جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2017, 9:10


بهزاد احمدی‌نیا، روزنامه‌نگار و تحلیلگر حوزه انرژی، در تحلیلی درباره فرصت‌ها و احتمالات پس از خروج آمریکا از معاهده پاریس در کانال تلگرام «از نفت چه خبر؟» نوشت:

معاهدات و معادلات بین‌المللی رابطه‌ای دوسویه با یکدیگر و اثرگذاری قدرتمندی بر شاخص‌های اقتصادی و سیاسی جهان دارند.

خبر خروج یکجانبه آمریکا از توافق پاریس که ناظر بر اقداماتی بین‌المللی برای کاهش آلاینده‌های آب‌وهوا بود، نه تنها از دید بین‌المللی اقدامی غیرقانونی نیست، بلکه در قوانین داخلی سیاست آمریکا هم حق رئیس جمهوری محسوب می‌شود.

براین‌اساس، قانون آمریکا هیچ رئیس‌جمهوری ‌را ملزم به ادامه تعهدات و مسیر سلف خود نکرده؛ اما بنابر عرف سیاسی و جایگاه بین‌المللی، نه در آمریکا و نه در هیچ کشور دیگری این رسم وجود ندارد که دولت جدید، از تعهدات دولت قبلی خارج شود.

با دانستن این نکته، می‌توان حدس زد که علت چنین رسمی در روابط بین‌الملل و سیاست جهان، این است که هر اقدامی با برآوردها و محاسباتی انجام شده و لغو آن نیز مستلزم برآوردهایی هم‌سنگ است تا هزینه‌های بزرگی برای ملت نتراشد.

نخستین واکنش به تصمیم تازه رییس جمهوری جنجالی آمریکا، در نخستین ساعات اعلام آن از سوی سیاستمداران جهان رخ داد.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری جوان فرانسه، در مکالمه تلفنی خود با همتای آمریکایی‌اش، در مقابل درخواست مذاکره بر سر توافقنامه پاریس گفت: «چیزی برای مذاکره وجود ندارد.»

این جمله‌ای‌ست که معامله‌گران و کاسبان وقتی قید یک تجارت را زده‌اند؛ بر زبان می‌آورند و معمولا بعد از آن طرف شنونده، از میز معامله حذف می‌شود.

در ادامه، مکرون از دانشمندان زیست‌محیطی آمریکا دعوت کرد که به فرانسه مهاجرت کنند تا بتوانند به فعالیت‌های علمی خود در این حوزه ادامه دهند، اقدامی که تقریبا در تاریخ بی‌سابقه بوده است.

همزمان لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین که در برلین به‌سر می‌برد، در کنفرانس خبری مشترکی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که چین همچنان به تعهد کاهش گازهای گلخانه‌ای و توافق پاریس پایبند خواهد بود.

مرکل نیز در همان جلسه بلافاصله جمله‌‌ای کلیدی به خبرنگاران گفت: «اکنون چین شریکی مهم‌تر و استراتژیک‌تر از همیشه است؛ این اقدام پکن بسیار دلگرم کننده است.» کنفرانس خبری‌ای که بدون شک شکل‌دهنده آینده‌ای تازه در نقشه قدرت‌های جهان است.

دومین واکنش به این خبر از سوی بازار نفت و صبح جمعه ارائه شد. جایی که قیمت‌های نفت خام در سراشیبی سقوطی جدی قرار گرفتند.

اکنون نفت خام آمریکا در کانال ۴۰ دلاری در حال حرکت به پایین است و این خبر برای صنعت نفت شیل این کشور که تازه خود را با قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه وفق داده بود، خوب نیست.

اگرچه نگرانی‌ها در بازار نفت از آزادسازی زمین‌های ملی و اجازه حفاری و استخراج در آب‌های ساحلی آمریکاست، اما دقت به این نکته که قیمت پایین نفت موجب بی‌اثر شدن چنین آزادسازی‌ای خواهد شد هم ضروری‌ست و در میان مدت صنعت نفت آمریکا را زمین خواهد زد.

برخلاف آنچه در رسانه‌ها و تحلیل‌های نخستین از خبر خروج آمریکا منتشر می‌شود، مهم‌ترین نکته توافق پاریس، کاهش آلایندگی کشورهای آمریکا و چین و اتحادیه اروپا نیست؛ بلکه نکته‌ای در نحوه اجرا و تثبیت این تصمیم است.

در پاریس، اقتصادهای بزرگ جهان متعهد شده بودند در کنار اقداماتی که برای کاهش آلایندگی خود انجام می‌دهند، مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار در قالب وام و بودجه کمکی برای کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته تا سال ۲۰۳۰ تأمین کنند تا آنها نیز بتوانند از آلایندگی صنایع و انرژی خود بکاهند.

اکنون با خروج آمریکا، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و پس از آن اتحادیه اروپا، تنها منابع تأمین این سرمایه خواهند بود و برآورد مي‌شود چین با گشاده دستی این نقش تازه را برعهده بگیرد.

چنین وام‌ها و کمک‌هایی به‌منزله افزایش ضریب نفوذ پکن در جهان و گسترش و تحکیم روابط اقتصادی با اتحادیه اروپاست که به هیچ‌وجه به سود واشنگتن نخواهد بود.

پیش از این نیز ترامپ با خروج از پیمان تجاری «ترانس پاسیفیک»، این فرصت را به چین داده بود که در منطقه شرق دور و آسیای جنوبی، جای پایی محکم و خالی برای خود بیابد.

تصمیم تازه ترامپ، آنقدر به زیان آمریکاست که در اقدامی نادر، باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین این کشور را نیز به واکنش واداشت؛ امری که در رؤسای جمهوری سابق آمریکا خارج از عرف محسوب می‌شود.

ایلون ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس، نیز خبر داده که از تیم مشاوران ترامپ خارج می‌شود و عملا دولت آمریکا در حال تنها شدن در داخل و خارج است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024