پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.04.2017, 19:38


از میان ۱۱ نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دو نامزد برای ورود به کاخ الیزه به دور نهایی رقابت رسیدند. امانوئل ماکرون، سیاستمدار مستقل با مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرا و ناسیونالیست «جبهه ملی»، دو هفته دیگر در دور دوم انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۷ ماه مه برگزار می‌شود.

فرانسوا فیون نامزد حزب محافظه‌کار «جمهوری‌خواهان» ۱۹.۷ و ژان لوک ملانشون از حزب چپ‌گرای «فرانسه نافرمان» ۱۹.۲ درصد از آرای رای‌دهندگان فرانسوی را کسب کرده‌اند.

بنابر برآوردهای اولیه، بنوا آمون، نامزد حزب سوسیالیست، حزب حاکم کنونی، ۶.۲ درصد آرای فرانسوی‌ها را کسب کرده است. او شکست خود را «شکست فاحش تاریخی» برای چپ فرانسه خواند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی از حزب سوسیالیست است که به دلیل پایین بودن محبوبیتش نامزد انتخابات نشد.

مارین لوپن، رهبر حزب ناسیونالیست راست‌گرا، نتایج انتخابات را تاریخی خوانده است. او در انتخابات قبلی ۱۷.۹ درصد آرا را به دست آورده بود. این دور اما آرای او نزدیک به ۴ درصد افزایش یافته است. او در کارزار تبلیغاتی خود از بستن مرزها، خروج از اتحادیه اروپا و پایان دادن به تجارت آزاد دفاع می‌کرد.

امانوئل ماکرون، موفقیت خود را نقطه عطف در سیاست فرانسه خوانده است. او درباره نتایج انتخابات گفت فرانسوی‌های تمایل خود را به اصلاح و بازسازی نشان دادند.

ماکرون  ۳۹ سال دارد و رهبر جنبش موسوم به «به پیش» را بر عهده دارد در جریان تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده  در صورت پیروزی، بازار کار و سیستم بازنشستگی اصلاخ خواهد کرد. ماکرون که پیش‌‌تر بانکدار بوده و در کابینه اولاند وزارت اقتصاد را بر عهده داشته، لیبرال و طرفدار اروپاست.


امانوئل ماکرون و همسر برژیت ماکرون که ۲۴ سال از امانوئل بزرگتر است



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024