شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.05.2017, 0:12


جواد گیاه‌شناس عضو علی البدل شورای شهر همدان بازداشت شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب متهم شده که در یک جلسه‌ در دانشگاه آزاد همدان به پیامبر اسلام توهین کرده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به نهاد امنیتی سپاه پاسداران، روز دوشنبه دوم خرداد ۱۳۹۶ نوشت شعبه ۳ بازپرسی همدان جواد گیاه‌شناس، دبیر حزب «مردم‌سالاری همدان» را به اتهام «اهانت به پیامبر» بازداشت کرده است. فارس نوشته است جواد گیاه‌شناس، در جریان جلسه‌ای در دانشگاه همدان و همزمان با رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران، گفته است: «پیامبر اکرم سکولار بود و اسلام همان لیبرالیسم است».

این خبرگزاری، همچنین، از صدور قرار وثیقه برای این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خبر داده ولی از آزادی او به قید وثیقه چیزی نگفته است.

جواد گیاه‌شناس روز ۲۸ اردیبهشت در بیانیه‌ای که در وبسایت دانشگاه آزاد نیز منتشر شد، طرح موضوع توهین به رهبری را «سوء برداشت» خواند و عذرخواهی کرد. این مدرس دانشگاه در بیانیه‌اش نوشت که مسلمان و پیرو پیامبر است و سخنانش درباره پیامبر، در یک بحث نظری و در محیط دانشجویی بوده است.

با وجود عذرخواهی و اعلام این که قصدی برای توهین به پیامبر اسلام نداشته، تشکل‌های تندروی مانند بسیج و نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه سخنان این فعال اصلاح‌طلب را «توهین به پیامبر اسلام» خوانده و خواستار برخورد قضایی و اخراج او از دانشگاه شدند.

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان، روز ۲۸ اردیبهشت، با صدور بیانیه‌ای آن چه را «اهانت به پیامبر اسلام» از سوی جواد گیاه‌شناس می‌نامید، محکوم کرد و خواستار رد صلاحیت این فعال سیاسی در انتخابات شورای شهر، برخورد قضایی، ممنوع التدریس شدن و اخراج او از دانشگاه شد.

«هیأت مذهبی دانشجویی محبین فاطمه» دانشگاه آزاد همدان نیز با صدور بیانیه‌ مشابهی از دادستان خواست «توهین دبیر حزب مردمسالاری همدان به پیامبر اسلام» را پیگیری کند.

بنا به ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی، مجازات اتهام توهین به مقدسات اسلامی در صورتی که جرم ارتکابی مشمول حکم سب‌النبی (دشنام به پیامبر و بزرگان دین) باشد اعدام و در غیر این صورت یک تا پنج سال زندان خواهد بود.

تاثیرگذاری و دخالت نهادهای امنیتی مانند سپاه و بسیج در قوه قضائیه ایران به شیوه‌های مختلف از جمله بزرگ‌نمایی و تحریک احساسات مذهبی مردم و روحانیون و همچنین دخالت مستقیم در بازداشت و صدور حکم از سوی فعالان سیاسی و مدنی با انتقاد و اعتراض همراه شده است.

در حال حاضر اسماعیل عبدی، معلم زندانی و آتنا دائمی، فعال حقوق بشر زندانی در اعتراض به تخلفات غیرقانونی و دخالت نهاد امنیتی سپاه پاسداران در پرونده‌هایشان در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024