چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ -
Wednesday 17 April 2024
|
جماران
گزارش از: فرهاد فتحی
مراسم تقدیر از جوانان فعال در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تهران محله نازی آباد شب گذشته با حضور عماد الدین باقی، عباس عبدی و حسن رباطی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار جماران، عباس عبدی در این مراسم با بیان این که همیشه این عادت هست که در آستانه انتخاباتها میگویم این انتخابات در مقطع حساس فعلی مهم تر از انتخاباتهای قبلی است اما من واقعاً مهم بودن انتخابات ۲۹ اردیبهشت امسال را از روی این عادت نمیگویم، گفت: این انتخابات مهم بود نه به این دلیل که حسن روحانی پیروز انتخابات شد؛ مسئله این است که شما دیدید در عربستان همزمان با انتخابات ایران چه اتفاقی افتاد. پادشاه عربستان سعودی تعداد ۴۰، ۵۰ کشور اسلامی را جمع کرده است و جالب است که میگوید ما اگر با هم باشیم پیروزیم.
وی ادامه داد: میگویند یک نفر قبل انقلاب خیلی خودش را مبارز جلوه میداد ولی هر کاری میکرد ساواک او را دستگیر نمیکرد. تا این که یک روز ساواک در تظاهرات دانشجویی دو نفر را گرفت و در همین حین این فرد هم پرید وسط این دو نفر و گفت ما سه نفر را کجا میبرید؟ حالا عربستان هم در عین حال که هیچ ارجی ندارد به دیگر کشورها میگوید ما اگر با هم باشیم پیروز میشویم... ما دیدیم که ترامپ در کارزارهای انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود چه قدر مسلمانان را تحقیر کرد ولی عربستان برای این که خودش را مهم جلوه دهد با چنین فردی پیمان دوستی میبندد. و واقعاً برای این کار هزینه بسیار بسیار سنگینی را پرداخت میکند. شما فقط ببینید هدایایی که اینها به ترامپ و خانوادهاش پرداخت کردند چه مبلغی بود، حالا قراردادهای نظامی و ... به کنار، مسئله این است که این اتفاق با انتخابات ایران همزمان شده است. اگر من و شما یک جوان یا شهروند عرب باشیم با مقایسه این دو موضوع چه حسی پیدا میکنیم؟ این که از یک طرف رهبران ما با کسی مثل ترامپ نشستهاند و اینگونه خاصه خرجی میکنند و از سوی دیگر کشوری را در همسایگی خود ببینیم که بقا و قدرتش در انتخاباتش است.
این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: برای من این مسئله جالب است که شهروندان ایرانی علیرغم همه تنشهای انتخاباتی که در طرفداری از کاندیداها بود ولی در نهایت همه با هم در یک صف میایستند و با کمال دوستی به کاندیدای مورد نظر خود رای میدهند و فصل الخطاب خود را تعیین میکنند. بنیان یک جامعه جدید این است. اصلا از این نظر نگاه نکنیم که آقای روحانی انتخاب شد یا دیگری، نه این که چه کسی انتخاب شود مهم نباشد. ولی شما اگر انتخابات فرانسه را نگاه کنید برای مردم این که چه کسی انتخاب شود و چه کسی نه، در اولویت اول است چرا که انتخابات در آنجا یک قاعدهای است که کاملاً شکل گرفته و جا افتاده است و کسی بیم این را ندارد که این قاعده بخواهد روزی به هم بخورد. اما اصل انتخابات هنوز در ایران به صورت کامل قاعده مند نشده و جای پای خود را سفت نکرده است. ما نباید مانند یک ماهی باشیم که از وجود آب بیخبر باشیم. بنابراین به اعتقاد من در ایران هنوز اصل انتخابات مهم است.
