پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.02.2017, 20:25


پنج نامزد شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار در فاصله‌ای کوتاه تا این رویداد سینمایی بیانیه‌ای مشترک و تکان‌دهنده منتشر کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، «مارتین زاندولیت» از دانمارک، «هانس هولم» از سوئد، اصغر فرهادی از ایران، «مارن اِده» از «آلمان» و «مارتین باتلر» و «بنتلی دین» کارگردانان فیلم استرالیایی «تنا» به عنوان سازندگان ۵ فیلم نامزد شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار در بیانیه‌ای مشترک، موج ناسیونالیسم را که در آمریکا و دیگر کشورها ریشه دوانده تقبیح کردند.

این شش کارگردان نامزد اسکار خارجی اعلام کردند که جایزه اسکار امسال را صرف نظر از این که چه کسی برنده خواهد شد به تمام مردم، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالانی تقدیم می‌کنند که برای ترویج اتحاد و درک و همچنین برای حمایت از آزادی بیان و شان انسانی تلاش می‌کنند، ارزش‌هایی که این روزها محافظت از آنها از هر زمان دیگری حائز اهمیت‌تر است.

در متن کامل این بیانیه آمده است:

«به نمایندگی از تمامی نامزدها، به صورت متفق‌القول و قاطع، فضای متعصبانه و ناسیونالیسم موجود میان بخشی از جمعیت و متاسفانه سیاستمداران در آمریکا و بسیاری از دیگر کشورها را تقبیح می‌کنیم.

ترس ایجاد شده به سبب تفکیک افراد بر اساس جنسیت، رنگ، مذهب و .. به عنوان وسیله‌ای برای توجیه خشونت موجب نابودی چیزهایی می‌شود که ما نه تنها به عنوان هنرمند بلکه به عنوان انسان به آنها بستگی داریم: تنوع فرهنگ‌ها، فرصت غنی‌شدن با چیزی که ظاهرا «خارجی» است و اعتقاد بر این که مواجهات انسانی ما را به سویی بهتر سوق می‌دهند. این دیوارهای تقسیم‌کننده مردم را از تجربه چیزی ساده اما بنیادین محروم می‌کنند و آن کشف این موضوع است که ما خیلی متفاوت نیستیم.

بنابراین ما از خودمان پرسیده‌ایم سینما می‌تواند چه کاری انجام دهد؟ اگر چه ما نمی‌خواهیم در قدرت سینما مبالغه کنیم، معتقدیم که هیچ رسانه دیگری چنین بینش عمیقی به شرایط دیگر انسان‌ها ندارد و احساسات ناآشنایی را به کنجکاوی، همدلی و دلسوزی تبدیل می‌کند، حتی برای کسانی که به ما گفته‌ شده دشمن ما هستند.

صرف نظر از این که چه کسی در روز یکشنبه (بامداد دوشنبه) برنده شود ما از تفکر بر اساس مرزها اجتناب می‌کنیم. ما معتقدیم چیزی به عنوان بهترین کشور، جنسیت، مذهب و رنگ پوست وجود ندارد و می‌خواهیم این جایزه نمادی از اتحاد بین‌الملل و آزادی برای هنر باشد.

حقوق انسانی چیزی نیست که آن را تقاضا کنید و به سادگی برای همه وجود دارد، به همین دلیل ما این جایزه را به تمام مردم، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالانی تقدیم می‌کنیم که برای ترویج اتحاد و درک و همچنین برای حمایت از آزادی بیان و شان انسانی تلاش می‌کنند، ارزش‌هایی که این روزها محافظت از آنها از هر زمان دیگری حائز اهمیت‌تر است.»

اصفر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» که پیش از این اعلام کرده به سبب سیاست‌های مهاجرتی «ترامپ» در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند و تصمیم او به حمایت گسترده جامعه جهانی سینما در داخل و خارج از آمریکا رو به رو شده در ویدئویی از اتحاد فیلمسازان و  واکنش مسئولانه انها در قبال تبعیض و ناعدالتی تشکر و قدرانی کرد و گفت: «در زمانی که برخی از سیاست‌مداران در تلاش برای ترویج تنفر از طریق ایجاد تفرقه و جدایی میان فرهنگ‌ها، مذهب‌ها و ملیت ها هستند، جامعه سینمایی در نمایشی تحسین برانگیز از اتحاد مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند. من امیدوارم این اتحاد ادامه داشته باشد و برای مبارزه با دیگر ناعدالتی‌ها گسترده شود. فیلمسازان می‌توانند با چرخاندن دوربین‌هایشان به سمت ویژگی‌های مشترک انسانی کلیشه‌ها را از میان ببرند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024