سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.06.2017, 18:55


دولت عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سه عضو سپاه پاسداران ایران را که «قصد منفجر کردن یک سکوی نفتی سعودی را داشتند، دستگیر کرده است».

به گزارش وبسایت فارسی العربیه، وابسته به عربستان، در بیانیه مرکز تماس‌ بین‌المللی وزارت فرهنگ و رسانه عربستان، «به نقل از یک مقام مسئول در نیروی دریایی این کشور تاکید شده است سه عضو دستگیر شده سپاه پاسداران ایران ساعت ۲۰:۲۸ دقیقه عصر روز جمعه ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ با یک قایق مملو از مواد منفجره قصد انفجار سکوی نفتی مرجان در خلیج عربی را داشتند».

این بیانیه می‌افزاید: «این قایق یکی از سه قایقی بود که نیروی دریایی سعودی سد راه آنها شده و افراد حاضر در آن را دستگیر کرد. دو قایق دیگر موفق به فرار شده‌اند.»

یک مقام مسئول در نیروی دریایی سعودی تاکید کرد که «این سه قایق قصد داشتند با انجام یک عملیات تروریستی در آب‌های سرزمینی سعودی، خسارات فراوانی به افراد و ممتلکات پادشاهی عربی سعودی وارد کنند.»

این گزارش می‌گوید سه عضو دستگیر شده، سپاه پاسداران در حال حاضر توسط نهادهای امنیتی ذیربط سعودی تحت بازجویی قرار دارند.

العربیه در ادامه گزارش خود آورده است: «پیش از این یک منبع نظامی سعودی روز دوشنبه ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد، نیروی دریایی سعودی طی عملیاتی سه قایق را که قصد دست زدن به اقدامات خرابکارانه در مناطق نفتی سعودی داشتند، پس از تعقیب یک فروند از آنها را توقیف کرد.»

«این منبع نظامی افزود، قایق توقیف شده حاوی مقادیر زیادی اسلحه و مواد منفجره بود که پس از تحقیقات مشخص شد این مواد منفجره و سلاح برای خرابکاری و حمله به تاسیسات نفتی پادشاهی سعودی حمل شده بود.»

منبع نظامی یادشده افزود: «ساعت ۸ و ۲۸ دقیقه بعد از ظهر روز جمعه ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ برابر با ۲۱ ماه مبارک رمضان ۲۰۱۷ سه قایق تندرو که پرچم‌هایی به رنگ قرمز و سفید بر آنها برافراشته شده بود، با سرعت زیاد وارد آب‌های بین‌المللی شده و سپس به سوی تاسیسات نفتی «المرجان» در حوزه آبی پادشاهی سعودی به حرکت در آمدند، اما نیروی دریایی سعودی با تعقیب به موقع آنها توانست یک فروند از قایق‌ها را توقیف کند. دو قایق دیگر که احتمالا مانند این قایق با هدف خرابکاری وارد آب‌های سعودی شده بودند به سرعت از منطقه متواری شدند».

روایت ایران از حادثه

ایران می‌گوید دو قایق ایرانی که در حال ماهی‌گیری در آب‌های خلیج فارس بودند، بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج شده و احتمالا آب‌های عربستان می‌شوند.

گارد ساخلی عربستان به سوی قایق‌های ایرانی شلیک می‌کند و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی حسن‌پور دادستان بوشهر گفته است، ورود سهوی و یا غیر ارادی صیادان به آب‌های کشورهای همسایه اقدامی بی‌سابقه نیست و در جمهوری اسلامی ایران معمولا در چنین مواقعی با متخلفان که عموما در پی امرار معاش و کسب روزی هستند به عنوان ورود غیر مجاز به محدوده آب‌های یک کشور برخورد می‌شود.

به گفته حسن‌پور، اقدام به شلیک توسط مرزبانی عربستان به سمت قایق‌های صیادی ایرانی که سهوا و یا به لحاظ عوامل خارج از اراده به آب‌های کشور همسایه وارد شده‌اند، خلاف حسن همجواری و خلاف مقررات بین المللی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024