وی افزود: واقعیت این است که اگر این روند انتخابات در ایران به همین شکل پیش برود من به شدت به آینده کشور امیدوار میشوم. به خاطر این که با این روند هر اتفاق و اختلافی در کشور پیش بیاید نهایتش این است که یک صندوق رای وجود دارد و گروهها و مردم مسائل خودشان را در آنجا به صورت مسالمت آمیز حل میکنند. درست است، ما دوست داشتیم و تلاش داشتیم که آقای روحانی رئیس جمهور شود ولی برای من این مسائلی که عرض کردم کلیدی تر و در اولویت اول بود.
بنیاد انتخابات پاسخ گویی به خواست عمومی است
عبدی تصریح کرد: نکته دیگر این است که انتخابات یک کوره ذوب است نه ذوب آهن بلکه ذوب الماس است. یعنی هر کسی پایش را در این کوره میگذارد ذوب میشود. شما ببینید کسانی که خودشان را در معرض رای مردم قرار نمیدهند دلیلی برای تغییر خودشان نمیبینند. اما آنهایی که در انتخابات شرکت میکنند و میخواهند از مردم رای بگیرند، مجبور میشوند با کسی که چند ماه پیش او را به زندان انداخته بودند ملاقات کنند. این ملاقات را نباید دست کم گرفت، مسئله اساساً دیدار آقای رئیسی با شخصی به نام تتلو نیست، من خیلی به این مسئله مثبت نگاه میکنم، کاری هم ندارم که برای آقای رئیسی چه نتیجهای داشته است. این کج سلیقگی مشاورین رئیسی بود که با تصور این که تتلو ۴ میلیون فالوور دارد این ملاقات را ترتیب دادند، مسئله اساسی این است که بنیاد انتخابات این است که به خواست عمومی پاسخ میدهد و در این روند کسی که وارد انتخابات شده است، مجبور میشود که به این خواستها توجه کند.
وی اضافه کرد: شما کشاورزی سنتی را در نظر بگیرید، پدر بزرگان ما شیوه کشاورزی سنتی خود را برای سالهای متمادی تغییر نمیدادند، به خاطر این که کشاورزیشان ربطی به بازار نداشت و به اندازه خوراک و پوشاک خودشان تولید میکردند و خودشان هم استفاده میکردند، با خریدار و فروشنده هم سرو کار نداشتند. اما کشاورزی مدرن اینگونه نیست، در این کشاورزی محصول برای فروش تولید میشود نه برای مصرف، به همین خاطر کشاورز مدرن وقتی وارد بازار میشود حق حاکمیت خود را بر محصول از دست میدهد و این خریدار است که حاکمیت را بر عهده میگیرد، خریدار است که انتخاب میکند محصول شما را بخرد یا محصول یک نفر دیگر را، طبیعتاً او به سراغ محصول ارزانتر و باکیفیتتر میرود و اگر کشاورز مطابق میل و انتظار او محصول تولید نکند، محصولش خریداری نمیشود و در نتیجه ورشکست میشود. همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین کشاورزان برای تولید محصول بهتر و در نتیجه درآمد بیشتر میشود. مبنای پیشرفت و توسعه دنیا، و انسان جدید همین رقابت است.
این تحلیل گر سیاسی خاطرنشان کرد: نمیخواهم بگویم که مطلقاً باید دنبالهروی جامعه و بازار بود، هر کسی علاوه بر ابعاد اجتماعی اصول و شخصیت فردی خود را هم دارد. اما اگر کسی میخواهد حکومت کند باید این مسیر را پیش بگیرد و برای ارائه خدمات بهتر با دیگران رقابت کند که اگر نکند ورشکست میشود.
وی ادامه داد: این دو مسئله همیشه در جامعه ما کلیدی بوده است یعنی اگر ما بتوانیم یک شیوه و روشی را پیدا کنیم که فصل الخطاب باشد. وقتی دو نفر بر فرض مثال با هم دعوایشان میشود در نهایت به دادگاه میروند و حکم آن دادگاه برای آنها فصل الخطاب است ولو این که یکی از طرفین حکم را قبول نداشته باشد ولی در نهایت به ان تمکین میکند. در عالم سیاست هم فصل الخطاب سیاسی برای رفع اختلافات سیاسی انتخابات است که این موضوع در ایران در حال جا افتادن است.
