پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.05.2017, 14:08

بیانیه حزب دموکراتیک مردم ایران


حزب دمکراتیک مردم ایران با حفظ دیدگاه‌های انتقادی اساسی خود نسبت به اختیارات غیرقانونی‌ای، که با صفت استصوابی به شورا نگهبان داده شده و نیز کاستی‌های عملکرد دولت در پهنه سیاست داخلی، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ حمایت خود را به سود دکتر حسن روحانی اعلام می‌کند.

از دیدگاه ما رای به حسن روحانی نه به معنای چشم فروبستن بر ضعف‌های کارنامه سیاسی او و نه به معنای کم بها دادن به اهمیت کلیدی آزادی و دمکراسی، و نه دست برداشتن از آماج‌های پیکار سیاسی در راه بازنگری و تغییر در قانون اساسی در راستای تقویت هر چه فزاینده‌تر وجه جمهوریت در نظام سیاسی کشور است.

در این دوره انتخابات رای دهنگان در برابر سه گزینش یعنی تحریم انتخابات، رای به حسن روحانی و یا یکی از نامزدهای اصول‌گرا قرار دارند.

بنا به تجربه، تحریم انتخابات و کاهش حضور مردم در آن، رویکردی زیانبار و انزواگرایانه است. زیرا این روش که تنها در یک وضعیت استثنایی می‌تواند کارساز باشد، تا کنون نه سودی به حال مردم داشته و نه به حال تحریم‌کنندگان مخالف. تحریم انتخابات هرگز به سست‌تر شدن بند استبداد منجر نشده است، بلکه بر عکس نتیجه واقعی آن تشدید سرکوب فضای سیاسی و تقویت گرایش تنش‌افروزی در سیاست خارجی کشور بوده است. استدلال دیگر تحریم‌گران، رویکرد «هرچه بدتر بهتر» و یا به امید معجزه نشستن و یا چشم داشتن به دخالت خارجی است. این استدلال نیز زیانبار و چون پریدن در تاریکی است. زیرا در زندگی واقعی به نیرومند شدن تندروان مذهبی، صرفنظر از نیات هر کس، می‌انجامد. در یک کلام تحریم انتخابات به معنای کاهش آراء روحانی و زمینه‌ساز پیروزی ابراهیم رئیسی است.

در گزینش میان روحانی و نامزد اصول‌گرا، اما رای دهندگان در برابر انتخاب در میان یک رقابت اساسی میان دو نگاه کاملا متفاوت به شهروند و کشور، با دو چشم انداز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای حال و آینده کشور قرار دارند.

سیاست داخلی و خارجی مورد نظر اصول‌گرایان نقض خشن حقوق بشر، فضای بسته سیاسی و فرهنگی، انزوای جهانی ایران و دور کردن کشور از کاروان تمدن بشری است. این سیاست‌ها در عمل به افزایش باز هم بیشتر استبداد، فقر و بیکاری گسترده‌تر در کشور دامن می‌زند. رویکرد نامزدهای اصول‌گرا در این دوره انتخابات متفاوت از پیش، دیگر تبلیغات مذهبی و «ارزشی» نیست. بلکه وعده‌های پوپولیستی معیشتی و رفاهی است. این رویکرد «رایانه‌ای بنده‌نوازانه» تلاشی فریبکارانه برای کسب رای اقشار محروم شهری و روستایی است که هم اکنون در وضعیت فقر شدید به‌سر می‌برند.

به باور ما رای به حسن روحانی در شرایط مشخص کنونی به معنای نقش‌آفرینی مثبت برای سرنوشت ایران، تقویت جمهوریت، فضای قابل تحمل‌تر سیاسی و مطبوعاتی، تنش زدایی در منطقه و جهان و کوشش آگاهانه برای ایجاد صلح در منطقه پر آشوب خاورمیانه و حفظ فضای تنفس برای میلیونها ایرانی آزادیخواه است. بدون انجام این اقدامات هرگز نمی‌توان راه کشور به‌سوی یک توسعه پایدار و تحول جدی در پهنه‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را هموار کرد. رای به روحانی رای «نه» به ماجراجویی، قانون‌گریزی، فساد و یک سیاست خارجی پرخطر و جنگ افروزاست.

فراموش نباید کرد که برجام اقتصاد ایران را از یک بحران هولناک نجات داد. نتایج پسابرجام از نظر مهار تورم و نیز پراکندن سایه جنگ از فراز ایران، تعامل با جامعه جهانی و برخی از اصلاحات اجتماعی و فرهنگی با توجه به محدودیت‌های اثرگذاری دولت یازدهم در اثر حاکمیت دوگانه در کشور، میانگینی متوسط بوده است. اما این کارنامه به هر حال در مقایسه با کارنامه تخریبی و بحران آفرینی‌های جناح تندروان مذهبی مورد حمایت ولی فقیه، بروشنی می‌تواند قابل قبول ارزیابی شود. گرچه رویکرد محافظه‌کارانه وی در چالش با تندروان مذهبی هنوز پاسخگوی ذهنیت دمکراتیک بسیاری از اقشار و نیروهای زنده و مدرن جامعه ایران امروز نیست.

مایه خشنودی است که در روزهای اخیر یک جنبش گسترده و زنده علیه عوام‌فریبی نامزدهای اصول‌گرا و خطر حکومت وحشت با شرکت نخبگان سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و مطبوعاتی شهرهای بزرگ ایران براه افتاده است. این جنبش نماد اراده و أگاهی ملی برای گذار ایران به دوران مدرن است.

به باور ما مردم ایران با مشارکت و رای آگاهانه در این انتخابات می‌توانند آنرا همچون گذشته به رفرندامی در گفتن یک “نه” بزرگ به نامزدهای تندروان مذهبی بدل کنند.

ما بویژه خواهان آن هستیم که طرح و اجرای سیاست خارجی کشور بطور کامل به دست دولت منتخب مردم سپرده شود و نیز تحقق آزادیها و حقوق مندرج در همین قانون اساسی کشورّ از راه حاکمیت یکدست قانون در کشور منجر شود.

حزب دمکراتیک مردم امیدوار است که رای گسترده مردم به سود روحانی به استقرار دولتی نیرومندتر از گذشته و خواست آزادی همۀ زندانیان سیاسی بویژه آقایان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد، و نیز تحقق «برجام داخلی» بیانجامد.

ما بر این باوریم که مهار تند روان مذهبی، گشایش فضای سیاسی و مطبوعاتی، عادی سازی رابطه ایران با امریکا و همه همسایگان دور و نزدیک کشور و احترام به حقوق بشر، مهمترین پیش شرط‌های گذار مسالمت آمیز ایران به سوی دمکراسی و مردم سالاری است.
هم میهنان گرامی!

حزب دمکراتیک مردم ایران بنا به بینش و رویکرد اصلاح‌طلبانۀ تغییر و تحول‌خواه خویش، و باورمند به مشی سیاسی مسالمت‌آمیز و به تغییر و تحول آرام و تدریجی؛ از شما دعوت می‌کند که با شرکت هرچه گسترده و فعال و آگاهانه و هدفمند در انتخابات و رای به روحانی در سرنوشت و فرجامِ آن تاثیرگذار باشید.

حزب دموکراتیک مردم ایران
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت اردیبهشت ۱۳۹۶
https://www.raheazadi.org/



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024