جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.05.2017, 5:20


شرق / محمدحسن نجمی

دیروز مجلس در حال‌وهوای انتخابات بود؛ البته انتخابات هیئت‌رئیسه که قرار است چهارشنبه برگزار شود. دیروز حتی وقتی در صحن مجلس وزیر صنعت برای پاسخ به سؤال چند نماینده در صحن مشغول سخنرانی بود، نمایندگان بیشتر ترجیح می‌دادند در گعده‌های چندنفره مشغول صحبت درباره انتخابات هیئت‌رئیسه باشند.

یکی از گعده‌هایی که دیروز به چشم آمد، زمانی بود که «علی مطهری» به سمت صندلی «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید رفت و بیش از ١٠ دقیقه با هم صحبت کردند. این گعده دونفره چنددقیقه‌ای با حضور برخی نمایندگان مانند «الیاس حضرتی» به بیش از دو نفر رسید ولی پای ثابت آن، عارف و مطهری بودند. هرچند کسی از صحبت‌هایشان باخبر نشده ولی می‌توان حدس زد که موضوع انتخابات هیئت‌رئیسه بوده؛ انتخاباتی که به گفته «نقوی‌حسینی» سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی، توافقی بین فراکسیون متبوعش با فراکسیون مستقلین (حامیان علی لاریجانی) برای آن شکل گرفته؛ طبق توافقی که او از آن صحبت می‌کند، دو فراکسیون هرکدام شش صندلی از ١٢ صندلی هیئت‌رئیسه را از آن خود می‌کنند و در نتیجه آن، سهمی از هیئت‌رئیسه برای فراکسیون امید با بیش از صد نماینده در مجلس نخواهد ماند و به شکلی فراکسیون امید از جایگاه هیئت‌رئیسه حذف می‌شود.

اما برخلاف «نقوی‌حسینی» که روی قطعی‌بودن آن تأکید دارد، «غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی» نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین از تلاش برای حفظ هیئت‌رئیسه فعلی خبر داد. اما در عین حال با وجود اینکه سخنگوی فراکسیون امید از معرفی «مسعود پزشکیان» به‌عنوان گزینه فراکسیون امید برای ریاست مجلس در صورت عدم توافق بر سر حفظ وضع موجود صحبت کرده بود، دیروز «علیرضا رحیمی» نماینده تهران به «ایلنا» گفته که «انتخاب پزشکیان به‌عنوان کاندیدای فراکسیون امید برای ریاست مجلس به این معنا نیست که مسیر مذاکره بسته شده است. به هر حال از آنجا که تفاهمی اتفاق نیفتاد، آقای پزشکیان معرفی شدند». حالا با این شرایط دیگر نوبت فراکسیون مستقلین یا همان حامیان علی لاریجانی است که با کدام فراکسیون توافق نهایی انجام دهد؛ «فراکسیون امید» یا «فراکسیون نمایندگان ولایی» که نزدیک به جبهه پایداری هستند؛ شاید این انتخاب آینده سیاسی علی لاریجانی را هم به نوعی دستخوش تغییر کند؛ اتحاد با نمایندگان نزدیک به پایداری با توجه به سابقه این طیف سیاسی، برای لاریجانی تبعات زیادی خواهد داشت.

نایب‌رئیس مستقلین: همین هیئت‌رئیسه بماند
غلامعلی جعفرزاده روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت که «ما به آقای مطهری رأی می‌دهیم». وقتی از او پرسیده شد که منظور از «ما» چه کسانی هستند، گفت: «سعی می‌کنیم مستقلین را متقاعد کنیم که به آقای مطهری رأی دهند». این در حالی است که مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس از اعضای فراکسیون ولایی و مستقلین نیست که بخواهد در لیست آنها قرار بگیرد. او همچنین درباره توافق ٦-٦ که سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در مورد آن صحبت کرده، هم گفت: «از کسی که آن پیمان را بسته باید سؤال کنید».