انتخابات در ایران یک پله بالا پریده است
عبدی افزود: شاهد مثال این موضوع در این انتخابات این است که از دوم خرداد به این طرف همیشه کنشگران سیاسی دنبال این بودند که هنرمندان و ورزشکاران را با خودشان همراه و از محبوبیت آنها به نفع خودشان استفاده کنند، انتخابات ۹۶ تنها انتخاباتی بود که کنشگران سیاسی این کار را نکردند و هنرمندان و ورزشکاران خودشان پا به عرصه انتخابات گذاشتند. به خاطر این که این نهاد بیشتر از قبل جا افتاده است و برای شهروندان نسبت به آن اعتماد به وجود آمده است و دریافتهاند که کارآمدترین روش همین است. این اتفاق بسیار بسیار اتفاق مهمی است که باید به آن توجه کرد. این مسائل نشان میدهد که انتخابات در ایران یک پله بالاتر پریده است. البته معتقد نیستم که نهاد انتخابات به صورت کامل در ایران جا افتاده اما همین انخابات اخیر از این نظر و به لحاظ کیفی فوقالعاده با انتخاباتهای پیشین متفاوت بود.
وی ابراز داشت: این انتخابات مسائل دیگری هم داشت که همه باید از آن درس بگیریم، یکی از آنها راهبردی بود که آقای قالیباف پیش گرفت. من معتقدم اگر قالیباف یک راهبرد بهتر پیش میگرفت شاید میتوانست به یک جاهایی برسد اما روشی که او اتخاذ کرد نشان داد که دیگر اساساً جامعه ما این نوع برخورد را با خود نمیپذیرد.
این تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که در این دوره هم مانند چند دوره پیش خیلیها در روزهای آخر یک استرس و نگرانی در مورد سالم برگزار شدن انتخابات داشتند. علت این امر این است که ما یک سری مفروضاتی در ذهنمان داریم که هنوز نتوانسته ایم آنها را از ذهنمان خارج کنیم. من نمیخواهم بگویم که هیچ وقت هیچ اتفاقی در انتخابات نخواهد افتاد اما میخواهم بگویم بسیاری از مفروضاتی که در ذهن ما اصلاح طلبها است غلط است و باید تحلیلمان را نسبت به انتخابات و حکومت اصلاح کنیم. چرا که وقتی در ابتدا با چنین پیش فرضی وارد عرصه انتخابات میشویم مطابق آن هم عمل میکنیم و گاهی ممکن است این مفروضات باعث تحقق آنها هم شود. بنابراین به نظرم این انتخابات فرصت خوبی را فراهم کرد که اصلاح طلبها یک بازنگری در فرضیاتشان نسبت به محیط اجتماعی و سیاسی داشته بکنند. و در صورت این بازنگری است که در آینده میتوانند کنشهای مناسب تری داشته باشند.
استقبال ایرانیان خارج از کشور از انتخابات نشان میدهد که انتخابات در ایران فرمایشی نیست
وی با بیان این که برای من بسیار جالب بود که ایرانیان خارج از کشور بسیار از انتخابات استقبال کردند، ابراز داشت: اگر بعضیها میگویند انتخابات در ایران بازی است و مردم را با دوز و کلک پای صندوق میبرند، شرکت گسترده ایرانیان خارج از کشور را چگونه توجیه میکنند، در خارج از کشور که کسی نمیتواند دیگران را مجبور کند پای صندوق رای بیایند، پس واقعاً همه در مقطع فعلی به اهمیت و اثرگذاری انتخابات پی بردهاند.
