پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.04.2017, 5:52


شرق / علی ایوبی: روز گذشته وزارت کشور و ستاد انتخابات، اولین روز ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را پشت‌ِسر گذاشت. روزی که ۳۸ میزی که برای نام‌نویسی در نظر گرفته شده بود، در بیشتر مواقع تقریبا خالی بودند؛ اما عکاسان و خبرنگاران برعکس مأمورانی که مسئول ثبت‌نام بودند، روز پرجنب‌وجوشی را سپری کردند؛ هرچند به جز مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه و مهدی خزعلی، فرزند آیت‌الله خزعلی و ابوالقاسم شعله‌سعدی از نمایندگان اسبق مجلس، هیچ فرد معروف دیگری دیروز را که روز تعطیل هم بود، برای نام‌نویسی انتخاب نکرد.

اولین نفری که خود را برای ثبت‌نام به ساختمان وزارت کشور رسانده بود مرد درشت‌هیکلی بود که به همراه چند نفر دیگر منتظر بازشدن درها بود، «ابوالقاسم خاکی»، نگهبان کارخانه کاشی از شهرستان میبد، ساعت چهار صبح به تهران رسیده بود و نام خود را به عنوان اولین نفری که وارد ستاد انتخابات شد، ثبت کرد. او که به گفته خودش فوق‌لیسانس اقتصاد از دانشگاه آزاد یزد دارد؛ برای بار چهارم در انتخابت شرکت کرده، اما هر چهار بار هم رد شده بود. او بعد از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت که تا وقتی زنده هستم، کاندیدا می‌شوم تا یک روزی تأیید شوم، من ریاست‌جمهوری را دوست دارم و لیاقت رئیس‌جمهورشدن را در خود می‌بینم و اگر تأیید بشوم مطمئن باشید که ۲۰ میلیون رأی خواهم آورد.

ابوالقاسم خاکی، برنامه انتخاباتی هم داشت؛ کاهش بازنشستگی به ۲۴ سال و انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد و شهرستان میبد. برای اشتغال‌زایی هم طرح «مسکن دلواز» را داشت که زمین‌های دوهزار‌متری را در اختیار جوانان جویای کار قرار دهد تا در آنها شتر‌مرغ پرورش دهند. او حتی کابینه خود را هم انتخاب کرده بود؛ معاون اولش «محمد‌حسین ملانوری»، از روستای شمسی که یکی از دوستانش در کارخانه است، خواهد بود و «حسین باقری» را به عنوان وزیر ارتباطات و «محمدعلی صادقیان» را هم به عنوان وزیر بهداشت اعلام خواهد کرد. وزیر خارجه  او هم «سیدرضا دهقانی» از همکارانش خواهد بود. او این افراد را انتخاب کرده؛ چون از دیگران شناختی ندارد و آنها را ترجیح می‌دهد؛ چون امین و درستکار هستند. ابوالقاسم خاکی شعار خود را هم «یارانه بیشتر» اعلام کرد و گفت من ۲۰۰ کیلو وزن دارم، اما اگر کسی پیدا شود که یک کیلو از من سنگین‌تر باشد، به نفعش انصراف می‌دهم. به همراه او پیرمرد دیگری نیز برای ثبت نام آمده بود که گفت هنوز برای کابینت! خود تصمیم خاصی نگرفته است.

رئیس‌جمهور شوم اول مشکلات خودم  را حل می‌کنم
فرد دیگری هم با ویلچر از شهرستان نی‌ریز آمده بود. او گفت که ۹ سال پیش در کیش از کمر دچار آسیب شده و با اینکه شکایت کرده است، اما پرونده او همچنان باز مانده است و هدف خود از شرکت در ثبت‌نام ریاست‌جمهوری را رساندن صدای خودش از طریق رسانه‌ها اعلام کرد تا شاید مشکل پرونده‌اش حل شود. او همچنین بشارت داد و گفت، اگر بتوانم مشکل پرونده خودم را حل کنم، قطعا مشکل پرونده‌های زیادی حل می‌شود که همین هم یک گشایش محسوب می‌شود و در نهایت به کشور کمک می‌شود. این ثبت‌نام‌کننده اعلام کرد، در دور اول ریاست‌جمهوری خود به دنبال مشکل خود هستم و در دور بعد اگر مردم به من رأی دادند به مشکلات آنها هم رسیدگی خواهم کرد. پیرمردی هم با کت و کراوات و چند خودکار درون جیبش آمده بود و با صدای بلند برنامه‌های خود را اعلام کرد. او می‌گفت من به همه جوان‌های بی‌کار، ماهی ۱۵ میلیون تومان خواهم داد و حتی جوانان را به ناسا و فضا انتقال می‌دهم. به همه خبرنگاران نیز حقوق خوبی خواهم داد تا دیگر رشوه نگیرند. او گفت اگر رئیس‌جمهور شود باز هم کراوات خواهد زد.