هرچند او گلایه‌هایی هم از فراکسیون امید دارد ولی در عین حال جمله‌ای می‌گوید که برجسته‌ترین نقطه تقابل نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین با فراکسیون نمایندگان ولایی است: «در هر صورت به نحوی عمل می‌کنیم که همین هیئت‌رئیسه بماند». در روزهای اخیر بحث‌های زیادی درباره حذف مطهری از نیابت رئیس مجلس مطرح شده؛ حتی تا جایی که «الیاس حضرتی» نماینده تهران در صفحه خود در توییتر نوشت: «از بیرون مجلس فشار سنگینی روی لاریجانی است که افرادی مثل مطهری حذف شوند، از این اتفاق هم لاریجانی ضرر می‌کند هم دولت». با وجود این، کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین در چند روز اخیر تأکید کرده که دنبال حذف مطهری نیستیم.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی: توافق ٦+٦ قطعی است
اما «سیدحسین نقوی‌حسینی» نماینده ورامین و سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی معتقد است که این اعضای فراکسیون مستقل بودند که خواستار تعامل با فراکسیون متبوع او بودند. نقوی‌حسینی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت که «فراکسیون نمایندگان ولایی به دنبال این است که تأثیرگذار باشد و در مجلس نقش ایفا کند. ما خودمان دنبال تعامل نبودیم و اگر تعاملی بوده با درخواست فراکسیون‌های دیگر بوده و درخواستی برای نشست نداشتیم. فراکسیون مستقلین اولین فراکسیونی بود که درخواست داد نشستی داشته باشیم».

به گفته او فراکسیون مستقلین قبل از تعامل با آنها، با فراکسیون امید نشستی داشتند که به توافق نرسیده بودند. او می‌گوید: «پس از نشست دو فراکسیون مستقلین و نمایندگان ولایی، آقای لاریجانی هیئت‌رئیسه دو فراکسیون را دعوت کردند و در آنجا صحبت شد و روی چند نکته توافق شد؛ از جمله اینكه شش نفر از مستقلین و شش نفر از ولایی‌ها در ترکیب قرار بگیرند به صورتی که خود آقای لاریجانی هم از مستقلین حساب شود و غیر از ایشان پنج به شش می‌شد. موضوع دیگر كه توافق شد این بود که مذاکره‌ای با فراکسیون‌های دیگر نشود و همین توافق اجرائی شود. موضوع دیگر این بود که هرکس در فهرست ١٢ نفر قرار گرفت، اعضای دو فراکسیون به اتفاق به آن رأی دهند و تفکیک نکنند. همچنین اعضای لیست ١٢نفره هم به طور انفرادی با دیگران صحبت نکنند و همه متعهد به لیست باشند». نقوی‌حسینی همچنین در واکنش به احتمال رد توافق صورت‌گرفته از سوی مستقلین و همچنین سخنان کاظم جلالی درباره احتمال تعامل سه فراکسیون، گفت: «آنها تعهد دادند که پای توافق بمانند.

حتی گفته هم شد که اگر مثلا فلانی آمد و گفتند فلانی تند است یا تمایل به فراکسیون امید دارد، نباید کسی بگوید که رأی نمی‌دهم». نقوی‌حسینی همچنین از جلسه‌ای صحبت می‌کند که تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید به نمایندگی از این فراکسیون با علی لاریجانی داشتند. او می‌گوید: «گویا تعدادی هم به نمایندگی با رئیس مجلس دیدار می‌کنند. در آنجا می‌گویند خط قرمز ما دو نایب‌رئیس است و با این ملاحظات به شکل ٣،٣،٣ عمل شود تا توافق کنیم. در آنجا پیشنهاد رد می‌شود و گفته می‌شود که خط قرمز نداریم».

منظور از ٣، ٣، ٣ این است که غیر از رئیس و دو نایب‌رئیس، بقیه صندلی‌های هیئت‌رئیسه، به طور مساوی بین سه فراکسیون امید، مستقلین و نمایندگان ولایی تقسیم شود؛ در نتیجه این ترکیب می‌شود حفظ وضع موجود که اعضای فراکسیون امید بارها اعلام کرده‌اند کف مطالبات فراکسیون، حفظ وضع موجود است. او در واکنش به این سؤال که «اما جلالی تلویحا توافق را رد کرده»، گفت: «همین که عرض کردم؛ غیر از این نیست».

