پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.04.2017, 9:22


دهمین نشست خبری حسن روحانی با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی صبح روز دوشنبه برگزار شد. گزاره‌های زیر بخش‌هایی از سخنان روحانی به نقل از خبرگزاری ایسنا است.

* خوشحالم که به عرض ملت برسانم اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیران، بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجموع چهار سال دولت یازدهم دریافتی‌شان به دو برابر یا بیش از آن افزایش یافته است. امسال هم برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۲۰ درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه می شود که رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار است و در مجموع دولت یازدهم حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به دو برابر افزایش یافته است.

* همه ساله افرادی که دارای حقوق و دستمزد بوده‌اند اضافه حقوقشان بیش از تورم سالیانه بوده است. در گذشته هیچ وقت اینطور نبوده است که اگر به طور مثال تورم ۱۰ درصد است حقوق و مستمری حقوق‌بگیران ۱۴ درصد اضافه شود. ما این مسأله را از بودجه سال ۹۳ تا به حال در نظر گرفته و انجام داده‌ایم.

* کشاورزان جزو افراد پردرآمد نیستند، بعضی از آنها حتی جزو اقشار کم‌درآمد هستند. به طور کلی می‌توان گفت در دولت یازدهم وضع آنها نسبت به گذشته بهتر شده است. در سال ۹۱، ۸۰۰ میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت شده این در حالی است که پرداختی سال ۹۵ به آنها حدود ۱۵ هزار میلیارد بوده است. کشاورزان همان اقشار جامعه زحمتکشمان هستند که بزرگترین خدمت را به جامعه ارایه می‌کنند و امنیت غذایی ما را تأمین می‌کنند.

* تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال ۹۲ منهای ۸.۱ بوده در حالی که در سال ۹۵ تراز تجاری ما منهای ۲.۶ است. ببینید چه فاصله‌ای بین اینها ایجاد شده است که تولید، تلاش و خودکفایی بیشتر ما را نشان می‌دهد. در سال ۹۲ تولیدات کشاورزی ما حدود ۹۷ میلیون تن بوده و سال ۹۵ به ۱۱۸ هزار تن افزایش پیدا کرده یعنی مجموعاً ۲۱ میلیون تن تولید مواد غذایی در کشور افزایش پیدا کرده است. افزایش تولید مواد غذایی هم به معنای بهتر شدن شرایط کشاورزان و دامداران است و هم به معنای خودکفایی ما در این حوزه‌ها است.

* بیشترین توجه این دولت به دو حوزه سلامت و محیط زیست بوده است. برای اولین بار در ایران همه مردم و حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفته‌اند. این دولت،‌ دولتی است که به فکر مستضعفین بوده است.

* تخت‌های بیمارستانی ۲۱ هزار تخت افزایش یافته است. وزیر بهداشت گفته‌اند که ممکن است تا آخر دوره به ۲۳ تا ۲۴ هزار تخت هم افزایش پیدا کند. ۲۱ هزار تخت بیمارستانی یعنی یک چهارم کل تخت‌های بیمارستانی در کل تاریخ. الان یک چهارم افزایش تخت‌های بیمارستانی کل کشور به معنای توسعه امکانات کشور برای درمان بیماران است.

* توجه این دولت به روستاهایی که نیازمند به امکانات بیشتری هستند معطوف بوده است. تمام روستاهایی که از آغاز، قبل و بعد از انقلاب گازکشی شده‌اند حدود ۱۴ هزار روستا بوده است اما در این دولت ۹ هزار روستا گازکشی شده است. تمام روستاهایی که بیش از ۱۰ خانوار بودند امروز دارای برق هستند. من از وزیر نیرو پرسیدم آیا استثنایی هم وجود دارد؟ ایشان پاسخ دادند به جز ۸ روستا مابقی روستاهای بالای ۱۰ خانوار همگی دارای برق هستند.

* ۵ هزارو ۲۰۰ روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و این به معنای کمک به اقشار کم‌درآمد است. این فعالیت‌ها در بخش‌های آموزشی، ارتباطات و اینترنت هم انجام شده است. ۲۵ هزار روستای ما به اینترنت وصل شده است. یکی از افتخارات این دولت این است که با وجود افزایش کیفیت اینترنت قیمت آن را بالا نبرده است.

