پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.05.2017, 20:13


به گزارش خبرگزاری آناتولی، خالد مشعل مسئول شاخه سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه پایتخت قطر مانیفست سیاسی جدید این جنبش را اعلام کرد.

در این مانیفست، حماس با ارائه تعریف مجدد از تشکیلات و با هدف دستیابی به افق‌های جدید در جامعه جهانی تشکیل دولت فلسطین در محدوده مرزهای ۱۹۶۷ را قبول کرده است.

حماس در ماده اول مانیفست خود را بدین صورت معرفی می‌کند: «جنبش اسلامی حماس، هدف خود را رهایی فلسطین و مبارزه با پروژه صهیونیسم و نقطه رهایی، هدف و رویکرد خود را براساس اسلام می‌داند.»

در تعاریف رسمی قبلی حماس، این سازمان به عنوان شاخه‌ای از تشکیلات اخوان المسلمین معرفی شده بود ولی در بیانیه جدید این تعریف وجود ندارد.

حماس در مانیفست جدید حود ضمن تغییر دیدگاه در خصوص تشکیل دولت فلسطین گفته شده است: «حماس تشکیل دولت مستقل فلسطین به مرکزیت بیت‌المقدس در داخل مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و بازگشت تمامی پناهندگانی که بالاجبار خانه‌های خود را ترک کرده‌اند را به عنوان راه حل توافق ملی می‌بیند.»

مرزهای ۱۹۶۷ شامل بخش غربی رود اردن مشهور به کرانه باختری، قدس شرقی (بخش شرقی شهر قدس) و منطقه غزه است.

این بخش از منشور حماس به این معنی است که حماس تشکیل دولت فلسطین در بخش کوچکی از خاک فلسطین تاریخی (فلسطین بزرگ) را می‌پذیرد.

این موضوع یک دستاورد بزرگ برای دولت فلسطین به رهبری محمود عباس به شمار می رود. دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان) به رهبری محمود عباس خواهان تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ است.

حماس همچنین می‌گوید به برداشت معتدل از اسلام در تمام شئون زندگی اعتقاد دارد: «به عقیده حماس، اسلام دین حسن نیت و صلح است و همه پیروان مذاهب و ادیان در سایه آن می‌توانند با امنیت زندگی کنند. اسلام مخالف هرگونه افراط گرایی و تعصبات قومی،نژادی و مذهبی بوده و طرفداران خود را به مبارزه با دشمنان ، حمایت از مظلومان و حفاظت از غرور، سرزمین، حقوق و ارزش های مقدس خود فرا می‌خواند.»

در ادامه مانیفست سیاسی جدید حماس تاکید شده است: «شهر قدس که از جایگاه ویژه تاریخی، دینی و تمدنی برای عربها، مسلمانان و تمام بشریت برخورداراست، باید پایتخت آینده دولت فلسطین باشد. شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت برای فلسطین علاوه بر فلسطینیان حق مسلم و مشروع عرب‌ها و مسلمانان جهان است.»

در مانیفست جدید حماس دیگر از «نابودی اسرائیل» سخنی در میان نیست. اما مانیفست از به رسمیت شناختن اسرائیل نیز سر باز زده است.

این گروه در مانیفست سیاسی جدید تاکید کرده است: «مبارزه ما نه با دین یهودیت و یهودیان، بلکه با پروژه صهیونیسم است. با این وجود رهبران صهیونیسم قضیه را به گونه مطرح می‌کنند گویا با یهودیت و یهودیان مبارزه می‌کنیم. در تاریخ اسلام نمی‌توان یهودی‌ستیزی که در اروپا ايجاد شده است، را مشاهده کرد. صهیونیسم با حمایت اروپا سرزمین فلسطین را اشغال کرد و سیاست شهرکسازی آن وخیم‌ترین نمونه اشغال است.»

به گزارش بی بی سی، فوزی برهوم، سخنگوی حماس می‌گوید منشور جدید به حماس بخت این را می‌دهد که با جهان خارج ارتباط برقرار کند.

برهوم گفت: «پیام ما به جهان این است که حماس رادیکال نیست. ما یک جنبش عملگرا و متمدن هستیم. از یهودیان متنفر نیستیم. ما فقط با کسانی که زمین هایمان را اشغال کرده و مردممان را می کشند می‌جنگیم.»

اسرائیل: حماس می خواهد دنیا را بفریبد

به گزارش بی بی سی، دولت اسرائیل اما ضمن رد این رویکرد می‌گوید که با این کار حماس می خواهد دنیا را «فریب» دهد.

دیوید کیز، یکی از سخنگویان نخست وزیر اسرائیل می گوید: «روشن است که هدف حماس کاستن از فشارهای بین‌المللی است.»

آقای کیز می‌گوید که حماس در تلویزیون عربی زبانش و در مسجد و مدرسه، هر روز تبلیغ می کند که «اسرائیل را از بین ببرید. و نسل یهودیان را باید از بین برد.»

او می‌گوید دنیا تغییر موضع حماس را باور نمی‌کند و فریب نمی‌خورد چون به گفته او حماس «میل دارد که اسرائیل به صورت کامل از بین برود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024