میرسلیم: رقیب اصلی من، رئیس‌جمهور فعلی است
حدود دو ساعتی از شروع ثبت‌نام گذشته بود که مصطفی میرسلیم، نامزد حزب مؤتلفه اسلامی، با لباس کارگران و کلاه ایمنی به دست وارد ستاد انتخابات شد. او بعد از نام‌نویسی، به میان خبرنگاران آمد و اعلام کرد تا آخر انتخابات در صحنه حضور دارم و «جمنا» را به فقط به لحاظ اخلاقی قبول دارم، نه به لحظ سازوکار. نیامده‌ام که انصراف بدهم و انصراف‌ندادن هم با برهم‌زدن وحدت یکی نیست. وحدت در خدمت است. جمنا اشکالاتی داشت که می‌شد این اشکالات برطرف شود که این‌گونه نشد، ما به لحاظ محتوایی با جمنا مشکلی نداریم.

میرسلیم همچنین گفت سازوکار جمنا و مؤتلفه سازوکار ائتلاف است. ائتلاف هم به معنای ادغام‌شدن در یکدیگر نیست. حزب مؤتلفه پیش از جمنا نامزد خود را معرفی کرد، اما ما با دوستان در جمنا مذاکره داشته‌ایم. من از حزب مؤتلفه نامزد شده‌ام و حزب مؤتلفه فقط یک نامزد دارد.

او اعلام کرد رقیب اصلی من، رئیس‌جمهور فعلی است و من برای احقاق حقوق برجای مانده مردم آمده‌ام. حقوقی که در چند دهه گذشته معطل شده، از جمله حق داشتن شغل مطلوب، حق برخورداری از تأمین اجتماعی، داشتن مسکن متناسب و خدمات بهداشتی و درمانی.

نامزد حزب مؤتلفه گفت، من نیامده‌ام حقوق نجومی بگیرم، من نیامده‌ام سهمی برای خود و اطرافیانم مطالبه کنم. آمده‌ام حقوق معطل مانده شما را بگیرم.

زنان ایراد داشتند که رد شده‌اند
خانمی نیز به عنوان اولین کاندیدای زن در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او به همراه یکی از آقایان که می‌گفت از اقوام ایشان است، در میان خبرنگاران حاضر شده بود. او مدرک خود را دکترای حقوق سیاسی و قضائی از اروپا و ایتالیا عنوان کرد و گفت در این انتخابات، برای من چند شعار انتخاب شده که هنوز هیچ‌کدام را قبول نکرده‌ام و بعد از تأیید صلاحیت آن را اعلام می‌کنم.

او همچنین گفت برنامه‌های مفصلی دارد و در اولین مرحله بعد از انتخاب‌شدن اقتصاد را در اولویت قرار خواهد داد. برای یارانه هم برنامه بخصوصی دارد که درباره هزینه‌های برق، آب و گاز خواهد بود و یارانه را به همه خواهد داد و نه به فقرا. این خانم درباره اینکه تابه‌حال هیچ زنی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تأیید صلاحیت نشده است، گفت: اگر تأیید نشدند حتما ایرادهایی داشته‌اند. او رقیب اصلی خود را در انتخابات آقای حسن روحانی اعلام کرد و ضعف او را نداشتن یک وزیر یا یک مشاور زن در کابینه دانست.

پیرمرد درویشی هم آمده بود و دلیل نامزدی ریاست‌جمهوری خود را عوض‌کردن مقداری از قانون کار اعلام کرد.

دوقلوها
روز گذشته، دو برادر دوقلو به نام‌های حسن و حسین هم در ستاد انتخابات کشور حاضر شدند تا برادری که دو دقیقه زودتر به دنیا آمده در این دوره ثبت‌نام کند. آنها خود را کارگردان معرفی کردند که امسال در جشنواره فیلم فجر شرکت خواهند داشت. برادر بزرگ‌تر به خبرنگاران گفت ما هیچ نگاه سیاسی نداریم و اگر انتخاب شوم قرار است امور داخلی را به برادرم واگذار کنم و امور خارجی را خود بگردانم. خبرنگاران از او پرسیدند آیا حاضری برادرت را معاون‌اول خود کنی که او جواب داد من برای او پستی فراتر از معاون‌اولی در نظر گرفته‌ام.

