شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.05.2017, 9:06


شرق / بهاره محبی

گرچه بانوان اول فرانسه تاریخی پرفرازونشیب داشته‌اند که آنان را به‌دلیل هزینه‌های سرسام‌آور شخصی، روابط نامشروع، خیانت و حتی قتل به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل کرده، اما هیچ‌یک از آنان به اندازه بریجیت در شکل‌گیری زندگی همسرش نقش نداشته‌اند. امانوئل ماکرون، همسر بریجیت، اکنون کاندیدای پیشتاز در انتخابات فرانسه است.

بریجیت ماکرون که ۲۴ سال بزرگ‌تر از کاندیدای ریاست‌جمهوری فرانسه است از ۱۵ سالگی نقش تأثیرگذاری در مسیر زندگی امانوئل داشته و حالا هم در کمپین انتخاباتی، انتخاب متن سخنرانی‌ها و حتی تعیین اولویت‌های ماکرون نقش بسزایی دارد.

مارک فراسی، مشاور انتخاباتی و کسی که در سال ۲۰۰۷ شاهد ازدواج امانوئل و بریجیت بوده است، می‌گوید: «امانوئل ماکرون بدون بریجیت نمی‌توانست به چنین ماجراجویی بزرگی دست بزند. حضور بریجیت برای موفقیت امانوئل ضروری است».

دو هفته پیش از دور دوم انتخابات سرنوشت‌‌ساز فرانسه، نظرسنجی‌های متعددی نشان می‌دهد ماکرون با اختلاف فاحشی مارین لوپن، رقیب خود و رهبر حزب جبهه ملی را شکست خواهد داد. ماکرون ۳۹ ساله، در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در دور نخست انتخابات از بریجیت ۶۳ ساله، برای حضور مداومش در کنار خود تشکر کرد. امانوئل ماکرون در جمع هوادارانش که پرشور نامش را صدا می‌زدند، گفت: «بدون او (بریجیت) من این چیزی که امروز هستم نبودم». این زوج در روز رأی‌گیری همه‌جا دست‌دردست هم در انظار عمومی ظاهر شدند.

بیشتر همسران رهبران فرانسوی جایی را در کتاب‌های تاریخ به خود اختصاص داده‌اند: از ملکه ماری آنتوانت پرخرج گرفته که به سقوط امپراتوری فرانسه در اواخر قرن 18 کمک کرد تا پرنسس ژوزفین که طلاق داده شد چون نتوانست یک جانشین برای ناپلئون به دنیا بیاورد. در سال ۱۹۱۴ هم مادام هانریت کایو، همسر ژوزف کایو (Josef Cailloux) سردبیر روزنامه لوموند را کشت به این دلیل که تهدید جدی سیاسی برای همسرش به شمار می‌رفت.

درصورتی‌که امانوئل ماکرون مستأجر بعدی کاخ الیزه باشد، نام بریجیت نیز به فهرست رنگارنگ بانوان اول فرانسه اضافه خواهد شد.

در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی که فرانسوا میتران، رئیس‌جمهور سوسیالیست، یک زندگی دوگانه داشت و به صورت پنهانی با مادر فرزند نامشروعش مزرین زندگی می‌کرد، همسر قانونی او نیز روابط نامشروعی برای خود داشت. برنادت شیراک به یک نویسنده و زندگی‌نامه‌نویس پیشنهاد داده بود که به صورت محرمانه خیانت‌های بی‌شمار همسرش، ژاک شیراک را افشا کند. سیسیلیا، همسر نیکلا سارکوزی، نیز سال ۲۰۰۷ تنها شش ماه پس از اینکه همسرش به پست ریاست‌جمهوری رسید او را برای ازدواج با فرد دیگری ترک کرد. والری تریروایلر، شریک زندگی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه، نیز در سال ۲۰۱۴ و پس از اینکه رابطه آقای رئیس‌جمهور با یک بازیگر زن با عنوان ژولی گیه فاش شد کتاب افشاگرانه‌ای درباره اولاند نوشت.

