شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.04.2017, 10:48


دویچه وله: ابراهیم رئیسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به پشتوانه بیش از دو دهه تجربه مدیریتی در سطح کلان» با هدف «رویارویی مستقیم با مفاسد و نواقص موجود» وارد انتخابات شده است.

بیانیه‌ی رسمی ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس، برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه (۲۰ فروردین/ ۹ آوریل) منتشر شد. نامزدی او برای انتخابات بار نخست روز پنجشنبه (۱۷ فروردین/ ۶ آوریل) در دومین نشست تشکل موسوم به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی «جمنا»، اعلام شده بود.

رئیسی علت ورود خود به انتخابات برای کسب مقام ریاست جمهوری را وجود «مفاسد و نواقص در سازمان‌ها و دستگاهای مختلف اجرایی» عنوان کرده و می‌گوید «در حالی چهارمین دهه عمر نظام اسلامی‌مان سپری می‌شود که با وجود موفقیت‌ها و پیشرفت‌های امیدوار کننده، همچنان دردهای مزمن ساختاری و سنت‌های نادرست مدیریتی مردم را رنج می‌دهد و دولت را از پاسخگویی به انتظارات مردم و تحقق اهداف قانون اساسی ناتوان ساخته است.»

رئیسی در ادامه بیانیه خود گفته است: «اینجانب به پشتوانه بیش از دو دهه تجربه مدیریتی در سطح کلان، همچنین تعامل و نظارت بر ساختارهای مختلف ملی و رویارویی مستقیم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاهای مختلف اجرایی، نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف یافته‌ام و عمیقاً معتقدم این وضعیت قابل تغییر است و به مدد الهی امکان بازگشت تحرک، نشاط و رونق به زندگی مردم وجود دارد.»

از «دو دهه تجربه مدیریتی در سطح کلان» مورد اشاره رئیسی ۱۹ سال آن در قوه قضاییه و یک سال اخیر  هم در مقام تولیت آستان قدس بوده است. از همین رو منتقدانش می‌گویند که رئیسی فاقد تجربه مدیریت اجرایی در سطوح دولتی است و  با یک سال تجربه مدیریت دارایی‌های امام رضا نمی‌توان کشور را اداره کرد.

حساس‌ترین و جنجالی‌ترین دوره مسئولیت رئيسی در قوه قضاییه، حضور او در «هیات مرگ» اعدام‌های دسته‌جمعی ۱۳۶۷ است. او در کنار حسینعلی نیری، مصطفی پورمحمدی و مرتضی اشراقی، مسئول اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ به شمار می‌روند.

«هیات مرگ» در تابستان سال ۶۷ نزدیک به ۵ هزار زندانی سیاسی را در کمتر از دو ماه به مرگ محکوم کرد. اغلب آنها جوانانی بودند که پیش‌تر محاکمه شده و دوران محکومیت زندان خود را می‌گذراندند.

در بخش دیگر بیانیه رئیس تولیت آستان قدس آمده است: «نجات کشور از بحران‌های پیش رو و بازگرداندن آسودگی خاطر به مردم، صرفاً با ایجاد تحول در مدیریت اجرایی، بکارگیری مدیران امین و قوی و حرکت آگاهانه بر اساس اهداف برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه که انشاءالله آن را در فرصت گفتگوهای پیش رو با شما ارائه خواهم داد، ممکن خواهد بود.»

«بحران‌های پیش‌رو»

روشن نیست که منظور رئیسی از «بحران‌های پیش‌رو» چیست؟ معمولا مقام‌های وابسته به حکومت، به ویژه اصول‌گرایان پیرو آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر نظام، هیچگاه وجود بحران در نظام جمهوری اسلامی را نمی‌پذیرند.

علاوه بر بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور که حاصل انباشت مشکلات حل‌ناشده در ۴ دهه پس از انقلاب است، نظام سیاسی ایران با یک بحران مهم تعیین جانشین برای آیت‌الله خامنه‌ای روبروست. این بحران در حال‌حاضر ‌صورت پنهان و پوشیده‌ای دارد اما دور نیست که سر باز کرده و اوضاع کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آگاهان می‌گویند علت اصلی تلاش اصول‌گرایان رادیکال و انقلابی برای آوردن رئیسی به میدان انتخابات، مدیریت بحران جانشینی خامنه‌ای به سود این جناح است. آنها با آوردن رئیسی می‌خواهند قوه اجرایی را در دست بگیرند و از این طریق خود را در موقعیتی مناسب برای تعیین رهبر آینده قرار دهند.

حتی گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن رئيسی در پست ریاست جمهوری، امکان اصلاح ساختاری در مدیریت اجرایی کشور نیز فراهم خواهد ‌شد. هدف این اصلاح حذف پست ریاست جمهوری و جایگزینی آن با یک نخست‌وزیر است که به جای انتخاب مستقیم مردم، با نظر رهبر و تایید مجلس، منصوب خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024