فردی هم که خود را خواننده معرفی می‌کرد برای ثبت‌نام آمده بود. او گفت من ۱۳ سال پیش که خواندن برای خلیج فارس و شهدای غواص مُد نبود، برای آنها خوانده‌ام، پس به دنبال شهرت نیستم، بلکه برای اتمام دغدغه‌ها آمده‌ام. این جوان که جذاب و با زبان بدن حرف می‌زد، گفت خودم هم می‌دانم که رجل سیاسی نیستم و مدرک فوق لیسانس ندارم، به همین دلیل به بالاترین شخص مملکت نامه نوشتم و گفتم قصد شرکت در ریاست‌جمهوری را دارم و لطفا در صورت صلاحدید برای من استثنا قائل شوید و من را جزء کسانی که حائز صلاحیت هستند، قرار دهید، امیدوارم این نامه به دست ایشان برسد.

علی شیدایی هم با فرزند کوچک خود برای ثبت‌نام آمده بود و دلیل آن را آشناشدن دخترش با جو ستاد انتخابات دانست.

آتقی ثبت‌نام می‌كند
جواد گلپایگانی که در دهه ۶۰ با نقش «آتقی» در سریال «آیینه عبرت» به شهرت رسیده بود نیز در ستاد انتخابات حاضر شد و در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد. او که چندین سال به‌دلیل بدهی و تصادفی که کرده بود، در زندان به سر می‌برد، حدود یک سال پیش با کمک هنرمندان و جمع‌آوری پول از زندان آزاد شد. گلپایگانی گفت هیچ رنگ انتخاباتی ندارد و بی‌رنگ است. او همچنین گفت اگر رئیس‌جمهور شود بلد است همه را صاحبخانه کند؛ اما گفت نمی‌گوید چگونه این کار را خواهد کرد، چون کسی که رئیس‌جمهور شود این کار را به اسم خود انجام خواهد داد.

گلپایگانی که همچنان توسط خبرنگاران و عکاسان آتقی خطاب می‌شد، «اشتغال، اقتصاد و مدیریت جهادی» را شعار خود اعلام کرد و گفت اصلا برای خود تبلیغات نمی‌کند و اجازه هم نمی‌دهد کسی برای او هزینه کند، همین که اسم و نامش در روزنامه‌ها و مجلات نوشته شود، برای ریاست‌جمهوری او کافی است. او گفت هنوز معلوم نیست رقیب دارد یا نه؛ ولی مسلما تخریب‌کننده خواهد داشت. همچنین اعلام کرد فقط دوست دارد با رئیس‌جمهور آمریکا سر یک میز بنشیند و حلقوم او را بجود، درباره برجام هم گفت خودش می‌داند و ترامپ. آتقی درباره بازیگر نقش «علی» در سریال آیینه عبرت هم گفت اتفاقا دیروز او را دیده و گفته به همه بچه‌ها می‌گوید به من رأی بدهند. او اعلام کرد با افزایش و تولیدمثل مشکلی ندارد و خدا برکت خواهد داد.

این بازیگرِ سال‌های دور درباره اینکه اگر رئیس‌جمهور شود و هم‌زمان به او پیشنهاد بازی در فیلم هم داده شود چه خواهد کرد، به «شرق» گفت: «بالاخره رئیس‌جمهور هم یک ساعت برای خود وقت اضافه دارد و این زمان را برای بازیگری خواهم گذاشت و رئیس‌جمهور هم خواهم بود». آتقی اعلام کرد حقوق ریاست‌جمهوری را نخواهد گرفت؛ اما حقوق‌های نجومی هم باید پایین بیاید. او همچنین گفت آقای روحانی در برجام خیلی زحمت کشید و یکی از مریدهای اوست و به حسن روحانی رأی خواهد داد و اگر روحانی از او در کابینه‌اش استفاده کند او هم از حسن روحانی در کابینه‌اش استفاده خواهد کرد. آتقی اعلام کرد در دولتش به هر نفر ۲۰۰ هزار تومان یارانه از پول نفت خواهد داد.

شعار من: «از مردم تا به مردم»
علیرضا هاشمیان‌پور، جوان ۲۵ ساله تهرانی نیز یکی از افرادی بود که دیروز ثبت‌نام کرد. او که خود را عاشق امیر قلعه‌نوعی، مربی تیم فوتبال تراکتورسازی، معرفی می‌کرد، گفت: چهار سال پیش هم آمده؛ اما متأسفانه رد صلاحیت شده است. او گفت در ورزش و روی سکوها سابقه اجرائی زیادی دارم و لیدر هستم، شک نکنید که از حسن روحانی از همه لحاظ قطعا بهترم و اگر الان من رئیس‌جمهور بودم، اقتصاد ما این‌گونه نبود، من یکی از رقیب‌های انتخاباتی روحانی هستم و شعار انتخاباتی من هم «از مردم تا به مردم» است، روحانی بداند اگر بخواهد راه را کج برود، ما جلو خواهیم آمد.

