چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.06.2017, 19:43


منبع: کانال تلگرام ‌روزآروز

چند روز پیش آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی،‌ ضمن انتقاد از وضع مراکز اصلی سیاست‌گذاری فرهنگی کشور که به تعبیر او به «اختلال» دچارند، دانشجویان انقلابی را در این چنین اوضاعی فرمان «آتش‌به‌اختیار» داد.

درباره معانی چنین فرمانی میان کابران شبکه‌های اجتماعی بحث‌های زیادی درگرفت: از معنای نظامی این عبارت تا پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن. حتی انتقاد شد که مبادا چنین فرمانی سبب شود برخی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی هم به اقداماتی غیرقانونی علیه مخالفان‌شان دست بزنند.

اصول‌گرایان هم که از اوضاع فرهنگی انتفاد دارند و با فرمان آیت‌الله خامنه‌ای قرابت بیشتری نشان دادند، ‌امروز مشغول تفسیر این نکته بودند که چرا ایشان چنین فرمانی صادر کرده. جالب است که در میان آن‌ها هم نسبت به این فرمان تفسیر یک‌دستی وجود ندارد: برخی مشغول پاسخ به انتقادات‌اند و برخی در حال توضیح علت صدور آن. برخی می‌گویند علت صدور فرمان ناکارآمدی دولت است و برخی نارضایتی رهبری از نهادها و بزرگان انقلابی.

چون تحریف‌گران انقلاب بی‌نظم نبرد می‌کنند
فرشاد مهدی‌پور، روزنامه صبح‌نو

فرشاد مهدی‌پور، سردبیر روزنامه صبح‌نو، معتقد است چون تحریف‌کنندگان در تلاش برای انحراف از آرمان‌های انقلاب، از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند، نبرد «افسران جنگ نرم» هم هیچ نظم و قاعده‌ای را برنمی تابد.

او در سرمقاله روز شنبه صبح نو نوشته: «خط انحراف نظام اسلامی از مسیر آرمانی آن جدی است؛ کسانی عزم جزم کرده‌اند تا براساس الگوهای بیگانه، فرهنگ کشور را ترجمه کنند. همان‌ها که در نصف‌روز، وطن پرستی‌شان تا دوهزارسال به عقب برمی‌گردد و کوروش را کعبه آمال قرار می‌دهند، در بقیه سال، گوش‌شان به دهان بیگانگان است و ماه‌ها پشت درهای بسته مشغول پیاده سازی سند۲۰۳۰ می‌شوند. راه مقابله با این جریان تحریف که در هر شرایطی به رنگی درمی آید و هیچ نظم و قاعده‌ای را برنم‌ تابد، مقابله روشنگرانه است. «آتش به اختیار » فرمانی است به افسران جنگ نرم تا مطابق معیارهای معین، برای حفظ آرمان‌های انقلاب در هر نقطه و شرایطی به‌میدان بیایند.»

همان کاری که انصار حزب‌الله می‌کرد
مسعود ده‌‌نمکی، کارگردان سینما

مسعود ده‌نمکی امروز‌ کارگردان سینما است ولی در کارنامه‌ سیاسی و مطبوعاتی‌اش همراهی با جریان انصار حزب‌الله دیده می‌شود. انصار حزب‌الله از نخستین روزهای شکل‌گیری اعلام داشت مطابق وصیت امام، هرجا ببینند انحراف اجتماعی،‌ فرهنگی و سیاسی روی بدهد وارد می‌شوند و مقابله می‌کنند و بنابر همین استدلال، در سال‌های ۷۰ و ۸۰ بارها به کنسرت‌ها، میتینگ‌ها و سخنرانی‌های سیاسی و دانشجویی، سینماها و کتاب‌فروشی‌ها حمله کردند تا مانع برگزاری یا انتشار و اکران کتاب یا فیلمی شوند و هربار به وصیت‌نامه امام استناد می‌کردند.

ده‌نمکی در مصاحبه‌ای با جوان‌آنلاین گفته همان‌طور که امام در وصیت‌نامه‌‌اش، جوانان حزب‌اللهی و انقلابی را خطاب قرار داده تا «در برابر کوتاهی نهادها و مسوولان حکومتی و دولتی ساکت نباشند و راسا بر امور نظارت می‌کنند» امروز هم «رهبر انقلاب، از جوانان نظارت بر مسوولان» را می‌طلبد. او می‌گوید پس سخنان اخیر رهبر انقلاب خیلی تازگی ندارد فقط «ایشان فقط از عبارتی استفاده کرده‌اند که تا به حال بی‌سابقه» بوده است. به‌اعتقاد ده‌نمکی این بار رهبر انقلاب «عیان‌ترین فراخوان پیشوا و امام» برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نسبت به مسوولان می‌خواند که در آن این احتیاط کنار گذاشته شده.

ده‌نمکی «ناامیدی رهبری از بزرگان» را برجسته نمی‌کند بلکه بر «نظارت بر مسوولان» تاکید می‌گذارد.

هرکسی آتش‌به‌اختیار نیست
یاسر جیرائیلی، خبرگزاری فارس

یاسر جبرائیلی از مدیران خبرگزاری فارس در کانال تلگرامی اش کوشیده تا تصویر منفی‌ای که از فرمان آتش‌به‌اختیار به‌دست داده می‌شود، رفع کند. و معتقد است با این فرمان هیچ هرج‌ومرجی ایجاد نمی‌شود چون رهبر انقلاب این فرمان را صرفا خطاب به کسانی صادر کرد که ظرفیت آن را دارند.