* دو انتخابات بزرگ پیش رو داریم. حواسمان باشد که انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ما است. نزدیک‌تر شدن احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها. باید در این میان به مردم سخن دقیق بگوییم. دروغ گفته نشود. نباید به مردم آمار دروغ بدهیم. مخصوصاً دروغی که باعث تأسف، ‌یأس و ناامیدی مردم شود.

* ملت ایران همواره امیدوار بوده و به شرایط جهانی و منطقه آگاه است. مردم به خوبی می دانند که طی مسیرهای پرافتخارتر برای این کشور در سایه وحدت، اتحاد و همدلی امکان پذیر است.

* خوشحال شدم در سال ۹۵،‌ ۴۲ پروژه مهم به ثمر رسید و دیروز پروژه های مهم آن اعلام و افتتاح شد و به این معناست که ما در زمینه همه فناوری های پیشرفته و از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای بخصوص پس از برجام در مسیر پیشرفت هستیم.

* در مقایسه قبل و بعد از برجام در هر زمینه‌ای آمار به ما خواهد گفت که فضا برای تحرک و پیشرفت ما بیشتر شده است.

* ایام انتخابات نیز باید نتیجه‌اش وحدت، اتحاد، دوستی و امید بیشتر دوستان به ما باشد و در نتیجه آن شاهد کمتر شدن شکاف و ترس بیشتر دشمنان باشیم.

* امسال باید بیش از پیش باید بر موضوع تولید ملی و اشتغال توجه داشته باشیم. خوشحالم که به اطلاع مردم برسانم که طی دیروز و امروز ابلاغیه های برای تمامی دستگاه های اجرایی آماده و به آنها واصل شد که برنامه هر دستگاه برای تولید و اشتغال در سال آینده در آن مشخص شده است و ان شاء الله همه دستگاه ها طبق برنامه ریزی از امروز در این زمینه تلاش خواهند کرد.

* امیدوارم در پایان سال ۹۶ دولت بتواند آمار افتخارآمیزی از اقدامات خود در زمینه تولید ملی و اشتغال ارائه کند و آنچه که مورد تاکید رهبری بوده است، عملی کرده و در این زمینه موفق باشد.

* (در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در زمینه اولیت های اقتصادی دولت در صورت پیروزی در انتخابات): در این جلسه نمی‌خواهیم راجع به مسائل انتخاباتی صحبت کنیم، اما در مورد اینکه دولت برای آینده چه فکر و برنامه ای دارد، باید بگویم که در حوزه اقتصادی و رفاه مردم و به طور خاص در مورد موضوع یارانه که برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بوده است دولت تلاش کرده است برنامه یارانه را در چارچوب قانون اجرا کند و بخشی از یارانه را به حوزه های پر اهمیت از جمله کشاورزی و درمان برده است که به معنای استفاده صحیح از یارانه است.

* دولت در زمینه پرداخت یارانه های نقدی تابع قانون است. دولت در چارچوب مصوبات در این زمینه عمل خواهد کرد و دولت بعدی نیز در چارچوب مصوبات مجلس اقدام خواهد کرد.

* نظر شخصی‌ام این است که یارانه یکسان به همه داده شود آنطور که باید مطلوب نیست و بهتر است که اقشار آسیب پذیر یارانه بیشتری بگیرند و ما برای این مساله از سال گذشته در حال برنامه ریزی هستیم و ان شاء الله یارانه نقدی اقشار کم درآمد طبق برنامه دولت اضافه خواهد شد.

بعضی مانند ماشین دودی فقط در کشور دود پخش می‌کنند

* (در پاسخ به سوالی درخصوص وعده انتخاباتی او در سال ۹۲ مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم به طوری که نیازی به ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند): ما باید به جایی برسیم که مردم ما به یارانه نقدی نیازمند نباشند اما آیا این کار در چهار سال به نتیجه می‌رسد؟

* کاری که ما کردیم این بوده که به جای اینکه یارانه نقدی را اضافه کنیم آن را به بخش های دیگر از جمله بخش های تولیدی و خدماتی بردیم. در این راستا همه مردم باید مشغول به کار شده و بیکار نداشته باشیم . همه مردم باید درآمد کافی برای زندگی داشته باشند که این شرایط بدون فناوری، سرمایه گذاری، امنیت اجتماعی و فرهنگی امکان پذیر نیست.

