جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.07.2017, 16:35


دکتر مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه علم و تکنولوژی هریسبرک آمریکا، در یادداشتی برای «راهبرد» نوشت:

دستبوسی آقای جنتی توسط حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور، به سه دلیل كاملا مطرود و غیرقابل‌دفاع است:

اول: آقای جنتی یكی از مخالفین فكری آقای روحانی است. همین چند هفته پیش بعد از اینكه رییس‌جمهور كشورمان از نهاد انتخابات بعنوان تنها راه كسب مشروعیت یك زمامدار سیاسی دفاع کرده بود، آقای جنتی این أصل اسلامی، قانونی و قابل دفاع سیاسی را به چالش كشید. او مثل مصباح‌یزدی به انتخابات برای انتخاب یك رهبر سیاسی اعتقاد ندارد. قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی ایران هم بر انتخاب رهبر و هم رییس‌جمهور تكیه می‌كند و آن را تنها راه مشروع می‌داند.

دوم: آقای جنتی با دولت منتخب مردم با این آرای سنگین مشكل دارد. او ابایی ندارد تا از طرق مختلف به نقد غیرمنصفانه دولت روحانی بنشیند.

سوم: این انتخابات نشان داد كه مردم كشور ما برای ارزش‌های دموكراتیك در سیاست و نهاد انتخاب اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. اكنون بر كسی پوشیده نیست كه هضم انتخاب روحانی برای محافظه‌كاران راستگرای كشور هنوز میسر نیفتاده است. هنوز روحانی دور دوم خود را شروع نكرده و از مراسم تحلیف نگذشته؛ اما با آماج حملات و كارشكنی‌ها روبروست.

نگارنده اعتقاد دارد كه درعرف جامعه ما، كار آقای آشنا یك چاپلوسی مطلق محسوب می‌شود که پرده از یك نفاق بزرگ برمی‌دارد. اما چرا نفاق؟ اكثر مردم كشور به رییس‌جمهوری رای داده‌اند كه با مخالفت آقای جنتی هم به لحاظ پایه مشروعیت این دولت و هم سیاست‌های او روبه‌روست. كار آقای آشنا پشت كردن به دولت منتخب و به اكثریتی است كه سیاست‌های آقای جنتی را در حرف و عمل برنمی‌تابند.

آقای روحانی می‌بایست سطح توقعات خود را از وزیر و مشاور به سطح زنگنه ارتقاء دهد؛ وزیری كه به‌خاطر قدرت وزیر نیست، اعمال و حرف‌هایش از سر اصول است و منافع كشور را بر منافع شخصی خود ترجیح می‌دهد. او در هر زمان ایستاده است تا از دولت دفاع كند.

ایران در حال حاضر در شرایط حساسی به لحاظ سیاست‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. از طرفی، با انتخاب مجدد روحانی، جنبش دموكراتیك كشور توقعاتش بالا رفته و وارد فاز جدیدی شده است. این اولین بار در تاریخ انتخابات در كشور ماست كه رییس‌جمهوری به‌طور روشن نهادهای قدرت را به نقد كشیده و در مقابل چالش آنها قرار گرفته است.

اوضاع سیاسی خاورمیانه بعد از انقلاب در شرایط خاص و استثنائی قرار گرفته است. درهیچ زمانی در تاریخ بعد از انقلاب دشمنان ایران اینگونه متحد نبوده‌اند و برای به چالش كشیدن امنیت كشور و منافع ملی ما عزم خود را راسخ نكرده‌اند.

در ایران امروز می‌بایست از دستاورد انتخابات و انتخاب روحانی به‌هر قیمتی دفاع كرد. باید از سر صواب منتقد دولت بود، اما حمایت از این دولت را در جهت منافع كلیدی ملی و امنیت كشور بدانیم.

آقای روحانی می‌بایست این مشاور را معزول و در انتخاب وزاری خود تجدیدنظر كلی نماید. وزرای روحانی می‌بایست تماما و تمام‌قد از دولت دفاع کنند و اجازه ندهند كه راستگرایان كشور با او همان كنند كه در دور دوم خاتمی با او كردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024