جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.04.2017, 16:18


اسامی کاندیداهای ائتلاف انتخاباتی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»(جمنا) اعلام شدند. کاندیدای نهایی این گروه برای رقابت با حسن روحانی در روزهای منتهی به انتخابات اعلام خواهد شد.

دومین نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»(جمنا) که مهمترین ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان است صبح روز پنجشنبه (۱۷ فروردین/ ۶ آوریل) در تهران برگزار شد.

رسانه‌های وابسته به اصول‌گرایان اعلام کردند که حدود ۳ هزار نفر در این گردهمایی شرکت داشتند و هدف آن انتخاب ۵ نفر از میان ۱۰ نفر داوطلب کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ۹۶ بود. این ۱۰ نفر در نشست پیشین این گروه انتخاباتی تعیین شده بودند.

به گزارش تسنیم، در نشست روز پنجشنبه، پس از سخنرانی تعدادی از کاندیداها، رئیسی، زاکانی، بذرپاش، قالیباف و فتاح به‌عنوان کاندیداهای نهایی جمنا انتخاب شدند.

تعداد رای‌دهندگان ۲۳۷۸ نفر اعلام شده است. ابراهیم رئیسی با کسب ۲۱۴۷ رای، بیشترین آرای نشست جمنا را به دست آورده است. علیرضا زاکانی با ۱۵۴۶ رأی، مهرداد بذرپاش ۱۴۰۴ رأی، محمدباقر قالیباف ۱۳۷۳ رأی و پرویز فتاح ۹۹۴ رأی در مکان‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

نامزد نهایی جمنا که وارد رقابت با حسن روحانی، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، خواهد شد از میان این ۵ نفر انتخاب خواهد شد.
خبرگزاری تسنیم نوشته است شرکت‌کنندگان در نشست پنجشنبه با اکثریت آرا به اعضای شورای مرکزی جمنا وکالت و اختیار دادند که نامزد نهایی را از بین ۵ گزینه نهایی تعیین کنند.

کاندیدای نهایی در روزهای منتهی به انتخابات

پس از پایان نشست، حجت‌الاسلام رحیمیان، رئیس شورای مرکزی «جمنا» در جمع خبرنگاران گفت، جبهه مردمی نیروهای انقلاب تا برگزاری انتخابات دیگر مجمع ملی برگزار نمی‌کند. به گفته او، کاندیدای نهایی جمنا تا روزهای آخر منتهی به انتخابات مشخص می‌شود.

رحیمیان در پاسخ به پرسشی درباره داوطلبان دیگری که در نشست روز پنجشنبه حذف شدند گفت: «تمامی ۱۰ داوطلبی که جبهه با آنها بحث‌هایی داشت، تعهد داده‌اند که نسبت به سازوکار جبهه پایبند باشند و انتخاب ۵ نفر از میان آن ۱۰ نفر در مجمع امروز براساس سازوکار تعیین شده در این جبهه است.»

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»(جمنا) مهمترین گروه انتخاباتی اصول‌گرایان است، اما تنها گروه اصول‌گرا نیست. سعید جلیلی در سال انتخابات سال ۹۲ نیز یکی از نامزدهای انتخابات بود، اعلام کرده که سازوکارهای «جمنا» را قبول ندارد و احتمالا جداگانه وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد.

علاوه بر جلیلی، گروه‌ احمدی‌نژاد نیز با کاندیداتوری حمید بقایی، به عنوان بخشی از جناح اصول‌گرا فعالیت‌های انتخاباتی مستقل خود را پیگیری می‌کند.

اما آنچه که توجه بیشتر ناظران سیاسی را به خود جلب کرده جدایی کامل اصول‌گرایان میانه‌رو مانند علی لاریجانی و علی‌اکبر ناطق نوری از نیروهای متشکل در گروه انتخاباتی «جمنا» است. این دو چهره تاثیرگذار اصول‌گرا اکنون از حسن روحانی پشتیبانی می‌کنند.

سابق بر این علی مطهری نیز در جبهه اصول‌گرایان قرار داشت، اما حالا به‌طور کامل به جبهه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نقل مکان کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024