* نباید آینده را سیاه و تاریک کنیم. بعضی ها مانند ماشین دودی هستند و فقط دود پخش می‌کنند.  ما ایرانی آباد داریم و حتما در سالهای بعد ایران بهتری خواهیم داشت، پس برای چه به جامعه عدم قطعیت القاء کنیم.

* باید فضا را امیدوارانه کرد. باید سرمایه جذب شود. به طور مثال تعدادی هواپیما به کشور آمد و به بعضی برخورد، ورود این هواپیماهای نو به برخی برخورد. این درحالی است که ما درسال گذشته تا ۴ میلیارد دلار برای گرفتن صندلی هواپیما به شرکت‌های خارجی می‌دادیم حالا چه اشکالی دارد که ما خودمان این هزینه را در کشور دریافت کنیم؟

* کشور ما باید به جایی برسد که کسی نیازمند به یارانه نقدی نباشد. و برای اینکار همه دستگاه ها، قوای سه گانه و مردم باید دست به دست هم دهند و دولت به تنهایی نمی تواند پای کار باشد.

* من هنوز هم می گویم « والبانک و ما ادراک بانک» ، بانک های ما درسال ۹۵، ۴۳ درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند که این رقم خوبی است. آنها ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات دادند. قطعا بانک ها کار خوبی در این راستا انجام دادند اما هنوز نیاز به تحول است. از سویی این دولت اولین دولتی است که بدهی خود را پرداخت می کند. اما سایر دولت ها بدهی های خود رابرای دولت های  بعدی می گذاشتند. در عین حال سرمایه بانک های دولتی تقریبا دو برابر شده است.

* مشکل بانکها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کمتر بوده، درعین حال در مبارزه با فساد و مبارزه با قاچاق نیز حرکت های بزرگی را دنبال کردیم ،به طوری که قاچاق ۲۵ میلیارد به ۱۵ میلیارد رسید و من احتمال می دهم اکنون نیز این رقم حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد باشد و این یعنی قاچاق  تقریبا نصف شده که این حرکت باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

* ما از ابتدا گفتیم که کشورهای دیگر از تروریست‌ها در سوریه دفاع نکنند، اما برخی کشورهای غربی و کشورهای منطقه از تروریسم حمایت کردند.

* در اولین سفر خود به نیویورک به روسای اروپایی گفتم حمایت آنها از تروریست‌ها چقدر برای خودشان خطرناک است و ناامنی‌ها به پایتخت‌های آنها خواهد رسید. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود باید با تروریست‌ها مقابله کرد، البته باید اصلاحاتی هم در حکومت سوریه انجام شود. اینکه ما می‌گوییم صندوق رأی تنها راه‌حل نیست، منظورمان فقط تهران نیست، بلکه صندوق رأی را برای سوریه هم لازم می‌دانیم و اصلاحات در نظام سوریه ضرورت دارد.

* آمریکا به بهانه حمله شیمیایی به سوریه تهاجم کرد. این بهانه مستدل نیست. گاز شیمیایی انتشار یافته و عده‌ای هم کشته شدند که پیشنهاد ما این بود کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه تشکیل شود و تحقیق در این زمینه از نظر ما آسان است. اگر معلوم شود تروریست‌ها گاز را منتشر کردند آمریکا چه می‌کند؟ اگر تروریست‌ها بفهمند هر وقت گازی منتشر کنند، آمریکا از آنها حمایت می‌کند وضع منطقه چه می‌شود؟ آیا این اقدام آمریکا دفعه بعد بدون جواب می‌ماند؟ مقامات روسیه گفتند تا درگیری چند اینچ فاصله داشتند.

* کار آمریکا با حقوق بین‌الملل، منطق و منافع کشورها سازگار نیست. کشورهایی که آمریکا را تشویق می‌کنند اشتباه می‌کنند. این حملات برای جبران شکست تروریست‌ها بود که از نظر ما محکوم است. البته ما کاربرد سلاح شیمیایی را به طور کلی غلط می‌دانیم. ما خودمان قربانی سلاح شیمیایی هستیم و وقتی می‌گویند خان شیخون یاد سردشت و حلبچه می‌افتیم.

