جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.06.2017, 20:18


۱۷ خرداد ۱۳۹۶- کمپین حقوق  بشر در ایران٬ حملات تروریستی ۱۷ خردادماه در تهران را در آن ۱۳ نفر جان باختند و ۴۱ نفر دیگر نیز مجروح شدند را محکوم می‌کند و از مقامات ایرانی می‌خواهد همزمان با برطرف کردن نگرانی‌های مشروع امنیتی که نزد مردم وجود دارد، از نقض حقوق مدنی و سیاسی مردم جلوگیری کند.

هادی قائمی٬ مدیر اجرایی کمپین گفت: «با وجود تهدیدی که ایران با ان مواجه است٬ مقام‌های ایرانی نباید از این حملات به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر جامعه  مدنی استفاده کنند.»

طی چند دهه گذشته، در مواقعی که حکومت ایران با تهدیدهای خارجی مواجه شده است٬ نهادهای اطلاعاتی و امنیتی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ از این تهدید به عنوان فرصتی برای نقض بیشتر حقوق مدنی مردم ایران استفاده کرده‌اند.

قائمی افزود: «همان طور که تندروها در ایران نباید از این حوادث مهیب به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کنند٬ جامعه بین‌المللی هم نباید برای حل و فصل اختلافات سیاسی در محکوم کردن حوادث تروریستی گزینشی عمل کند.»

از ساعاتی پس از وقوع این حادثه تروریستی، سیاستمداران تندرو و رسانه های خبری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ در پی حمله به ساختمان مجلس ایران و  آرامگاه روح الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی٬ شروع به سرزنش مقام‌های اصلاح طلب و میانه‌رویی کرده‌اند که منتقد نیروهای امنیتی ایران بوده‌اند.

قائمی همچنین گفت: «این وقایع هولناک نباید باعث شود درخواست قاطع مردم ایران در انتخابات اخیر از حسن روحانی برای بهتر کردن حقوق مدنی و سیاسی نادیده گرفته شود. همان طور که مبارزه با هر نوع خشونتی باید محکم و جدی باشد٬ مبارزه برای به دست آوردن حقوق  بنیادی و آزادی هم باید به همان اندازه محکم باشد.»

***

دیده‌بان حقوق بشر حملات تروریستی تهران را محکوم کرد

(بیروت)  امروز در بیانیه ای  سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: دو حمله امروز توسط افراد مسلح و انتحاری در مرقد آیت الله خمینی و مجلس ایران در تاریخ ۷ جون در تهران اقدامات خشن نفرت انگیز هستند.

به گفته وزارت کشور ایران، در طی این دو حمله افراد مسلح ۱۲ نفر را کشته و ۴۲ نفر را زخمی کرده اند. گروه اسلامی داعش ظاهرا مسئولیت این حمله  در پایتخت ایران را بر عهده گرفته است. اگر این ادعا تایید شود این دو اولین عملیات خشونت آمیز در مقیاس وسیع در خاک ایران توسط گروه داعش محسوب میشوند.

سازمان دیده بان حقوق بشر با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی میکند و برای آسیب دیدگان این حادثه آرزوی بهبود دارد.

تمام تلاش های برای پیدا کردن عوامل این حادثه تلخ و به جایگاه عدالت رساندن آنها باید انجام شوند. مسؤولان ایرانی همچنان باید به تمام موازین حقوق بشری در حین انجام این کار احترام بگذارند. اصول حقوق بشر، به خصوص حقوق اقلیت های دینی و قومیتی، حاکمیت قانون، و روا‌‌داری همچنان به عنوان قویترین سنگر در برابر ترس، نفرت، و تفرقه ای که کسانی که مرتکب این حملات شدند به دنبال ایجاد ان هستند، باقی خواهند ماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024