سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.02.2017, 12:34


دویچه وله: رئیس جمهوری ایران می‌گوید در جریان انتخابات نباید از امکانات عمومی و دولتی به نفع فرد، گروه و جناح خاصی استفاده شود. او هم‌چنین از مجریان انتخابات سال ۹۶ خواست که از رای مردم مراقبت کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه (۷ اسفند / ۲۵ فوریه) در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶ از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات خواست “مراقب باشند تا از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود” زیرا به گفته او”این کار حرام است”.

انتخابات دور جدید ریاست جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار می‌شود. اطرافیان حسن روحانی گفته‌اند که او نیز در این انتخابات شرکت می‌کند و برای ادامه ریاست جمهوری خود وارد رقابت خواهد شد.

روحانی  در سخنان خود به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۹۴ اشاره کرد و گفت: «مردم، جناح‌ها و احزاب در آن انتخابات، انصافا خیلی خوب صبر و تحمل کردند. یک جناح در آن انتخابات دید که هر چه پیشنهاد داده بود نیست. آنها (نامزدهای خود را) در قالب سه ردیف مطرح کرده بودند، اما در بعضی حوزه‌های انتخابیه، شما بهتر خبر دارید که تبلیغ از یک کاندیدا توسط یک جناح، تقریبا ۴۸ ساعت قبل از ساعت انتخابات آغاز شد چرا که این احزاب عملا کسی را دیگر نداشتند و رفتند در میان کسانی که باقی مانده بودند یکی را پیدا کردند، با او صحبت نمودند و به مردم معرفی کردند و مردم انصافا چه هشیاری از خود نشان دادند.»

اشاره روحانی به رد صلاحیت نامزدهای گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا از سوی شورای نگهبان در این انتخابات بود. این رد صلاحیت‌ها به حدی گسترده بود که اصلاح‌طلبان و طرفداران حسن روحانی در تعداد قابل توجهی از حوزه‌های انتخاباتی فاقد نامزد بودند و ناگزیر به حمایت از نامزدهای خارج از گرایش سیاسی خود شدند.

ممنوعیت استفاده از امکانات عمومی
روحانی هم‌چنین درباره ممنوعیت استفاده از امکانات عمومی و دولتی در جریان انتخابات گفت: «امکانات دولتی به معنای عام کلمه، همه قوا، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند را شامل می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد از تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، نسبت به تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند و این موضوع ممنوع است و مسئول آن هم وزارت کشور و مسئولین این وزارتخانه هستند.»

رادیو و تلویزیون، بسیاری از روزنامه‌های سراسری و تریبون‌های نماز جمعه و نیز نیروهایی مانند بسیج و سپاه از بودجه عمومی استفاده می‌کنند اما در جریان انتخابات به سود جناح زیر حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

روحانی از مجریان انتخابات خواست در مقابل تخلف نهادهای حکومتی واکنش نشان دهند. او گفت: «چنانکه یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند باید در مقابل آن بایستیم و اعتراض کنیم.»

انتخابات نباید قطبی شود
رئیس جمهوری هم‌چنین خواستار پرهیز از قطبی شدن انتخابات شد. او گفت: «نباید بگذاریم، انتخابات قطبی شود، چرا که این موضوع دردسرساز است و تجربه آن را هم مشاهده کردیم که وقتی انتخابات قطبی شد، چه گرفتاری‌هایی ایجاد می‌کند.»

اشاره روحانی به تجربه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که نتایج اعلام‌شده آن مورد پذیرش میلیون‌ها رای‌دهنده قرار نگرفت و به اعتراض‌‌های گسترده‌ای منجر شد که ۸ ماه ادامه پیدا کرد. با وجود گذشت نزدیک به هشت سال، هنوز سایه تحولات سال ۸۸ بر فضای سیاسی ایران سنگینی می‌کند.

روحانی در عین‌حال خواستار رقابت برنامه‌ها به جای جناح‌ها در انتخابات شد. او گفت: «انتخابات نباید رقابت جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باشد، بلکه باید رقابت بین برنامه‌ها باشد و با پرهیز از ایجاد دو قطبی، در فضایی سالم رقابت انجام شود و آنچه انتخاب مردم است را همه روی چشم گذاشته و بپذیریم.»

رییس‌ جمهور اضافه کرد: «ایجاد نزاع، اختلاف و شکاف بین قومیت‌ها، ادیان و مذاهب یکی از بزرگترین گناهان است و باید از سرمایه اجتماعی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه صیانت کنیم، چرا که در بخش اقتدار سیاسی، اتکاء ما به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است و بی‌اعتمادی مردم به حکومت و مسئولین، آسیب‌زا است.»