* (خبرنگاری پرسید شما در تبلیغات انتخاباتی در سال ۹۲ اعلام کردید مشکلات کشور را ۱۰۰ روزه حل می‌کنید اما بعداً گفتید برای حل این مشکل ۴۰ سال زمان نیاز است. چرا موضع خود را در این زمینه تغییر دادید؟): یک دروغی پخش شده که باید اکنون جواب آن را بدهم. من کی گفتم مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنم؟ گفتم اگر در انتخابات موفق شوم اقدامات ۱۰۰ روزه اول را اعلام می‌کنم اما عده‌ای تخریب‌گر گفتند که من اظهار کرده‌ام مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنم. فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود ما نیستیم.

* دولت اقداماتی در ۱۰۰ روز اول داشت که آنها را اعلام کرد. در ۱۰۰ روز اول ما برنامه‌هایی تدوین و تصویب کرده و آن را اجرا کردیم که نتیجه آن کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی بود. اینکه تورم از ۴۵ درصد به تک‌رقمی رسید از آسمان هفتم که نازل نشد. من اعلام کردم در سال ۹۶ تورم را تک‌رقمی می‌کنیم اما این اتفاق در ۹۵ رخ داد. من گفتم رشد اقتصادی را مثبت می‌کنم که درسال ۹۳،‌ ۹۴ و ۹۵ رشد ما مثبت بود. برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز توسط رهبری ما امسال رشد اقتصادی را بالای ۸ درصد رساندیم. برنامه اقتصادی و کار ما روشن است.

* ما در گندم، گازوییل و گاز خودکفا شدیم و در بنزین هم امسال خودکفا می‌شویم. من چهار سال منتظر این سوال بودم تا جواب این دروغ را بدهم. حافظه من کم نیست. دقیق می‌دانم چه گفته‌ام. من اعلام کردم در پایان ۱۰۰ روز دولت خود اعلام می‌کنم که چه کرده‌ام. آدمی که عقل نداشته باشد می‌گوید در ۱۰۰ روز مشکلات را حل می‌کند. مشکلات باید قدم به قدم حل شود. کار دولت باید مثبت بوده و از شما هم ممنونم که به آن دروغ بزرگ اشاره کردید. ما از روز اول برنامه‌ریزی کرده‌ایم و رشد اقتصادی و نرخ تورم کنونی نتیجه همان برنامه‌ریزی‌های ما است.

* (در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری دستگیری مدیران کانال های تلگرامی): این سوال مهمی برای جوانان و جامعه ما است؛ چرا که یکی از قول‌های این دولت به مردم، لمس آزادی بوده است. این که مردم در کنار لمس بهبود شرایط اقتصادی، آزادی را هم لمس کنند، مهم است. این کشور،‌کشور مردم سالار دینی است، حالا اینکه یک نفر از یک جناح یا حزبی طرفداری کرده معنی ندارد به زندان برود.

* یکی از شیوه هایی که برخی ها به کار می برند و امیدواریم دیگر به کار برده نشود این است که اگر کسی را شنبه بخواهند احضار کنند، پنجشنبه می برند که دو شبی به قول برخی ها آب خنک مستحبی زندان را بخورد. حالا در شب تعطیلات پیش از عید، عده ای جوان را دستگیر کردند، من همان زمان از وزیر اطلاعات گزارشی خواستم ایشان براساس اطلاعاتی که داشتند گفتند آنها جرمی مرتکب نشده اند.

* من دوباره تکرار کردم تا این شرایط را پیگیری کند، الان هم وزیر کشور، دادگستری و اطلاعات پیگیر این ماجرا هستند تا به من گزارش دقیقی ارائه دهند. اگر گزارش اولیه ای که وزیر اطلاعات به من دادند درست باشد، که امیدوارم درست نباشد حتما به اطلاع مردم خواهم رساند.