این قسمت از سخنان او با سؤال دوباره خبرنگاران مواجه شد؛ آنها از نقوی‌حسینی پرسیدند: «یعنی شما حرف آقای جلالی را رد می‌کنید؟». او هم پاسخ داد: «من صحبت کسی را رد نمی‌کنم. من سخنگوی فراکسیون ولایی‌ام؛ آنچه را اتفاق افتاده به شما عرض کردم. حالا مش‌حسن می‌رود چه می‌گوید، به من ربطی ندارد». اما دوباره این‌گونه از او سؤال شد: «ممکن است مش‌حسن صحبتی کند که صحبت شما رد شود!»؛

اما نقوی‌حسینی پاسخ داد: «به من ربطی ندارد و آنچه را اتفاق افتاده، گفتم. از آقای جلالی پرسیدند هدف شما زدن فلانی است؟ که ایشان گفتند کذب محض است. من هم می‌گویم هدف ما زدن حسن و حسین نیست. ما دو فراکسیون هستیم که این‌گونه تصمیم گرفتیم».

این درحالی است که «کاظم جلالی» روز شنبه در مصاحبه با «خانه ملت» گفته بود: «نه آقای لاریجانی و نه نزدیکان ایشان به دنبال حذف مطهری نیستند و به دنبال این هستیم که در یک فرمول هر سه فراکسیون باشند. ریاست مجلس از یک ماه پیش تأکید داشتند که ترکیب فعلی هم ترکیب خوبی است و هیچ‌گاه درباره هیچ عضوی اظهار نظر منفی نداشتند». او همچنین گفته بود: «مذاکره ادامه دارد و احتمال جمع‌بندی جدید هنوز وجود دارد».

تابش: شأن مجلس فراتر از دخالت دولت است
از طرف دیگر، «محمدرضا تابش»، نایب‌رئیس فراکسیون امید هم روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد و درباره تصمیمات این فراکسیون برای انتخابات هیئت‌رئیسه توضیحاتی ارائه کرد.

او هم مانند جلالی به شکل‌گیری توافق امیدوار است: «نظر فراکسیون امید قبلا اعلام شده و ما همچنان نسبت به برقراری تعامل امیدواریم؛ چرا که طیف وسیعی از نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین ولایی، اعضای لیست امید هستند و بعید است که این گروه از نمایندگان بتوانند با جبهه پایداری به توافق برسند».

او گفت: «با توجه به اینکه مطالبه فراکسیون امید طبق وضع موجود است، در صورت تحقق این خواسته رئیس و دو نایب‌رئیس ابقا می‌شوند که در این صورت خواسته آنها نیز برآورده شده است».

او در واکنش به ادعای رئیس و برخی از اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مبنی بر تمایل‌نداشتن اصلاح‌طلبان برای مذاکره و تعامل با دیگر فراکسیون‌ها، اعلام کرد: «اگر کسی چنین ادعایی مطرح کرده، مرتکب بی‌صداقتی شده است؛ چراکه از همان ابتدا فراکسیون امید بنا را بر تعامل گذاشت و پیشنهاد ما این بود که با یکدیگر به تعامل برسیم. ما همه راه‌ها را امتحان کردیم و درباره اینکه وضع موجود حفظ شود صحبت کردیم. درباره اشکال مختلف دستیابی به تعامل برای ۹ کرسی هیئت‌رئیسه به جز کرسی رئیس و نواب که خواستار ابقای آن هستیم، مذاکره کردیم؛ اما به نتیجه نرسیدیم».

تابش همچنین درباره موضوع ورود دولت به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «علائم و نشانه‌هایی در این رابطه وجود داشت که خوشبختانه تکذیب شد. نه دولت باید چنین مداخلاتی را بپذیرد و نه نمایندگان باید اجازه این کار را بدهند. بماند که اگر خرده‌کارهایی صورت گرفته، اعضای کابینه دولت تکذیب کردند؛ چرا که شأن مجلس و نمایندگان فراتر از این است که دولت دخالت کند».

او درباره پیشنهاد فراكسیون امید مبنی بر حضور یک زن و یک نفر از اهل سنت در هیئت‌رئیسه گفت: «باید تلاش كنیم این ایده نیز محقق شود. به‌هرحال این مسئله پیشنهاد فراکسیون امید بوده؛ اما بسیاری از نمایندگان نظر مساعدی نسبت به آن ندارند و بااین‌حال اگر مستقلین و ما با یکدیگر توافق کنیم، این مسئله نیز محقق می‌شود».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024