دفاع از کارنامه دولت خود
روحانی در ادامه از عملکرد دولت خود دفاع و ادعا کرد که به وعده‌های خود در سال ۹۲ عمل کرده است. او گفت: «برای سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵ درصد را برنامه‌ریزی کرده و وعده داده بودیم و برخی انتقاد می‌کردند که کار سختی است و چرا این رقم را اعلام کردید، اما به فضل الهی و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مجموع سال جاری، شاهد رشد بالای ۶ درصد خواهیم بود و این اقدامی بسیار مهم است.»

او یکی دیگر از اقدام‌های مهم دولت خود را مهار تورم اعلام کرد: «در ابتدای سال جاری دستیابی به نرخ تورم تک‌رقمی را وعده داده بودیم و برنامه‌ریزی‌ها بر این بود که در نیمه دوم این وعده عملی شود، اما با لطف خدا از خردادماه نرخ تورم تک‌رقمی شد و امروز همه تلاش خود را باید انجام دهیم که این رقم پایدار بماند.»

روحانی اضافه کرد: «گام‌های خوبی در رشد صادرات غیرنفتی و در زمینه حمل و نقل و نوسازی ناوگان هوایی برداشته شده است و امروز بعد از ۳۸ سال توانستیم با شرکت‌های اصلی هواپیماسازی، قراردادهایی منعقد کنیم و این کار بسیار پیچیده و سختی بود، اما موفق شدیم و اولین هواپیما وارد کشور شد و چند فروند دیگر هم در راه است.»

او در ادامه سخنان خود منشور حقوق شهروندی را یکی از وعده‌های بسیار مهم دولت دانست و گفت: «از همه مسئولین، استانداران و فرمانداران می‌خواهم که حقوق شهروندی را برای اعمال، رفتار و تعامل با مردم به عنوان پایه اصلی اقدامات خود قرار دهند. مردم باید ابتدا حقوق خود را بشناسند، سپس برای اجرا و کسب آن تلاش کنند.»

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه “حقوق شهروندی موجب تقویت انسجام و وحدت در جامعه می‌شود” گفت: «وحدت با سخن گفتن ایجاد نمی‌شود، بلکه لازمه آن احترام به مذهب، اقوام، لهجه‌ها، چهره‌ها و بزرگان است. اگر به یکدیگر احترام نگذاریم، بجای اتحاد، کینه، نفاق و چند دستگی ایجاد می‌شود.»

روحانی افزود: امروز حقوق شهروندی ابلاغ شده و مردم منتظر هستند که در عمل اجرا شود، بدون تردید،  اجرای آن به نفع جامعه، امنیت ملی، انسجام و وحدت جامعه است.

منشور حقوق شهروندی در آذرماه ۹۵ پس از امضای حسن روحانی منتشر شد. اما به‌رغم نکات مثبت زیاد در آن، توجه چندانی در جامعه و افکار عمومی برنیانگیخت زیرا هیچ تضمینی برای اجرای آن نیست.

دفاع از برجام
حسن روحانی در ادامه از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به عنوان “اقدام بسیار بزرگ و مهم” دفاع کرد. او گفت: «برخی تصور می‌کنند وقتی با دنیا پای میز مذاکره بنشینیم، پیشرفت هسته‌ای ما حتماً متوقف و یا کند خواهد شد، اما افتخار ما این است که بعد از برجام سانتریفیوژ آر.آی.۸ را تکمیل و راه‌اندازی کردیم که توان تولید محصول با آن ۲۰ برابر شده است.»

روحانی افزود: «اگر برجام هیچ کاری نکرده باشد، فقط قطعنامه‌های الزامی فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل را بدون اینکه حتی یک ساعت آن را اجرا کنیم، برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کردیم، برای موفقیت‌آمیز خواندن آن کافی است چرا که هیچ کشوری نبوده که او را به فصل ۷ منشور سازمان ملل بکشانند مگر آنکه آن نظام را سرنگون کرده و جنگ را بر آن تحمیل کنند.»

رییس‌ جمهوری هم‌چنین گفت: «برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها فکر می‌کنند که اگر از برجام تعریف کنند این موضوع تعریف از دولت محسوب می‌شود در حالی که دولت آن را متعلق به مردم و رهبری عزیز می‌داند و برجام افتخاری برای همه ایران است.»

بسیاری از ناظران برجام را دستاورد مهمی برای دولت روحانی می‌دانند اما هنوز دستاوردهای اقتصادی چشم‌گیری برای بهبود سطح زندگی  به بار نیاورده است.

علاوه براین وعده‌های سیاسی روحانی هنوز تحقق نیافته و وعده مهم او برای پایان دادن به فضای امنیتی در کشور موفقیت چندانی نداشت. مصطفی تاج‌زاده از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی در ایران اخیرا گفته است، روحانی بدون پاسخ به مطالبات ملت رای بالا نخواهد آورد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024