* (در پاسخ به سوال رسانه ای خارجی مبنی بر حضور یا عدم حضور روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو): برای پاسخ به این سوال دو سه روزی باید صبر کرد. از فردا ثبت نام افراد متقاضی شروع می‌شود. پنج روز هم زمان ثبت نام است. اگر پنج روز صبر کنید معلوم می‌شود که چه کسانی وارد عرصه انتخابات می‌شوند. من دلم می‌خواهد انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که می آید در پذیرش مسئولیت برای آینده موفق باشد.

* (در پاسخ به سوالی در مورد سیاست‌های دولت برای کنترل تورم که باعث ایجاد بحران در نظام بانکی شده است): من کلمه بحران را قبول ندارم و هیچ بحرانی وجود ندارد. افتخار دولت این است که بعد از ۲۶ سال تورم را تک رقمی کرده است. از افتخارات ماست که شرایط بانک ها نسبت به سال گذشته بهتر شده است،‌به طوری که رئیس بانک ملی به من گفت اقداماتی که این دولت برای بانک ملی انجام داده است در  فعالیت بانک ملی از آغاز تاکنون سابقه نداشته است.

* وضع امروز بانک ها از دیروز خیلی بهتر است. ممکن است یک مورد خاصی وجود داشته باشد که البته توضیحات آن را رئیس کل بانک مرکزی به تفصیل داده اند که چند موسسه در یک موسسه جدید ادغام شده بودند و در این زمینه یک قاضی دخالت هایی داشته و مشکلاتی ایجاد شده و در این راستا من از رئیس بانک مرکزی خواستم که از آن قاضی به دستگاه قضائی شکایت کنند،‌ چون در امری که به او مربوط نبوده دخالت کرده است و به طور کل مشکلی که در یک گوشه ای پیش آمده است قابل حل است.

* ما به دنبال پایین آوردن تورم از بانک‌ها خواستیم تسهیلاتی با نرخ سود کمتر ارائه کنند. برای این کار خود به خود سود سپرده پایین می‌آمد و کاری که ما انجام دادیم این بود که سود بین بانکی را پایین آوردیم که در نتیجه آن سود تسهیلات نیز پایین آمد.

* اقدامات دولت در زمینه نظام بانکی به صورت دستوری نبوده است چون در دولت قبل شاهد بودیم که اقدامات دستوری هیچ وقت عملیاتی نشد. با کاهش سود تسهیلات بین بانکی از حدود ۲۸ درصد به رقمی حدود ۱۹ درصد، توانستیم نظمی را در بانک ها اجرا کنیم، پس علت این که تورم پایین آمد نظارت دولت بود.

* تورم ۴۵ درصد در دولت قبلی به این خاطر بود که از بانک مرکزی برداشت می‌کردند. دولت قبل ۴۳ هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از بانک مرکزی برداشت کرد و با این کار در جیب مردم دخالت کردند، اما در این دولت نه تنها از بانک مرکزی برداشتی نداشتیم، بلکه برای اولین بار بدهی‌های بانک ها را پرداخت کردیم.

* سود تسهیلات در کشور باید کاهش پیدا کند. وقتی سود تسهیلات بالا باشد کار برای بنگاه های اقتصادی سخت می شود. پس یکی از تحولاتی که باید اتفاق افتد، پایین آوردن سود تسهیلات بانکی بخصوص در حوزه تولید است و در این زمینه دولت برای بخش های تولیدی، سوبسید پرداخت می کند.

* (در پاسخ به سوالی در مورد حمله دولت آمریکا به سوریه و اعلام اینکه ممکن است این حمله تکرار شود): آمریکایی ها از گذشته هیچ وقت در چارچوب مقررات بین المللی عمل نکرده‌اند و حتی تحریم هایی که علیه ما داشتند و دارند نیز منطبق با چارچوب بین المللی  نیست. آمریکا یکجانبه‌گرایی دارد و بی جهت خود را رهبر دنیا می‌داند. اساس حمله به سوریه اشتباه بود و به نفع تروریست‌ها تمام شد، که این وضع نمی تواند ادامه پیدا کند.