عباس عبدی اضافه کرد: باز برخلاف نظر بعضیها این گونه نیست که فکر کنند انتخابات از این لحاظ که کاندیداها چه کسانی باشند یک سناریوی از پیش تعیین شده است، کمتر کشوری در دنیا انتخاباتش در این حد قطبی میشود، علتش هم این است که کاندیداها وقتی میخواهند رای بگیرند نگاه میکنند ببینند با ارائه چه چیزی و با نزدیک شدن به چه کسی میتوانند رای مردم را بگیرند. اگر آقای رئیسی با تتلو دیدار میکند و باعث ریزش آرایش میشود به خاطراین است که این حد از انطباق برای او جا نمیافتد. ضمن این که سال ۷۶ یک نوع خطای تحلیلی پشتش بود اما در ۹۶ این خطا برای سیستم وجود نداشت و از قبل میدانست که دارد چه کار میکند.
انتخابات سیستم را به رأی مردم معتاد میکند
وی در مورد آرایش انتخاباتی نیز اظهار کرد: همین آرایش ۳ به ۳ کاندیداها پیام روشنی داشت. خیلی راحت میشد این آرایش را مثلا ۵ به ۲ کرد. کسی هم اعتراض نمیکرد، شاید غیر منتظرهترین آرایش همین آرایشی بود که دیدیم و دلیل آن این است که انتخابات دارد سیستم را به رأی مردم معتاد میکند و نباید اجازه داد که این از بین برود. اگر یک سیستمی به رای من و شما احتیاج داشته باشد باید رای داد چرا که رای رنگی است که به بوم سیاست پاشیده میشود و همه چیز را عوض میکند. سیستم کم کم به این رنگها عادت میکند و دیگر نمیتواند در آینده تصور این که یک روزی این رنگها روی بوم نباشند و با فضای سیاه و سفید مواجه شود را اشته باشد. بر همین اساس در ۲۰ سال اخیر انتخابات در ایران مبنای قدرت شده است.
فضای مجازی در روستاها اتوریته سنتی را از بین برده است
به گزارش جماران، وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی براین که دلایل رای خوب روستاها با تمام تبلیغاتی منفی که انجام شد به آقای روحانی چه بود، گفت: دلیل اصلیاش این بود که شعارهای که احمدی نژاد در دورهای داد و آقای رئیسی و قالیباف تکرار کردند اشکال داشت، اولین اشکالش این بود که آقای قالیباف نمیتوانست معرف چنین شعارهایی باشند همان گونه که وقتی رئیسی با تتلو ملاقات میکند نمیتواند معنای مورد نظر را برساند. مسئله کلیدی این بود که مردم یک تجربه بدی از این شعارها داشتند و به علاوه این که این دفعه درآمدی به نام نفت وجود نداشت و مردم امیدی نداشتند که چنین پولی به آنها برسد. مسئله دیگر نقش شبکههای مجازی است که در روستاها هم کاربران زیادی دارد که تا حدی آن اتوریتهی سنتی را از بین برده است.
راهبرد اصولگرایان به معنای دقیق کلمه مفتضح بود
مهمترین دلیل اما این بود که راهبرد نامزدهای اصولگرا کلاً راهبرد مفتضحی به معنای دقیق کلمه بود که کم کم خودشان هم به آن پی بردند. آقای قالیباف هم به همین دلیل کنار رفت وقتی دید که رایش در تهران از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده است سریع کنار کشید و روغن ریخته را نذر امام زاده کرد. بعد خود این کناره گیری علیرغم این که فکر میکردند به سود رئیسی تمام میشود اما این گونه نشد چرا که مردم دیدند قالیباف که سایت کارانه راه انداخته بود و میگفت تا آخر میماند و کلی هزینه تبلیغات کرده بود، کنار کشید و همین موجب بیاعتمادی بیشتر مردم شد. در حالی که آقای جهانگیری از ابتدا صادقانه گفت که قرار نیست که تا آخر بماند.