وضعیت ماکرون و بریجیت هم تقریبا شبیه وضعیت اختلاف سنی دونالد ترامپ و ملانیا در ایالات متحده است اما برعکس. در صورتی که ماکرون در انتخابات ماه می‌ به پیروزی برسد، چالش او و همسرش این خواهد بود که اجازه ندهند گذشته غیرمعمول شخصی‌شان بر عملکرد دولت آینده سایه بیندازد. به‌ویژه اینکه رئیس‌جمهوری آینده در شرایطی سکان اداره امور فرانسه را به دست می‌گیرد که اتحادیه اروپا وارد دوره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شده و جهان پساریاست‌جمهوری ترامپ با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بریجیت به‌عنوان دبیر ادبیات فرانسه و لاتین متعلق به یک خانواده بورژوا با عنوان «تروینو» است که به دلیل مالکیت کارخانه شکلات در شهر آمیان در شمال فرانسه شناخته شده‌اند. او زمانی که در سال ۱۹۹۲ برای بار اول امانوئل، شاگردش را، ملاقات کرد دبیر ادبیات نمایشی بود. امانوئل در نمایش‌نامه‌های بریجیت نقش ایفا می‌کرد و از همین‌جا بود که علاقه آنان به یکدیگر آغاز شد. بریجیت در نهایت از همسر و پدر سه فرزندش جدا شد و چندی بعد با امانوئل ازدواج کرد.

حتی اگر ماکرون به کاخ الیزه راه پیدا نکند اتحاد و نزدیکی عجیب این زوج پس از گذشت بیش از یک دهه از ازدواج تعجب همگان را برمی‌انگیزد. امانوئل و بریجیت با علم به این مسئله که سنت‌های بورژوازی و محافظه‌کاری فرانسه را در هم شکسته‌اند خود را برای هر واکنش و حمله‌ای آماده کرده‌اند. آنها درهای زندگی خود را به روی عموم باز کرده و حتی از برخی مجلات دعوت کرده‌اند تا دراین‌باره مطلب منتشر کنند.

ماکرون تاکنون دو بار صراحتا شایعات بر هم‌جنس‌بازبودن خود را رد کرده و هیچ ابایی ندارد به پرسش‌ها درباره دانش‌آموزی که با معلم خود ازدواج کرده، پاسخ دهد. او در یک تجمع سیاسی و در شرایطی که بریجیت در کنارش ایستاده بود، گفت: «ما یک خانواده کلاسیک نداریم و این حقیقتی انکارناپذیر است. بااین‌حال در خانواده ما عشق جای خود را دارد».

کسانی که از نزدیک با کاندیدای ریاست‌جمهوری فرانسه کار کرده‌اند، می‌گویند بریجیت جزء معدود افرادی است که امانوئل به او اطمینان کامل دارد. الکسیس کهلر، رئیس‌دفتر ماکرون، در زمانی که وزیر اقتصاد دولت فرانسوا اولاند بوده، دراین‌باره می‌گوید: «بریجیت در جلسات ماکرون حضور داشت. او به‌عنوان یک زن همواره درگیر امور مربوط به همسرش بود».

بریجیت یکی از طراحان رقابت‌های انتخاباتی ماکرون بوده است. شبکه سه تلویزیون فرانسه مستندی را منتشر کرده که در آن نشان داده می‌شود امانوئل ماکرون در حال آماده‌کردن خود برای یک سخنرانی مهم انتخاباتی است و بریجیت به او کمک می‌کند. او به ماکرون می‌گوید چگونه و کجا صدای خود را بالا ببرد.

بریجیت در سال ۲۰۱۵ در یک برنامه تلویزیونی برای توضیح رابطه خود با امانوئل از میشل دو مونتنی، یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان و فیلسوفان دوره رنسانس، نقل‌قول می‌کند. او می‌گوید: «ما ذهن یکدیگر را پاک کرده و صیقل می‌دهیم».

ماکرون مانند والری ژیسکار دستن که در دهه ۱۹۷۰ همسرش آنه ایمون را به‌عنوان یک چهره کلیدی دوره ریاست‌جمهوری خود معرفی کرد، تأکید کرده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بریجیت جایگاه رسمی در دولت او خواهد داشت البته بدون حقوق و دستمزد و این طرحی است که بریجیت خود از آن حمایت می‌کند.

بریجیت در جریان نشستی در استراسبورگ به خبرنگاران گفته است: «۲۰ سال است که در هر ماجرایی در کنار امانوئل بوده‌ام. شما همیشه از اینکه همسری را در کنار شوهرش ببینید متعجب می‌شوید اما زمان آن فرا رسیده که تکامل پیدا کنید. این چیزی است که ما به آن تعلق داریم».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024