* پاسخ حمله آمریکا به سوریه را باید ارتش سوریه در میدان جنگ در برابر تروریست ها بدهد تا برای آمریکایی ها روشن شود این امور نمی تواند مشوقی برای ادامه حضور تروریست ها باشد. پس باید با ضربه هایی که به تروریست ها وارد می شود آمریکایی ها را از این کار پشیمان کرد و آمریکایی ها بدانند که این اقدامات به نفع تروریست ها نخواهد بود و حضور تروریست ها در ادامه برای همه یعنی حتی کشورهایی که آنها را به وجود آورده اند، ‌دردسر ساز خواهد شد.

* (در پاسخ به پرسش خبرنگاری در رابطه با این‌که ۴ سال پیش او کلید اصلی حل مشکلات را توافق هسته‌ای می‌دانست، اکنون در این برهه زمانی کلید اصلی حل مشکلات چیست؟): من نگفتم که کلید حل مشکلات کشور حل موضوع هسته‌ای است، بلکه کلید حل مشکلات عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است.

* یکی از مشکلات موضوع هسته‌ای بود که من کلید آن را مذاکره و تعامل شجاعانه و عزت مندانه با دنیا می دانستم و این کار  انجام گرفت و توافق هسته ای با عنوان برجام نهایتا اجرایی وعملیاتی شد.

* امروز نیز مشکلات فراوانی در کشور داریم که  باید آنها را حل و رفع کنیم. در زمینه اجرای توافق هسته ای همانطور که مقام معظم  رهبری گفتند، ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و ایران همیشه اگر تعهدی کرده پای آن ایستاده است.

* ما ناقض توافق هسته‌ای نخواهیم بود. امروز مشارکت های خوبی در این زمینه آغاز کرده ایم که برای ما ارزشمند است. با چین در زمینه بازطراحی ومدرن کردن نیروگاه اراک مشارکت می‌کنیم. از طرفی باروسیه در زمینه ایزوتوپ های پایدار در فوردو و در زمینه ساخت راکتور همکاری می کنیم. همچنین در سایر امور مانند فروش آب سنگین و خرید کیک زرد در دنیا فعال هستیم، بنابراین در زمینه هسته‌ای با دنیا مشارکت می کنیم و این کار را ادامه می‌دهیم. اگر طرف مقابل بخواهد توافق هسته ای را برهم بزند قطعا پشیمان می شود.

* (در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص گزارش ارائه شده در زمینه حادثه ریزش ساختمان پلاسکو و برخورد برخی منتقدین با آن): نتیجه مسئله پلاسکو به دلیل اینکه متوجه همه مردم بوده برای همه بسیار مهم بود به خصوص که تعدادی از آتش نشان ها جان خود را از دست دادند و در آن حادثه گرفتار شدند که برای مردم تأثرانگیز بود.

* ما در دولت به این نتیجه رسیدیم که در اینگونه حوادث در این سطح نیاز به گزارش ملی دارد، بنابراین عده ای متخصص و دانشگاهی بدون نظر سیاسی و بی طرفانه باید موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به ملت گزارش دهند و دولت و دستگاه های حکومتی بهتر است در تنظیم این گزارش ها دخالت نداشته باشند. بعد از تعطیلات عید نیز گفتند که گزارش آماده است و در جلسه ای مفصل آن گزارش مطرح شد که برخی مسئولین که مورد نقد گزارش بودند در آن جلسه حضور داشتند و بعضی نیز نیامده بودند.

* گزارش خوبی بود و من خوشحالم و امید دارم که از این به بعد همین شیوه را اتخاذ کنیم و دولت نیز در تنظیم گزارش دخالت نکند. البته نمی دانم انتقاد منتقدین به چیست؟ چون اصل تهیه گزارش ملی کار درستی است و حتی ما اعلام آمادگی کردیم که برای آن لایحه بدهیم. در گزارش ارائه شده نیز آن قسمت که مربوط به دولت بود مورد بررسی قرار گرفت و من دستور اجرایی شدن موارد را دادم.

* صداوسیما بهتر است آن را منتشر کند و مردم از این کار علمی برخوردار شوند. چون این بحثی سیاسی، حزبی و گروهی نیست. ان‌شاءالله ما دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم چون ساختمان های آسیب پذیر دیگری هم وجود دارد.