***
عماد الدین باقی: مردم باید بعد از انتخابات در میدان باشند
به گزارش خبرنگار جماران، در ادامه این مراسم عمادالدین باقی هم طی سخنانی با بیان این که بحث درباره رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری و شورا پهنه وسیعی دارد که در یک گفتار نمیگنجد، اظهار کرد: ضمن تبریک پیروزی در دو انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شوراها به همه شما متذکر میشوم که یک رخداد یا تحول اجتماعی را نمیتوان تک عاملی تحلیل کرد و بدیهی است که محصول شبکهای علل و عوامل است که در این روزها به آن اشاره میشود. نقش همدلی مردم و هماهنگی اصلاحطلبان، کارنامه روحانی و هنر او در مناظره، نقش جهانگیری، خاتمی و حتی نقش منفی رقیب و غیره در این پیروزی غیر قابل انکار است.
وی ادامه داد: امروزه دسترسی همگان به نظرات، تحلیلها و خبرها در فضای مجازی وجود دارد من به قرینه برخی اخبار و مشاهده مواضع تند مخالفان اصلاحات احساس میکنم پس از این انتخابات باید در میدان باشیم و مردم نباید مانند گذشته پس از انتخابات به خانه بروند و چهارسال بعد دوباره به میدان بیایند؛ وگرنه آرای آنها و مطالبات شان مصادره خواهد شد چون عدهای نمیخواهند بگذارند رئیس جمهور در وعدههایی که به مردم داده است موفق شود و ما باید پای رای مردم بایستیم.
باقی ضمن اشاره به این که این روزها به بیانهای مختلف دیده و شنیدهایم که عدهای منت میگذارند که ما به نتیجه انتخابات تمکین کردیم و..، گفت: اگر نمیخواستند تمکین کنند چه میکردند؟ مگر الان چه میکنند؟ آیا واقعا تمکین کردهاند؟ آنها با منت گذاشتن و تکرار اینکه ما مانند شما در سال ۸۸ به خیابان نیامدهایم دارند اصلاحطلبان را تحریک میکنند که دوباره پرونده سال ۸۸ را باز کنند و در نتیجه فضا را تند کنند.
ستادهای اصولگرایان بسته نشده است
وی افزود: الان کانالها و سایتهایی که دو سال پیش مطبوعات داخلی پشت پرده آنها را افشا کردند، با همان شدت و حدت به تخریب و تنشآفرینی ادامه میدهند و این معنایش این است که آنها ستاد خود را و ماموریتشان را تعطیل نکردهاند پس باید ما هم روشنگری را ادامه دهیم و بگوییم آنچه را باید گفت.
باقی خاطرنشان کرد: عدهای یکسال پیش در روزنامههای وابسته به ارگانهایی که حق کار جناحی ندارند رسماً از ضرورت تک دورهای کردن دولت روحانی سخن گفتند و سازماندهی برای آن را شروع کردند و آنقدر قدرت سازماندهی و هزینهشان بالا بود که یک درصد در موفقیتشان تردید نداشتند و شعار «آخر هفته، روحانی رفته» را تیتر اول روزنامهها و شعار اصلی همایشهای انتخاباتی شان کردند اما حالا که کامیاب نشدهاند دارند ادامه میدهند زیرا آنها در نقش خود آنقدر غوطه ور شدهاند که قادر نیستند خود را با شرایط تطبیق دهند. در جامعه شناسی مفهوم مهمی داریم به نام مفهوم «نقش» که از تاثیر عمیق نقشی که افراد به عهده میگیرند در شخصیت و افکارشان میگوید. تداوم این نقش به یکنوع شستشوی مغزی میانجامد و جامعه را به وضعیت تخاصم سوق میدهد.
