اند هم، درحال نگاه کردن به او و عملکردش هستند.

* قدرت اصلاحات، به بدنه آن، که همانا  ‏عموم جامعه هستند تعلق دارد و نبايد این بدنه گسترده اجتماعی فكر كنند که اصلاح‌طلبان از آنان بعنوان ابزاری برای ‏رسيدن عده ای به قدرت بهره می برند.

* نقد عملکرد رییس‌جمهور و دولت باید صادقانه، شفاف، صریح و البته خیر خواهانه و بدون حب و بغض انجام شود.

* اصلاح و بهبود شرایط کشور امری تدریجی و گام به گام است که عمدتا از طریق انتخابات حاصل می شود. بنابراین، پیوند زدن شرکت در انتخابات با افراد و عملکردهای افراد، صحیح نیست. صندوق رأی، بهترین و کم هزینه ترین راه برای اصلاح امور است.

* چه بسا با شرکت نکردن جمع گسترده ای از مردم در انتخابات، افرادی با کمترین صلاحیت و رأی حداقلی در مصادر امور قرار گیرند و ما هم با عدم شرکت خود در آسیب‌هایی که به منافع کشور وارد می گردد، مقصر باشیم.

* منتقدان برجام به جای برجسته کردن کارشکنی‌های آمریکا به این فکر کنند که اگر برجام نبود، با روی کار آمدن دولت کنونی در آمریکا چه وضعیتی پیدا می‌کردیم؟ و چقدر برخورد با ایران برای آنان آسان تر خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024