* (در پاسخ به اظهارات بعضی از نامزدهای انتخابات که وعده افزایش یارانه ها را داده‌اند و اعلام کرده اند این دولت هم می‌توانسته یارانه ها را افزایش دهد): ما باید خود را برای این فضا آماده کنیم، زیرا فضای انتخابات یک فضای خاصی است و حرف هایی زیادی زده می شود که برخی از آنها حق و برخی از آنها ناحق است و انتقادهای منصفانه و غیر منصفانه بیان می شود، البته همه باید تلاش کنیم فضای انتخابات را سالم، درست و اخلاقی نگه داریم.

* اقدامات مردم فریبانه و کارهای پوپولیستی در شان ملت ما نیست. حساب و کتاب یارانه ای که پرداخت می شود و محل درآمد آن  و میزان پرداخت آن مشخص است. این که حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند و هر کسی قیمتی بگوید. مجلس مشخص کرده که پول یارانه از کجا تامین شود و چگونه پرداخت شود. در دولت قبلی برای پرداخت همین رقم یارانه اقدامات خلاف قانون انجام می شد و از خزانه پول پرداخت می شد که اکنون گزارش دیوان محاسبات از تخلف دولت قبل در پرداخت یارانه ها منتشر شده است.

* من معتقدم باید یارانه‌های نقدی و غیر نقدی برخی دهک های کم درآمد بیشتر شود، اما اگر کسی می خواهد در کلیت یارانه ها را افزایش دهد، برای مردم بگوید چگونه می خواهد این کار را انجام دهد تا مردم متوجه شوند.

* (در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان در ایجاد هفتصد هزار شغل در این دولت شک و تردید دارند،  پاسخ شما به این تردیدها چیست؟): اشتغال خالص در سال ۸۶ تا ۹۱ خیلی کم و زیر ۱۰ هزار نفر بود،‌ ما می‌خواستیم اشتغال خالص را به رقم قابل قبولی برسانیم. در سالهای ۸۶ تا ۹۱ تعداد کسانی که به سن کار رسیده‌اند و متقاضی اشتغال بودند خیلی زیاد بود و باید کار وسیعی برای ایجاد اشتغال انجام می شد.

* منشا آمار ما در مورد ایجاد اشتغال مرکز آمار ایران است و مدل مرکز آمار هم با مدل دوران دولت قبل فرقی ندارد. ما رئیس مرکز آمار و رئیس خزانه را از دولت گذشته تغییر نداده‌ایم. در تابستان سال قبل ۷۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شد،‌ اما در کل سال این رقم ۶۳۰ هزار است. البته ممکن است برخی شغل هایی که ایجاد شده پایدار نباشد. اشتغال خالص هم به این معنا نیست که کسی که امروز شاغل است تا پایان عمر شاغل باشد. من به استان ها که سفر می کنم آمار ایجاد اشتغال را می پرسم که مثلا در خراسان رضوی این آمار ۱۲۱ هزار نفر است که وقتی آمار همه استان ها را کنار هم می گذاریم به همین رقم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار می رسیم.

* درست است که در این ایام بیکاری هم بیشتر شده است. ما ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار داریم که ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار نفر هم به آن اضافه شده است،‌زیرا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تقاضای کار داشته اند که فقط ۶۰۰  هزار نفر آنها توانستند کار پیدا کنند. ما تلاش داریم امسال بالای ۷۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کنیم که البته درست کردن شغل پایدار هم کار ساده ای نیست. در این دوران هم بیکاری بیشتر شده است و هم اشتغال خالص خیلی بوده است، ‌ولی باید کار خیلی بیشتری انجام شود تا بتوانیم به تاکیدات رهبری در زمینه ایجاد اشتغال دست پیدا کنیم که البته هم مردم،‌نهادها و قوای دیگر باید به کمک ما بیایند.

* حدود سه هزار شرکت دانش بنیان،‌ ۹۰ هزار شغل ایجاد کرده اند که درآمد آنها حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است. در حوزه ارتباطات هم در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل در زمینه ICT به وجود آمده است که البته ما باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

* تلاش ما این بوده که روابط ما با کشورهای همسایه بهتر شود. این بهبود رابطه را در روابط ما با کشورهای پاکستان، ترکمنستان، روسیه، ارمنستان و حتی کشورهایی مثل عمان مشاهده می کنید. در سال گذشته ۷۰ درصد رابطه میان ایران و روسیه افزایش یافته است.