وی بیان داشت: جنبش اصلاحی مشروطه هم دچار همین آفت شد. آنقدر طرفین نزاع و مشروعه خواهان و مشروطه طلبان در رسانهها اعم از منبر و مطبوعات و اعلامیهها و شبنامهها علیه هم گفتند و خود را شستشوی مغزی دادند که سرانجام با استخاره میرزا ابوطالب زنجانی و یاری قراقهای روسی به فرماندهی لیاخوف مجلس را به توپ بستند. گرچه آن زمان هم اصلاحطلبان اکثریت بودند و تهران را فتح کردند اما در هر صورت این سرآغاز افول مشروطیت و بعد روی کار آمدن رضاخان و تاخیر ۵۰ ساله مشروطیت شد.
این پژوهشگر تاریخ ابراز داشت: اکنون هم عدهای از یکطرف میگویند تمکین میکنیم از طرف دیگر میگویند آرای فلانی ۳۰ میلیون بود و اگر او زودتر شروع کرده بود حتما پیروز بود. در حالی که اگر فرصت روشنگری در جامعه درباره یک فرد ناشناخته برای عامه بیشتر بود فاصله ۹ میلیونی رای شان با روحانی ۱۵ میلیون میشد.
وی اضافه کرد: این انتخابات نشان داد که وقتی مخالفان اصلاح طلبی تمام قوای خود را به میدان آورند نهایتا ۱۵ میلیون رای دارند و در انتخابات پیش هم همین نصاب را داشتهاند ولی با توجه به سرعت تغییراتی که در درون جامعه در جریان است اطمینان دارم اگر در خودشان تجدیدنظر نکنند در انتخابات بعدی ریزش بسیاری خواهند داشت. در فرصت مناسبی ادله این ادعا را به تفصیل ذکر خواهم کرد.
حصر پایهگذاری سنتی خطرناک و تداوم قانون شکنی است
عماد الدین باقی با تاکید بر این که مطمئن باشید این بازی انتخابات در ۲۹ اردیبهشت پایان نیافته است و عدهای میخواهند این شیرینی انتخابات را در کام مردم تلخ کنند.. من در اینجا کاری به ضعفهای اجرایی دولت ندارم و چه بسا خود از منتقدان آن هستم اما مقابله با رأی مردم و مطالبات آنان را ضد دموکراتیک و ضد حقوق بشر میدانم چنانکه نگذاشتند روحانی به وعده رفع حصر در دوره قبل عمل کند. من اقدامات غیر قانونی مانند حصر شخصیتهای گرانقدری چون مهندس موسوی و آقای کروبی را پایه گذاری سنتی خطرناک برای تداوم قانون شکنی میدانم چنانکه پیش از آنها درباره شخصیتهای بزرگ دیگری این حصر اتفاق افتاد.
اصلاحطلبان در سازوکارهای انتخاباتی خود تجدید نظر کنند
وی در ادامه تصریح کرد: عقلای جناح رقیب اصلاحطلبان اگر میخواهند جامعه آرام باشد جلوی سایتها و کانالهای وابسته به خودشان را که برای عدم موفقیت رئیس جمهور منتحب اکثریت مردم تلاش میکنند را بگیرند. اصلاحطلبان هم با استفاده از فرصت به دست آمده باید در سازوکارهای انتخاباتی تجدید نظر کنند و سنت حسنهای را پایه گذاری کنند که طبق آن هر گروهی به اندازه وزن آرای خود در قدرت حضور داشته باشد و حذف نشود. حذف کردن زمینه تخاصم است. در اروپا، زمانی احزاب کمونیست ایدئولوژی شان براندازی نظامهای سرمایهداری غرب بود و سیستم سیاسی هم آنها را سرکوب میکرد. نه روش انحلالطلبی کمونیستها و نه سرکوب نتیجه داد. اما از هنگامی که در قدرت شریک شدند تهدید آنها به فرصت بدل شد و شدند حافظ نظم سیاسی موجود و اصلاحطلب.
