جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.04.2017, 5:00


درخواست تجدید نظر برای حکم پنج سال حبس نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی که اکنون در زندان اوین به سر می‌برد از سوی دیوان عالی کشور رد شده است. ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه چهارم اردبیهشت ماه گفت که اوایل هفته جاری از رد شدن درخواست تجدید نظرشان از سوی دیوان عالی کشور مطلع شده‌اند. آقای راتکلیف در این گفتگو گفته است با وجود تایید حکم پنج سال حبس همسرش، آنها هنوز نمی‌دانند اتهامات خانم زاغری چیست.

همچنین مونیک ویلا، مدیر موسسه توماس رویترز که خانم زاغری پیش از بازداشت با بخش «خیریه» این موسسه همکاری داشت، با انتشار بیانیه‌ای روز دوشنبه چهارم اردبیهشت ماه اعلام کرده است با رد شدن آخرین امکان درخواست تجدید نظر در حکم خانم زاغری، «آخرین امیدها»یشان برای شکستن مجازاتی که هنوز «معلوم نیست به چه دلیل صادر شده» را از دست داده‌اند.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۶ برای سال نو ایرانی به همراه خانواده اش به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۱۵ فروردین ماه (سوم آوریل) در«فرودگاه امام خمینی» زمانی‌ که به همراه کودک ۲۲ ماهه‌اش قصد داشت به انگلستان بازگردد، توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت و پس از آن به مکان نامشخصی در کرمان منتقل شد. خانم زاغری چند ماه بعد به بند ۲۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و در اوایل دی ماه ۱۳۹۵ به بند زنان این زندان منتقل شد. او روز ۱۶ شهریورر ماه (۶۶سپتامبر ۲۰۱۶۶) به پنج سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. با این حال تقاضای تجدید نظر در این حکم از سوی دیوان عالی کشور نیز رد شده است.

در بیانیه مونیک ویلا، مدیر موسسه توماس رویترز آمده است: «رد درخواست بازنگری توسط دیوان عالی کشور به تلاش‌هایی که برای آزادی نازنین می‌شود ضربه بزرگی زده  اما می‌خواهم تاکید کنم که به اعتقاد من نازنین بی گناه است . او جاسوس نیست بلکه مادر بی‌گناهی است که فقط برای نشان دادن کودکش به والدینش به ایران سفر کرده بود.»

خانم مونیک در بیانیه خود با تاکید بر اینکه فعالیت نازنین ارتباطی با ایران نداشته، نوشته است: «تکرار می کنم مسوولیت حرفه‌ای  نازنین در مؤسسه توماس رویترز هیچ گونه ارتباطی با ایران نداشته است. این مؤسسه در حوزه ایران فعالیت ندارد، چه مستقیم چه غیر مستقیم.» او همچنین در ادامه با نگرانی از وضعیت سلامتی «نازنین در طی یکسال گذشته که در حبس بوده رنج فراوانی برده است. ما بسیار نگران سلامتی و تندرستی او هستیم.»

ریچارد راتکلیف در گفتگویی با کمپین در تاریخ پنجم دی ماه ۱۳۹۵، تایید حکم پنج سال حبس همسرش را در دادگاه تجدید نظر«عجیب و تاسف‎آور» خواند و گفته بود حتی حکم به خانم زاغری ابلاغ نشده بلکه آنها از طریق اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه در رسانه‌ها از تایید حکم مطلع شده‎‎‎اند. او اظهار امیدواری کرده بود که این حکم در دیوان عالی کشور بشکند که اکنون این امید آنها نیز تمام شده است.

اگرچه خانم زاغری در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۵ سال حبس محکوم  و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد با این حال هنوز اتهام او مشخصا اعلام نشده، تنها مسئولان قضایی از جمله محسنی اژه‌ای، اتهام او را «اتهام امنیتی» عنوان کرده‎اند. روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان روز چهارشنبه ۲۶۶ خرداد ماه طی اعلامیه‌ای مدعی شد که نازنین زاغری متهم به مشارکت «در پروژه‌های براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی» است و یکی از «سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان» برای این ماموریت بوده‎ است.

سپاه کرمان در اعلامیه خود که توسط خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد، مدعی شد خانم زاغری با عضویت در شرکت‎ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه های رسانه‌ای و سایبری مشغول براندازی بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024