جبرائیلی نوشته: «جریان ضدانقلاب در حال ارائه یک تصویر آنارشیک از فرمان آتش‌به‌اختیار رهبر انقلاب است. گویی قرار است هر کسی هر کاری هر جایی به ذهنش می‌رسد انجام دهد. اما واقعیت این نیست. رهبر انقلاب از یک سو می‌بینند که در آن بالاها خبری نیست و دستگاه مرکزی اختلال دارد و نمی‌تواند مدیریت کند، و از سوی دیگر در کلام نمایندگان تشکل‌های دانشجویی پختگی تحسین‌برانگیزی می‌بینند. به این افسران جنگ نرم است که ایشان فرمان آتش به اختیار داده‌اند. حکم آتش به اختیار را کسانی از حضرت آقا گرفته‌اند که برای پیگیری منویات ایشان، نسبت به دستگاه مرکزی دانش بیش‌تری دارند.»

«افسران جوان امام، حکم آتش به اختیار گرفتند تا خود نگویند حتما در آن بالا فکر می‌شود! بدانند که آن بالا اختلال دارد و خود باید اقدام کنند.»

چون آن بالا خبری نیست
حسین شمسیان، روزنامه کیهان

حسین شمسیان عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان، معتقد است فرمان «آتش‌به‌اختیار» بودن صرفا یک بار دیگر صادر شده بود و به موفقیت رسید: جنگ‌های نامنظم صدر انقلاب تحت فرماندهی مصطفی چمران در جبهه غرب.

از نظر شمسیان، مهم‌ترین دلیل صدور این فرمان را «بی‌فایده‌بودن ساختارهای فرهنگی» چون صداوسیما و قرارگاه فلان‌و‌بهمان است که قرار بوده نیروهای انقلابی پرورش دهند» و چون جوانان حزب‌اللهی گمان می‌برند برخی اندیشمندان در این ساختارهای «بالایی» مشغول کارند، «دست روی دست می‌گذارند.»

از نظر تحلیل‌گر رجانیوز «دشمن پیش می‌آید و برخی هم دل او به بسته‌اند» و هشدارهای فرمانده هم به سربازان وسط میدان نمی‌رسد. رهبر انقلاب، دانشجویان تازه‌کار را از بسیاری دیگر کارامدتر می‌دانند و به آن‌ها فرمان داده‌اند برای حمله به دشمن هر هنری دارند رو کنند و «منتظر ژنرال‌ها که فقط ژنرالی می‌کنند، نمانند.»

شمسیان تذکر داده جوانان انقلابی نگران نباشند که ممکن است برخی بزرگان «هر حرفی و هر حرکتی را دشمنی تشخیص دهند» – یعنی از این فرمان سوءاستفاده کنند.جوانان صرفا باید به دشمن حمله کنند و حق ندارند اسلحه‌شان را از دشمن منحرف کنند» و با سوءاستفاده‌کنندگان درگیر شوند.

نویسنده رجانیوز، جماعتی که «فرمان آقا را به بگیر و ببند ، قتل‌های زنجیره‌ای یا  اسید پاشی ربط می دهند، به کسانی که قلب مریضی دارند، تشبیه می‌کند.

منظورشان نقد فرهنگ غرب است
عبدالحسین خسرو‌پناه، انجمن حکمت‌وفلسفه

عبدالحسین خسروپناه، رئیس انجمن حکمت‌وفلسفه، که شاید خودش به سبب سال‌ها مدیریت کلان فرهنگی و علمی در مظان انتقاد جوانان انقلابی باشد، ‌در یادداشتی کوتاه تاکید کرده آتش‌به‌اختیار اعلام کردن جوانان نگرانی از هجوم فرهنگ غرب است.

او نوشته: «وقتی تساهل فرهنگی که باعث بی‌هویتی غرب شده به شکل موریانه‌ای وارد ایران اسلامی بشود تا نسل جوان را بی‌غیرت کند و متولیان فرهنگی هم مسایل اصلی و فرعی تشخیص ندهند»، نوبت به جوانان انقلابی می‌رسد.

خسروپناه دامنه فعالیت‌های خودجوش اقدامات جوانان انقلابی را که «باید با مدیریت گروهی و هسته‌های فرهنگی خودجوش» باشد به «نقد فرهنگ غرب» و دفاع از فرهنگ اسلامی محدود می‌کند. کاری که احتمالا نظری و فرهنگی است و نه فعالیتی سیاسی و عملیاتی. او حتی تذکر داده فعالیت‌های این هسته‌های خودجوش فرهنگی نباید از « منطق و قوانین حاکمیت تخطی کنند.»

چون از ژنرال‌ها و عمامه‌دارها ناامید شده‌اند
روزنامه جوان، نزدیک به سپاه

روزنامه جوان، روزنامه نزدیک به سپاه، هم علت اصلی صدور فرمان رهبری انقلاب که به اعتقاد این روزنامه همیشه «باز‌ترین سخنان‌شان را در دیدار دانشجویان بیان می‌کنند»، ناامید شدن از خیل ژنرال‌های کت‌و‌شلواری، عبا و عمامه‌ای می‌داند و به «آخرین امید‌های‌شان» اعلام می‌کنند «منتظر دستور نباشید و حرکت کنید.» رهبری «جواز دادند بی‌اذن و بی‌بهانه حرکت کنید.» چرا که «توانایی این حرکت،‌ تنها در روح عدالتخواه و خارج از مصلحت دانشجویان موجود است.»

مساله داعش است
جمال شورجه، کارگردان سینما

جمال شورجه، کارگردان سینما در این‌باره به «جوان‌آنلاین» گفته: «آتش به اختیار» یعنی به پاره‌ای از مسئولان دیگر امیدی نیست، آتش به اختیار یعنی داعش نباید در منطقه امنیت داشته باشد، باید از موشک‌های خاک‌خورده استفاده کرد. «آتش به اختیار» یعنی تمام ملت باید چشم و گوش‌شان اطلاعاتی شود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024