این فعال حقوق شهروندی افزود: به این که اگر همه گروهها و سلایق سیاسی در قدرت سهم داشته باشند و این مشارکت محدود به دو جناح اصلی نباشد و گروههای دیگر هم به اندازه وزن و پایگاه اجتماعیشان حضور داشته باشند گسلها ترمیم و انسجام اجتماعی بیشتر میشود. در حال حاضر گروههای زیادی هستند که چون امکان تعین اجتماعی ندارند رایشان در سبد اصلاحطلبان قرار میگیرد ولی این وضع نمیتواند برای همیشه دوام پیدا کند و باید فرصت تعینیابی به سایر گروهها داده شود. باید حکومت مانند شرکت سهامی باشد و همه احساس کنند در آن ذینفع هستند.
باقی با اشاره به این که راه ترمیم گسلهای سیاسی و اجتماعی فقط سهیم بودن در قدرت نیست، اظهار کرد: یکی از راههای ترمیم گسلها رفع موانع حضور مدنی است. گروهها، احزاب و انجمنها باید بتوانند شکل بگیرند. پس از سال ۸۸ جامعه مدنی در ایران ضعیفتر از قبل شد در حالی که در جوامع توسعهیافته هزاران ان.جی.ا وجود دارد و هر فرد عضو یک انجمن یا بیشتر است. بارها این مثال را ذکر کردهام که در نروژ با وجود چهار میلیون و سیصد هزار جمعیت فقط پانصد انجمن حمایت از حقوق کودک وجود دارد و چندهزار انجمن دیگر در زمینههای محیط زیستی و اجتماعی و حقوق بشری که در نتیجه هر شهروند حداقل عضو یک انجمن است و بسیاری هم در بیش از یک انجمن عضویت دارند. در چنین جامعهای قدرت به مردم منتقل شده و نقض حقوق شهروندان به آسانی امکانپذیر نیست.
سه زمینهای که اصلاحطلبان باید خود را نقد کنند
این فعال سیاسی در ادامه با بیان این که نکته دیگر اینکه اصلاحطلبان باید خود را در سه زمینه «انتخابات شورا» چه «انتخابات ریاست جمهوری» و چه «عملکرد گذشته»شان باید خود را نقد کنند، گفت: در لیست شورا به نحوی عمل شد که بسیاری از افراد با نارضایتی و فقط برای جلوگیری از تداوم مدیریت قبلی رای دادند و این برای ارائه دهندگان لیست امید پیروزی نیست، شکست است ولی برای مردم که هوشیاری به خرج دادند و انتقادات خود را به بعد واگذار کردند پیروزی است. ما باید رویکرد خود را به شورا و شهرداری تصحیح کنیم. باید تفاوت مجلس و شوراها را درک کنیم. مجلس نهادی ماهیتاً سیاسی است و شورا نهادی ماهیتاً اجتماعی، لذا ترکیب نامزدها باید متناسب با این تفاوتها باشد. باید افرادی که تخصص در امور شهری دارند در شورا بیشتر حضور داشته باشند. در ارائه لیست برای مجلس هم اگر شورایعالی اصلاحطلبان نامزد معرفی میکند که متشکل از احزاب است در شورا باید علاوه بر احزاب، انجمنهای شهری و مدنی هم حضور داشته باشند. ترکیب خود شورایعالی اصلاحطلبان هم باید مورد بحث قرار گیرد. باید سازوکار انتخاب اعضای آن شفاف شود. اینکه گفته شود اعضای شورایعالی در فرایندی کاملا دموکراتیک انتخاب شدهاند روشن و مسجل نیست و اصلا این فرایند شفاف نشده است. لذا در انتخاب نامزدهای شورای شهر نه تنها آن ملاحظات رعایت نشد که چون آن رویکرد نادرست اصلاح نشده است همان اشتباهات در بحث تعیین شهردار هم همچنان ادامه دارد و نامزدهایی که برای شهرداری مطرح هستند چهرههای سیاسیاند چون این تصور وجود دارد که شهردار باید یک چهره سیاسی باشد در حالی که به گمان ما شهردار باید شخصیتی سیاسی باشد که دوز سیاسی و حواشی و اشتهار سیاسیاش کمتر و تخصص و مدیریت شهریاش بیشتر باشد و بیشتر یک مدیر اجرایی قوی باشد به ویژه برای شهری که معتقدیم تبدیل به شهر سوخته شده و باید فقط به فکر نجات این شهر ویران شده و پر مسئله بود.