او همچنین خود را دوست احمدی‌نژاد معرفی کرد و گفت با او در کمپ تیم ملی آشنا شده و احمدی‌نژاد به او پهلوان می‌گوید. این جوان که هیکلش زیاد هم ورزشکاری نبود، اعلام کرد از حسین هدایتی و بزرگانی که سرمایه‌دار هستند، در عرصه اقتصاد استفاده خواهد کرد و امیر قلعه‌نوعی را به‌عنوان وزیر ورزش و آقای حبیب کاشانی را نیز به‌عنوان وزیر آموزش‌و‌پرورش معرفی و در آینده با آنها رایزنی خواهد کرد، اما صد درصد محمود احمدی‌نژاد را به‌عنوان معاون‌اول انتخاب خواهد کرد؛ اما اگر صلاح بدانم به‌خاطر آقای بقایی کناره‌گیری کنم و به مردم می‌گویم رأیی را که می‌خواستند به من بدهند، به ایشان بدهند. او همچنین گفت خانم‌ها نباید در استادیوم‌ها حضور داشته باشند و به آنها حقوق خواهد داد تا سر کار نروند و خانه‌داری کنند؛ اما می‌خواهد خانم دستجردی را به‌عنوان وزیر بهداشت معرفی کند.

این جوان همچنین از برخورد وزیر راه با یک خبرنگار انتقاد کرد و گفت اگر من بودم وزیر را اخراج می‌کردم، البته رفتار نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس که خبرنگار را کتک زد هم بد بود و فقط باید عذرخواهی کند. او گفت دیپلم دارد و به خواستگاری رفته، اما به او گفته‌اند باید کار داشته باشد.

مادری هم با جوان ۲۰ ساله خود برای ثبت‌نام آمده بود، این جوان به خبرنگاران گفت، من دوست داشتم مادرم رئیس‌جمهور شود، برای همین ایشان برای ثبت‌نام به اینجا آمد. او گفت مادرم نیاز به تبلیغ ندارد و حرف خود را در مناظره‌ها خواهد زد و همین کافی است. این جوان همچنین گفت یک خواهر ۱۵ ساله دارد که او هم دوست دارد مادرش رئیس‌جمهور شود.

اصغر فرهادی فیلم تبلیغاتی من را بسازد
جوانی متولد سال ۷۸ هم با پدرش آمده بود و هر دو نیز ثبت‌نام کردند. او که جوان‌ترین فردی بود که در روز اول نام‌نویسی کرده، گفت تنها به نفع پدرش کنار خواهد رفت.

دختری ۲۵ ‌ساله هم که خود را تهیه‌کننده و کارگردان سینما معرفی می‌کرد، در میان ثبت‌نام‌کنندگان بود و هدف خود را خدمت به مردم و تک‌نرخی‌کردن بی‌کاری عنوان کرد. او که مورد توجه و هجوم خبرنگاران و عکاسان قرار گرفته بود، اعلام کرد فکر نمی‌کنم تأیید صلاحیت شوم و برنامه‌های خود را بعد از تأیید خواهم گفت. او ترامپ را فرد موفقی دانست و مصاحبه‌هایی را که از وزیران او دیده بود خوب ارزیابی کرد. گفت من دولت آقای روحانی را قبول دارم، اما دلیل نمی‌شود به صورت مستقل نامزد نشوم. او همچنین گفت با هزینه‌های شخصی خودش تبلیغات خواهد کرد و دوست دارد اصغر فرهادی فیلم تبلیغاتی او را بسازد.

دسته‌کلید به جای کلید
مرد میان‎‌سالی هم در آخرین ساعت ثبت‌نام آمده بود. او که دسته‌کلیدی در دست داشت آن را نماد انتخاباتی خود اعلام کرد و گفت بهتر از روحانی عمل خواهد کرد. او در پاسخ خبرنگاران درباره ترامپ گفت که او وحشی است و اصلا حاضر نیست درباره‌اش حرفی بزند.

اولین روز ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در حالی به پایان رسید که ۱۲۶ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کردند که تنها شش نفر آنان خانم بودند. با وجود شایعاتی مبنی‌بر اینکه حجت‌الاسلام رئیسی برای نام‌نویسی این روز را انتخاب کرده است، اما هیچ‌کدام از نامزدهای اصلی که خود را برای صندلی رئیس‌جمهوری آماده کرده‌اند، نیامدند و خبرنگاران و عکاسان ساعات پایانی را به دیدن فوتبال و فیلم گذراندند. اما امروز و سه روز دیگر همچنان باقی است و آنها و ساختمان ستاد انتخابات وزرات کشور همچنان منتظر میهمانان نامی و معروف‌تر خواهند بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024