* با کشورهای منطقه هم رویکرد اقتصادی بهتری داریم. البته مسائلی مثل داعش و موصل در عراق و سوریه وجود دارد، اما نسبت به گذشته به استثنای یکی دو کشور رابطه بهتری با منطقه‌مان برقرار کرده‌ایم. البته گفتنی است که از طرف آنها این فاصله ایجاد شد. نمونه روشنش عربستان است.

* ابتدا مسئله‌ای که در فاجعه منا رخ داد و سپس اعدام شیخ نمر را شاهد بودیم. بعد هم دیدیم که عده  ای خودسر آن مسئله سفارت را ایجاد کردند که همه دستگاه ها آن حرکت را محکوم کردند. به طور کلی عربستان برخورد ناصحیحی با ایران داشته است که ما حدس می زنیم که ریشه آن هم در شکست هایش در یمن و سوریه بوده است. امیدواریم با اعزام زائران ما به خانه خدا روابط بهتر شود و امیدواریم عربستان دست از دخالت در یمن و سوریه که در آستانه صلح پایدار هستند ، بردارد.

* (در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات فرهنگی دولت یازدهم و ارزیابی آن): باید از اصحاب فرهنگ پرسید که چقدر از اقدامات فرهنگی دولت رضایت دارند.

* ما تلاش کردیم که خانه های انجمنی که بسته شده بودند باز شوند،‌ مجوز کتاب و فیلم راحت تر داده شود، یارانه اصحاب فرهنگ طبق وعده داده شده واریز شود،‌ مجوز روزنامه و مجله راحت تر صادر شود و در دانشگاه ها فضای بازتری ایجاد شود که در مراسم های ۱۶ آذر این فضای باز مشهود بود و در عین حال تلاش کردیم دانشجوی ستاره دار به تاریخ بپیوندد.

* حتما که در این راستا صد در صد موفق نبودیم اما به مقدار قابل توجهی موفقیت هایی داشتیم که دانشجویان، اساتید،‌ اصحاب فرهنگ،‌موسیقی و سینما باید بگویند که چه مقدار رفاه و آزادی داشتند. من به طور متوسط رضایت دارم چون همه امور دست ما نبود و در برخی موارد تلاشمان به ثمر نمی نشست.

* مردم در مسائلی که می بینند مورد رضایت آنها نیست  یا با آزادی فکر آنها منطبق نیست باید با صدای رسا بگویند که ناراضی اند چون مردم صاحب کشور و حکومت اند و مسائل امنیتی و اقتصادی هر چه که باشد برای مردم است. ما با هیچ ابرقدرتی پیمانی نداریم و سرمایه ما مردم است.  این که بخواهند فلان شبکه اجتماعی را ببندند مردم عصبانی می شوند که در این زمینه ها نیز تلاش بیشتری کردیم که اگر این تلاش ها نبود شبکه اجتماعی نمی دیدید و همه را قربانی کرده بودند.

* (در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نحوه اقدام و برنامه ایران پس از حمله آمریکا به سوریه): ما در مساله سوریه راه حل اساسی و نهایی را راه حل سیاسی می دانیم و معتقدیم مذاکرات صلح باید پیشرفت داشته باشد تا به راه حل های نهایی نزدیک شویم. کاری که آمریکا انجام داد به مذاکرات صلح صدمه وارد کرد و تروریست ها در مذاکرات می خواهند تقاضای بیشتر و بالاتری داشته باشند.

* در زمینه مساله سوریه در حال حاضر یک همکاری بین ایران،‌ روسیه و ترکیه تحت عنوان نشست آستانه وجود دارد و یک همکاری نیز بین ایران، روسیه و سوریه در زمینه عملیات و مبارزه با تروریست ها است که در گذشته روابط و هماهنگی خوبی بوده و در سفر به مسکو نیز در این زمینه بحث کردیم و هماهنگی های بیشتری به وجود آمد. در تماس تلفنی دیروز با آقای پوتین نیز بر هماهنگی بیشتر تاکید شد. هدف نهایی این است که در مذاکرات به توافقی برسیم که در راستای مبارزه با داعش و جبهه النصره است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024