جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.04.2017, 12:05


دویچه وله: واکنش‌ها به ثبت‌نام غیرمنتظره احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد. تندترین واکنش‌ها را یاران دیروزی او نشان دادند. مقاله‌ای در وبسایت رجانیوز او را «بی‌حیا» نامید و دوست‌ سابقش کوچک‌زاده از او اعلام برائت کرد.

موج واکنش‌ها که بلافاصله پس اعلام حضور ابراهیم رئیسی در فضای سیاسی ایران به‌وجود آمده بود، با حضور محمود احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات وزارت کشور و ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری فروکش کرد و جای خود را به ثبت‌نام احمدی‌نژاد و واکنش‌ها در باره انگیزه‌های او داد. در این واکنش‌ها اما رفتار یاران دیروزی احمدی‌نژاد تند و غیرعادی‌ بود.

سایت «رجانیوز» یکی از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد در دوران هشت‌ساله ریاست جمهوری او بود. در همین رجانیوز بود که فاطمه رجبی از نویسندگان این سایت از احمدی‌نژاد به عنوان «معجزه هزاره سوم» یاد کرد. فاطمه رجبی، همسر غلامحسین الهام است که عضو و سخنگوی دولت احمدی‌نژاد بود.

اما اکنون علی نادری، سردبیر  رجانیوز در توییتی حضور احمدی‌نژاد در وزارت کشور و ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری را «بازی سرویس جاسوسی انگلیس» نامیده و نوشته است: «امروز شاهد اجرای یکی از بازی‌های پیچیده سرویس جاسوسی انگلیس در انتخابات ۹۶ بودیم.»

رجانیوز هم‌چنین مقاله‌ای را از فردی به نام «سلمان ساروی» منتشر کرده که نویسنده آن به شدت به «معجزه هزاره سوم» تاخته و او را «بی‌حیا» و «خودشیفته» توصیف کرده است. این نویسنده می‌گوید: «واکنش احمدی‌نژاد همواره این‌گونه بود که ماجرا را به علن بکشاند و بگوید که هر کس مخالف و مانع تصمیم‌های «من» است، باید هزینه‌اش را بدهد.» او این رفتار احمدی‌نژاد را «بی‌حیایی» نامیده است.

به نظر نویسنده این مقاله، احمدی‌نژاد انتظار داشت که بخش تندرو اصول‌گراها به جای ابراهیم رئيسی از او برای حضور در انتخابات دعوت کند: «احمدی‌نژاد با خودشیفتگی می‌خواست جریان انقلابی را به التماس از خود وادارد و با این توهم که نظام برای خلاص شدن از روحانی به او پناه می‌برد.»

«سلمان ساروی» در پایان مقاله‌اش آورده است: «پایان تلخ احمدی‌نژاد و رفتار دور از حیا و نجابت امروز او، برای جریان مؤمن و انقلابی، خوشحال‌کننده نیست.»

اعلام برائت کوچک‌زاده

مهدی کوچک‌زاده نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی و از حامیان پروپاقرص احمدی‌نژاد نیز  با انتشار نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی از جمه تلگرام و اینستاگرام، از احمدی‌نژاد اعلام برائت کرد.

کوچک‌زاده نوشت:«حجت من در تمام سال‌هایی که در برابر سیل تهمت‌ها و توهین‌ها از سوی فتنه‌گران نابکار و حسودان بدسگال، از شما دفاع کردم این باور بود که شما را به اسلام ناب محمدی، اسلام پابرهنگان و مستضعفان، پای‌بند می‌دانستم و شما را سرباز این جبهه می‌انگاشتم ولی با حرکت امروزتان (ثبت نام برای انتخابات ریاست‌ جمهوری) بر خلاف صلاحدید امام محرومان و مستضعفان و مجاهدان این باور شکسته شد!»

مهدی کوچک‌زاده در پایان پیام خود به احمدی‌نژاد نوشت: «آخرین توصیه‌ام به خودم و به شما، پناه‌بردن به خدای قادر متعال از شر وسواسان خناس و خودشیفتگی است.»

مجلس باید پرونده احمدی‌نژاد را به میدان بیاورد

حجت‌الاسلام رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ثبت‌نام احمدی‌نژاد را «امری غیرطبیعی، غیراخلاقی و غیرتوصیه‌ای» خواند.

آقای اکرمی گفت: «بنده در ۵ دوره نمایندگی زجری که در دوره نمایندگی هشتم از آقای احمدی‌نژاد دیدم در هیچ دوره‌ای ندیدم و او برای مجلس احترام و حیثیت قائل نبود و حرف‌های خلاف و دروغین می‌زد.»

به نظر او  مجلس «بعد از همه این فراز و نشیب‌هایی که دیده، شایسته است که حالا تمام پرونده‌های تخلفات دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد  را به هر صورتی که صلاح می‌داند، توسط اصل ۹۰ به میدان بیاورد».

