جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.03.2017, 9:34


بی بی سی: خبرگزاری رویترز گزارش کرده که ایران برای حمایت شورشیان حوثی، اقدام به ارسال سلاح‌های پیشرفته و اعزام مستشاران نظامی به یمن کرده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع غربی و منطقه‌ای خود گزارش داده که این اقدام توازن قوا را بر هم خواهد زد.

در این گزارش از پهپاد ابابیل، موشک‌های دوربرد و موشک ضد تانک کورنت به عنوان سلاح‌هایی نام برده شده که ایران به یمن فرستاده. همچنین آمده که ایران، شیعیان عرب و افغان را به عنوان مستشار برای آموزش نظامی شورشیان حوثی به یمن اعزام کرده است.

رویترز از یک مقام ارشد ایرانی که نامش را فاش نکرده نقل می‌کند که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، ماه پیش با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در تهران دیدار و راه‌های «تقویت» شورشیان شیعه حوثی را بررسی کرده است: «در این جلسه، آنها تصمیم گرفتند که کمک‌های خود شامل، آموزش، سلاح و حمایت مالی را افزایش دهند.»

«یمن جایی است که جنگ نیابتی واقعی در آن در جریان است و پیروزی در این جنگ به تعریف جدید توازن قوا در خاورمیانه کمک می‌کند.»

بحران داخلی یمن از دو سال پیش آغاز شده، زمانی که شورشیان حوثی حکومت عبدربه منصور‌هادی را سرنگون کرده و کنترل صنعا پایتخت را به عهده گرفتند.

عربستان در حمایت از دولت سابق یمن ائتلافی را شکل داد و با شورشیان حوثی وارد جنگ شد. عربستان همواره ایران را متهم کرده که به شورشیان حوثی کمک تسلیحاتی می‌کند، اما ایران می گوید که حمایتش از حوثی‌ها معنوی و سیاسی است.

اکنون بخش‌های جنوبی و شرقی یمن در کنترل نیروهای دولتی است و شمال غرب و پایتخت که پر جمعیت‌تر هستند در اختیار شورشیان حوثی است.

رویترز تحلیل می‌کند که افزایش حمایت از شورشیان حوثی می‌تواند به این معنا باشد که نفوذ تندروها در سیاست‌های تهران افزایش یافته است.

به این ترتیب ایران می‌خواهد در واکنش به سیاست سختگیرانه‌ای که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته پیش دستی کند.

سرلشگر احمد عاصری، سخنگوی ائتلاف عربستان در نبرد با شورشیان حوثی به رویترز گفت: «در این که ایرانی‌ها از راه‌های مختلف اسلحه به منطقه قاچاق می‌کنند اطلاعات و شواهد کم نیست.»

«ما در یمن موشک ضد تانک کورنت می‌بینیم که نه جزء سلاح‌های ارتش یمن بوده نه شورشیان حوثی پیشتر این موشک را در اختیار داشتند.»

اما رهبر شورشیان حوثی تکذیب کرده که ایران به یمن اسلحه قاچاق می‌کند و این ادعا را تلاش عربستان می‌داند که بر شکست خود در جنگ با شورشیان حوثی سرپوش بگذارد.

جنگ داخلی یمن تاکنون به کشته شدن ده هزار نفر انجامیده، بسیاری را آواره کرده و جمعیت کثیری را در معرض قحطی قرار داده است.

رویترز همچنین از یک مقام سابق امنیتی ایران که نامش را فاش نکرده نقل می کند که تندورها در تهران تصمیم گرفته اند شورشیان حوثی را تقویت کنند «تا موقعیت خود را در منطقه محکمتر کنند.»

«برنامه آنها تشکیل یک گروه شبه نظامی مشابه حزب الله در یمن است. برای مقابله با سیاست‌های خصمانه ریاض، ایران باید از تمام حربه‌های خود استفاده کند.»

در گزاش رویترز به این اشاره شده که ۲۷۰۰ کیلومتر مرز ساحلی یمن امکان جلوگیری از قاچاق اسلحه را تقریبا ناممکن کرده است. در این گزارش همچنین به استفاده شورشیان حوثی از پهپاد ابابیل ایران هم اشاره شده است.

ایران و عربستان

پس از حمله آمریکا و بریتانیا به عراق و سرنگون کردن صدام حسین، ایران و عربستان هر دو سعی کردند خلا قدرت موجود را پر کنند و رقابت دو کشور بتدریج باعث تیره شدن روابطشان شد که پیش از آن چند سالی در آرامش بود.

هر دو کشور دیگری را به جنگ نیابتی و دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای متهم کردند. با کشیده شدن دامنه جنگ به سوریه این وضعیت تشدید شد، ایران به حمایت و پشتیبانی از دولت بشار اسد پرداخت و عربستان هم متهم شد که به گروه‌های مخالف دولت سوریه کمک می‌کند.

از ابتدای سال ۱۳۹۴ و شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در یمن، روابط دو کشور وارد وضعیت وخیمتری شد، عربستان ائتلافی را شکل داد و به کمک دولت یمن رفت و ایران را متهم کرد که به شورشیان حوثی کمک می‌کند.

مهرماه ۱۳۹۴ مرگ بیش از ۴۰۰ ایرانی هنگام اجرای مناسک حج در منا تنش را بیشتر کرد و سه ماه بعد اعدام شیخ نمر روحانی شیعه در عربستان و در پی آن حمله عده‌ای به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، باعث قطع کامل روابط دیپلماتیک دو کشور شد که تاکنون ادامه دارد و در چند ماه اخیر به جنگ لفظی شدیدی کشیده شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024