وی در خصوص نقد انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: درباره انتخابات ریاست جمهوری باید خود را نقد کنیم. برای مثال در جریان انتخابات حقوق بشر فراموش شد، زندانیان فراموش شدند و این ایراد بزرگی است. اتفاقا انتخابات فرصت مناسبی بود که وضعیت عدهای از زندانیان سیاسی که مستحق این احکام نیستند مطرح شود و از حقوق آنها دفاع شود اما نشد. حتی در موردی که من در مصاحبهای به آن پرداخته بودم قسمت مربوط به زندانیان حذف و منتشر شد. در انتخابات ۸۸ چون پیشبینی من این نبود که نامزدهای اصلاحطلب رای کافی میآورند در آخرین روز انتخابات در پارک ملت در سخنرانی کوتاهی گفتم مهم نیست که آقای کروبی یا مهندس موسوی دولت را در دست بگیرند چون آنها در هر صورت پیروز انتخاباتاند زیرا برای اولین بار در تاریخ ایران موفق شدند حقوق بشر و شهروندی را سرلوحه برنامههای مبارزات انتخاباتی کنند اما در این دروه عقبگرد داشتیم و خبری از این گفتمان حیاتبخش نبود جز آنکه میدانستیم رقبا مخالف حقوق بشر و روحانی باورمند است.
جناح چپ غرق در ساخت قدرت شد و از حوزه اجتماعی دور افتاد
این پژوهشگر تاریخ در نقد حرکت اصلاح طلبی هم اظهار کرد: درباره نقد حرکت اصلاح طلبی هم برای مثال همانطور که دیدیم مانند چندسال گذشته در مناظرهها هم دایم به دولت نهم و دهم و خسارتهایی که به کشور تحمیل کرد میتاختند. این انتقادات کاملا درست است که دولتهای نهم و دهم ضربات ویرانگر و جبران ناپذیری زدند اما این همه واقعیت نیست. باید روشن شود که چه زمینههایی وجود داشت که سبب برآمدن چنین دولتی شد؟ مگر میشود بدون هیچ زمینهای چنین اتفاقی بیفتد. یکی از زمینههای آن این بود که جناح چپ غرق در ساخت قدرت شدند و از حوزه اجتماعی دور افتادند. برنامهای که امروز همیاران در دستور کار خود دارد برای آنها هیچ اهمیتی نداشت. مؤسسه همیاران در اساسنامهاش آمده است که نهادی غیرسیاسی است و برنامهاش مبازره با فقر، اعتیاد، طلاق و آسیبهای اجتماعی در منطقه نازی آباد ست. این دیدگاه در آن زمان غایب بود و همه نیروها معطوف به ساخت سیاسی شده بود و زمینه را برای اینکه فرصت طلبانی بیایند و بشوند سخنگوی نارضایتی مردم در آن زمینهها فراهم کرد از این جهت اصلاحطلبان هم به نوعی در به وجود آمدن آن خسارتها سهیم هستند. برای ترمیم گسلهای اجتماعی و سیاسی، اصول گراها هم باید خود را نقد و بازسازی کنند و رشته مدیریت خود از نهادهای غیر مردمی خارج کنند.
| |||||||
ايران امروز
(نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايتها و نشريات نيز ارسال میشوند معذور است. استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024
|