اکرمی ادامه داد: «در حال حاضر پرونده ایشان که در قوه قضاییه وجود دارد، باید به صحنه آورده شود و تخلف‌های او در یک دادگاه منصفانه‌ای بررسی شود و آن زمان معلوم می‌شود که آیا پرونده‌های او بالاتر از پرونده‌های رحیمی یا امثال رحیمی است یا خیر؟ باید صورت مساله کارنامه احمدی‌نژاد برای دیگران روشن شود.»

احمدی‌نژاد چرا آمد؟

روزنامه اعتماد در شماره روز پنجشنبه (۲۴ فروردین/ ۱۳ آوریل) خود گزارش مفصلی در باره انگیزه‌های ورود احمدی‌نژاد به انتخابات و سناریوهای کاندیداتوری او منتشر کرده است. اعتماد در این گزارش از چهار سناریو سخن گفته است.

سناریوی اول به نظر نویسنده این گزارش،  تلاش او برای گرفتن تایید صلاحیت حمید بقایی است. بنابر این سناریو، احمدی‌نژاد می‌داند بقایی رد صلاحیت می‌شود پس در انتخابات ثبت نام می‌کند و بعد شاید پیغامی برای شورای نگهبان بفرستد که در صورت تایید صلاحیت بقایی خودش از میدان انتخابات کنار می‌رود.

سناریوی دوم اما این است که احمدی‌نژادی‌ها به میدان آمده‌اند تا بازار رای اصول‌گرایان را بر هم بزنند. حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات ضرر آنچنانی برای پایگاه رای حسن روحانی ندارد اما برای پایگاه رای ابراهیم رئیسی یا سایر کاندیداهای اصولگرا می‌تواند یک خطر باشد.

بنابر گزارش اعتماد، سناریوی سوم علاقه احمدی‌نژاد به «ساختارشکنی» است. احمدی‌نژاد در تمام سال‌های اخیر نشان داده است که ساختارشکنی را دوست دارد. در دوران ریاست جمهوری به او توصیه‌های زیادی شد اما توجهی به آنها نکرد از جمله در باره سعید مرتضوی و اسفندیار رحیم‌مشایی، حالا هم توصیه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد عدم کاندیداتوری را به هیچ گرفته است.

سناریوی چهارم درباره انگیزه ورود احمدی‌نژاد به انتخابات ممکن است حمایت از یک گزینه دیگر باشد که در بی‌خبری و بدون حاشیه در انتخابات ثبت‌نام می‌کند: «گزینه‌ای از میان اصولگرایان که از همان سال گذشته خبر از دیدارهای احمدی‌نژاد با او هم آمده بود اما حمایت علنی نشد تا شاید گزینه مورد حمایت آنها از همین حالا لو نرود.»

نگرانی‌ها از آمدن احمدی‌نژاد

وبسایت «فرارو» نیز در گزارشی به ارزیابی واکنش‌های شهروندان درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات پرداخته است. فرارو می‌نویسد، نظرات منتشرشده را می‌توان در چند دسته جای داد: یکی افرادی که نسبت به آمدن محمود احمدی‌نژاد در کارزار انتخاباتی احساس ترس و نگرانی دارند. دیگر کسانی که با طنز از این موضوع یاد می‌کنند. نظرات دیگر از عدم سلامت روانی در احمد‌ی‌نژاد سخن گفته‌اند. برخی نیز معتقدند اگر دموکراسی در کشور حاکم است او نیز باید بتواند ثبت‌نام کند.

این وبسایت در گفت‌وگو با یک کارشناس، نظرات آنانی را بررسی کرده که از آمدن احمدی‌نژاد نگران شده‌اند. «آرمان شهرکی»، پژوهش‌گر اجتماعی، به فرارو گفته است: «نگرانی مردم درواقع نگرانی از تبعاتی است ک تصوری حتی در اصطلاح وحشتناک را به فرض انتخاب‌شدن احمدی‌نژاد می‌سازد؛ تصوری که درواقع همان رواج پوپولیسم است.»

این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که «چرا برای این پوپولیسم این‌قدر باید نگران بود؟» گفته است: «چون رواج پوپولیسم سیاسی در ایران، با توجه به حاکمیت پوپولیسم در آمریکا می‌تواند خطراتی ماند بازگشت کلی تحریم‌ها و جنگ را برای ایران به همراه داشته باشد.»

آقای شهرکی توضیح داده: «ترسی که امروز مردمِ ما از آمدن محمود احمدی‌نژاد دارند شبیه به ترس مردمِ آمریکا از آمدن ترامپ است. هرآنچه درباره آمدن احمدی‌نژاد بگوییم شبیه هرآنچه است که درباره آمدن ترامپ گفت می‌شد و به دلیل همان نقطه اتصال؛ یعنی رواج پوپولیسم سیاسی.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024