پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.07.2017, 17:03


دویچه وله: یک مقام این کشور روز پنجشنبه (۲۰ ژوئیه/ ۲۹ تیر) اعلام کرد که کویت قصد دارد در راستای حکم دادگاهی در سال گذشته میلادی اقداماتی را در حوزه روابط دیپلماتیک‌اش با ایران انجام دهد. براساس دفاتر نمایندگی ایران در کویت تعطیل و ۱۵ دیپلمات ایرانی از این کشور اخراج شده‌اند. فعالیت کمیته مشترک دو کشور نیز به حال تعلیق درآمده است.

شیخ محمد المبارک الصباح، وزیر اطلاع‌رسانی کویت، با اشاره به حکم سال گذشته دادگاهی در این کشور در رابطه با یک «شبکه جاسوسی»، از تصمیم دولت کویت در اتخاذ تدابیر دیپلماتیک علیه ایران خبر داد.

رسانه‌های کویتی پیش از این خبر داده بودند که کویت دستور بسته شدن دفاتر نظامی و فرهنگی ایران در این کشور را صادر کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است تا شمار دیپلمات‌های خود در کویت را از ۱۹ نفر به ۴ نفر کاهش دهد. به ۱۵ دیپلمات ایرانی ۴۵ روز مهلت داده شده تا خاک کویت را ترک کنند.

احضار سفیر ایران در کویت

منابع کویتی هم‌زمان با انتشار خبر بستن دفاتر نمایندگی سفارت ایران و اخراج ۱۵ دیپلمات ایرانی، خبر دادند که سفیر جمهوری اسلامی در کویت روز پنجشنبه به وزارت خارجه آن کشور فراخوانده شده تا موضوع کاهش شمار دیپلمات‌های ایرانی به او ابلاغ شود.

دولت کویت علاوه بر بستن دفتر رایزنی فرهنگی، تعطیلی «دفتر وابسته نظامی ایران» و کاهش تعداد دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در این کشور، فعالیت کمیته مشترک دو کشور را نیز به حال تعلیق در آورده است.

دادگاهی در کویت در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) گروهی متشکل از یک ایرانی و چند کویتی موسوم به «هسته عبدلی» را متهم به «جاسوسی» برای ایران و ارسال اطلاعات برای حزب‌الله لبنان کرده بود. به گفته منابع کویتی، از این افراد که در سال ۲۰۱۵ دستگیر شده بودند، اسلحه و مهمات نیز کشف شده بود.

«رد پای ایران»

به گفته‌ی مقامات امنیتی کویت، مقادیر قابل‌توجهی سلاح و مهمات مورد نیاز برای ساخت بمب در محل سکونت این متهمان کشف و ضبط شده بوده. اعضای این گروه همچنین متهم به گذراندن دوره‌های آموزشی نظامی در ایران شده‌اند.

منابع کویتی هم‌زمان گزارش داده بودند که سلاح‌های توقیف‌شده در جریان دستگیری برخی از افراد این گروه، از ایران وارد کویت شده است. محل کشف سلاح‌ها نیز منطقه عبدلی در نزدیکی مرز عراق عنوان شده بود. برخی منابع کویتی اعلام کرده بودند که سلاح‌ها از ایران و از راه دریا وارد کویت شده‌اند.

مقام‌های امنیتی کویت این افراد را در طی عملیاتی در نزدیکی مرز این کشور با عراق بازداشت کرده و اعلام کرده بودند که آنان قصد انجام «اقدامی تروریستی» در خاک کویت را داشته‌اند.

منابع کویتی هویت متهمان را به جز متهم ایرانی پرونده، شیعیان کویتی اعلام کرده بودند. روزنامه کویتی «الجریده» نیز نوشته بود که اعضای «هسته عبدلی» پیش از دستگیری توسط سپاه پاسداران ایران آموزش دیده‌اند.

جمهوری اسلامی هر گونه ارتباط خود با اعضای «هسته عبدلی» را رد کرده است.

پیش از این نیز کویت به تبلیغات جمهوری اسلامی در خاک خود از جمله با اخراج میثم امرودی، رئیس سابق مدارس ایرانی در این کشور، واکنش نشان داده بود.

متهمان پرونده «هسته عبدلی» به حبس‌هایی از ۵ سال تا ابد محکوم شدند. حکم یکی از متهمان نیز که به اعدام محکوم شده بود، اخیرا توسط دادگاه عالی کویت به حبس ابد کاهش یافت.

دو روز پیش نیز روزنامه «السیاسه» کویت با استناد به منابع امنیتی این کشور مدعی شده بود که ۱۴ نفر از متهمان گروه عبدلی در روز صدور حکم‌شان از طریق دریا به ایران گریخته‌اند.

گفته شده که این ۱۴ نفر در دوران انتظار برای حکم دادگاه رسیدگی، به محض اطلاع ازحکم ۱۰ سال حبس خود توسط دادگاه، به ایران فرار کرده‌اند.

اکثریت جمعیت کویت سنی‌مذهب هستند، اما شیعیان نیز حدود یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. خبر «اقدامات دیپلماتیک» کویت علیه ایران در حالی منتشر شده که جمهوری اسلامی دورانی بحرانی را در روابط خود با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان، بحرین و امارات، از سر می‌گذراند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024