پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.06.2017, 7:41


اعتماد: نگاه‌ها به آن برگه‌ای است که حسن روحانی برای معرفی کابینه‌اش به مجلس می‌برد. آنهایی که باید در چهار سال پیش رو در وزارتخانه‌های دولت وزارت کنند و شاید ردپایی از نماینده یا نمایندگان جمعیت ۴۹ درصدی جامعه هم در آنها باشد.

حضور زنان در دولت دوازدهم کم‌کم از لباس وعده در می‌آید. زمزمه حضور پررنگ زنان در کابینه دوازدهم چه در قامت وزیر و چه در قامت معاون حالا جدی‌تر و قوی‌تر شده است. با چراغ سبزی که دیروز اسحاق جهانگیری به نمایندگی از دولت نشان داد حالا احتمال حضور پررنگ زنان در پاویون دولت از هر زمان دیگری بیشتر است.

در همه سخنرانی‌های حسن روحانی در روزهای مبارزات انتخاباتی مخاطبان خاصی وجود داشت. مخاطبانی که ٤٩ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و این‌بار حسن روحانی توجه ویژه‌ای به آنها داشت. بارها در میان شور و هیجان سخنرانی‌هایش «زنان» را مخاطب قرار داد و با آنها سخن گفت. در فیلم انتخاباتی‌اش یکی از نخستین او الویت‌های او «زنان» بودند که رییس‌جمهور می‌خواست برخلاف بقیه آنها را نادیده نگیرد.
شاه‌بیت سخنرانی‌هایش نپذیرفتن تبعیض جنسیتی بود و از آنها که در دولت گذشته ٨٦٠ هزار نفر از زنان را بیکار کرده بودند گلایه داشت. «زن» را «معضل» و «مشکل» جامعه نمی‌دانست و برای ماندن آنها در صحنه برنامه داشت. حالا اما نزدیک به ٢٦ روز از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم می‌گذردو حسن روحانی با کسب ٢٤ میلیون رای از مردم بعد از تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان اندیشه‌ای جز تشکیل یک کابینه ندارد. در این میان اما زمزمه حضور پررنگ زنان در کابینه دوازدهم یکی از اصلی‌ترین شنیده‌ها در تمام ٢٦ روز اخیر بوده است.

وعده‌ای که قرار نیست فراموش شود
حسن روحانی باید در نیمه دوم مرداد ماه لیست وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس ارایه کند. اگر به سبک چهار سال پیشش بخواهد عمل کند احتمالا در همان روزی که برای تحلیف و سوگند یاد کردن به مجلس شورای اسلامی می‌رود لیست وزرای پیشنهادی‌اش را هم ارایه می‌کند تا کار تشکیل کابینه را چند هفته‌ای جلو بیندازد.
در تمام روزهای اخیر شنیده‌های بسیاری در مورد حضور زنان در دولت به گوش می‌رسید، در مورد حضور زنان در کابینه هم شهیندخت مولاوردی معاون زنان رییس‌جمهور چندی پیش این وعده را داده بود که فضایی که در کابینه دوازدهم وجود دارد متفاوت از کابینه یازدهم خواهد بود و زنان از آن سهم ویژه‌ای خواهند داشت. هرچند که او پاسخ دقیقی در این مورد که این سهم ویژه زنان به وزارت هم خواهد رسید یا نه را نداد اما به نظر می‌رسد شرایط متفاوت‌تری در راه است. حسن روحانی در دولت یازدهم پنج معاون زن داشت. سهمی که اصولا در میان معاونت‌های رییس‌جمهور در گذشته بی‌سابقه بوده است پس این سهم ویژه زنان که در راه بوده است احتمالا چیزی در حد وزارت باید باشد.

وعده جدی معاون اول رییس‌جمهور
از دیگر افرادی که در دولت سخت پیگیر حضور پررنگ زنان است اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور است. جهانگیری با نقش‌آفرینی ویژه‌ای که در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری و همراهی با رییس‌جمهور شنیده می‌شد مسلما نقش جدی‌تری هم در تشکیل کابینه خواهد داشت. او حدود یک هفته پیش با انتشار تصویری از خودش و زهرا اشراقی نوه امام و رییس دولت اصلاحات از رایزنی درباره حضور هرچه بیشتر زنان در دولت دوازدهم خبر داده بود. این‌بار اما او توییتی مهم در مورد حضور زنان در کابینه داشت.
دیروز که خبرهایی از ریاست‌جمهوری مبنی بر جلسه مشترک اسحاق جهانگیری و فعالان سیاسی زن شنیده می‌شد با این توییت مهم اسحاق جهانگیری تمام شد. او نوشت: «امروز ضرورت حضور و مشارکت زنان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و مدیریتی پذیرفته شده است و در دولت دوازدهم از توانمندی زنان استفاده بیشتری خواهد شد.»
موضوعی که بیشتر یک چراغ سبز از سوی دولت برای حضور جدی‌تر زنان در کابینه تلقی می‌شد. اسحاق جهانگیری در جلسه دیروزش با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه زنان در عرصه‌های مختلف گفت: اگرچه در گذشته عده‌ای با حضور و فعالیت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مخالفت می‌کردند اما امروز ضرورت حضور و مشارکت زنان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و مدیریتی امری پذیرفته شده است.
معاون اول رییس‌جمهور افزود: در دولت یازدهم با وجود محدودیت‌های فراوان تلاش شد از ظرفیت و توانمندی زنان در هیات دولت و سطوح مختلف مدیریتی کشور استفاده شود. در دولت دوازدهم تلاش خواهیم کرد که از ظرفیت و توانمندی زنان استفاده بیشتری شود و نقش‌آفرینی و سهم زنان در سطوح مختلف مدیریتی در دستگاه‌های اجرایی کشور افزایش پیدا کند.

وزیر زن در راه است؟
تابوی وزیر زن در دولت محمود احمدی‌نژاد شکسته شد. او. در معرفی کابینه دولت دهم سه وزیر زن به مجلس معرفی کرد که از میان آنها تنها یک نفر قادر به گرفتن رای اعتماد از مجلس بود. این‌بار اما مجلسی بر روی کار است که زنانش سخت اعتقاد به توانایی‌های زنان دارند و در تذکرهای هفته گذشته‌شان خطاب به رییس‌جمهور خواهان حضور جدی زنان در کابینه شده‌اند. نمایندگان مرد مجلس هم نگاه منفی به وزیر شدن زنان ندارند و به نظر می‌رسد که فضای مجلس دهم برای معرفی وزیر زن کاملا مساعد است و همین کار حسن روحانی را برای معرفی یک یا چند وزیر زن به مجلس راحت‌تر می‌کند.
در میان لیست وزارتخانه‌ها اما اسامی متفاوتی از زنان به گوش می‌رسد. وزارت آموزش و پرورش از جمله وزارتخانه‌هایی است که احتمال حضور یک زن در راس آن بسیار بالا است. برخی زمزمه‌ها از احتمال حضور یک زن در وزارت علوم هم حکایت دارد. اما آنچه که مشخص است این است که زنان این‌بار علاوه بر سهم بالایی که در معاونت‌های رییس‌جمهور دارند در سایر بخش‌ها نیز حضور پرررنگی خواهند داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024