شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.02.2017, 11:09


استاندار بوشهر گفت: از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۸ شهرستان درگیر سیل شده است و در این شهرستان‌ها به‌صورت میانگین ۲۳۰ میلی‌متر ظرف سه روز باران باریده است که معادل بارش‌های استان در یک سال محسوب می شود.

دکتر «مصطفی سالاری» استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بیشترین بارش‌ها در شهرستان جم با ۳۷۰ میلی‌متر، در عسلویه با ۳۰۰ میلی‌متر و نیز در شهرستان کنگان و دشستان گزارش شده است.

استاندار بوشهر افزود: بارش‌های سنگین باران که عمدتاً از سحرگاه تا صبح امروز(جمعه ۲۹ بهمن‌ماه) رخ داده باعث شده است که زیرساخت‌های برخی شهرها و روستاهای استان آسیب ببیند و مورد تهدید قرار بگیرند. هم‌اکنون سه بزرگراه استان برای جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان و به‌علت آب‌گرفتگی مسدود شده است و تردد را در شماری از راه‌های مواصلاتی شهرستان‌ها محدود کرده‌ایم.

سالاری با بیان این‌که شماری از راه‌های روستایی نیز مسدود شده است، تصریح کرد: برق برخی روستاها قطع شده بود که هم‌اکنون مشکل این روستاها برطرف شده است.

وی با بیان این‌که بیشتر قطعی برق در روستاها از سحرگاه تا صبح امروز به‌صورت مقطعی رخ داده است، خاطرنشان کرد: خط اصلی انتقال آب شهرستان اهرم در پی بروز سیل شکسته شده و آب این شهر قطع شده و نیز خط انتقال آبریانی شهر کنگان نیز دچار مشکل شده بود که هم‌اینک مشکل اب این شهر برطرف شده است.

استاندار بوشهر یادآور شد: خطوط مخابراتی دو شهرستان عسلویه و جم قطع شده بود که هم‌اکنون خطوط ارتباطی عسلویه وصل شده است، اما  هنوز در شهرستان جم با مشکل مواجه هستیم.

سالاری گفت: متأسفانه خانه‌های روستایی برخی شهرستان‌ها دچار آب‌گرفتگی شدند و یک زن در پی ریزش سقف محل نگهداری دام در یکی از روستاهای شهرستان دشستان جان باخته است.

وی تصریح کرد: برخی مزارع کشاورزی شهرستان‌ها در پی آب‌گرفتگی آسیب دیده‌اند. از صبح تاکنون از پنج شهرستان به همراه دبیر کل هلال احمر بازدید کرده‌ایم. آب دو رودخانه موند و هله بالا آمده و مماس بر پل‌ها قرار گرفته و چنانچه بارندگی‌ها ادامه پیدا کند روستاهای حاشیه این رودخانه‌ها تهدید می‌شوند.

استاندار بوشهر افزود: بنابراین این آمادگی وجود دارد که در صورت تداوم بارش‌ها این روستاها تخلیه شوند. این روستاها عمدتاً در شهرستان دشتستان و بوشهر قرار دارند.

سالاری خاطرنشان کرد: سامانه دیگری از جنوب استان وارد شده است و پیش‌بینی می‌شود به‌تدریج از میزان بارش‌ها از امشب کاسته شود.

وی یادآور شد: تاکنون مشکل خاصی برای امدادرسانی وجود نداشته و از قبل پیش‌بینی‌های لازم شده است. هم‌اکنون در حال خدمات‌رسانی هستیم و با عادی شدن شرایط در زمینه میزان خسارت وارده به استان اطلاع‌رسانی دقیق می‌شود.


احتمال تخلیه برخی روستاهای دشتی بوشهر بدلیل طغیان رودخانه مند

فرماندار شهرستان دشتی بوشهر گفت: بارندگی های شدید چند روز گذشته در استان های بوشهر و فارس موجب طغیان بی سابقه رودخانه مند شده است و چندین روستای حاشیه رودخانه را به صورت جدی تهدید و احتمال تخلیه آنها وجود دارد.

به گزارش ایرنا، غلامرضا مهر جو شامگاه روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: حجم عظیم بارندگی در حوزه آبریز رود مند در استان فارس سبب شده دریچه های سدهای تعبیه شده بر روی این رودخانه در بالا دست رودخانه مند باز و حجم بی سابقه ای آب بر بستر این رودخانه سرازیر شود.

وی به ساکنان روستاهای حاشیه مند در بخش شنبه و طسوج و بخش کاکی هشدار داد که امشب و فردا صبح آماده باشند تا در صورت طغیان بیشتر آب روستاهای خود را تخلیه کنند.

وی افزود: تا عصر امروز ۱۲۸ میلیمتر باران در شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و در شهر شنبه ۱۶۵ میلیمتر باران باریده است.

فرماندار دشتی اضافه کرد: کشاورزان ، دامداران وعشایر مستقر درحاشیه رودخانه مند به جاهای امن بروند و مردم از تجمع در حاشیه آبراهها، پل و آبنماها خودداری کنند.

وی افزود: در زمان حاضر بدلیل بالا آمدن اب بر روی پل آب نمای روستای کردلان راه این روستا به سمت شنبه قطع شده است و ساکنان این روستا می توانند از راه فرعی و خاکی از مسیر باغان آمد و شد کنند.

مهرجو تصریح کرد: در زمان حاضر تمام اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان دشتی در آماده باش کامل برای امداد رسانی و کمک به تخلیه روستاها در مسیر رودخانه مند دارند.

وی گفت: درزمان حاضر روستاهای ناصری، دهداری، امام آباد، درویشی، دهداری وچند روستای بخش کاکی بیشتر در معرض خطر سیل رودخانه مند هستند.

فرماندار دشتی ادامه داد: خوشبختانه بارندگی چند روز گذشته سبب شد تمام سدها و بندهای خاکی وآبخیز داری شهرستان دشتی از جمله سد های سنا، لاور شرقی، چاهگاه، دشت پلنگ، کاکی و بخش شنبه و طسوج برای اولین بار پر آب شود که تاثیر بسیار خوبی برای تامین آب کشاورزی و تغدیه مصنوعی شهرستان خواهد داشت.

شهرستان دشتی با ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

سیل در استان فارس

بنابر گزارش خبرگزاری ایسنا، شهرهای داراب، فیروزآباد، قیر و کارزین، زرین‌دشت، فسا، خنج، بیشترین حجم بارندگی را داشته و با مشکلاتی مواجه شده‌اند. به واسطه آسیب‌ دیدن خط انتقال لوله به واسطه سیلاب در ۳۵ کیلومتری شهرستان خنج، آب سه شهرستان خنج، گراش و لار، قطع شده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس گفت: به‌واسطه حجم زیاد بارندگی که بیش از ۳۰۰ میلی‌متر گزارش شده است، سه پل در این شهرستان خسارت‌دیده و ۷۰۰ ساختمان به شکل ۱۰۰ درصد تخریب شد.

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدرضا رضائی کوچی» در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: میزان بارندگی در بخش‌های شهرستان جهرم متفاوت بوده است، در بعضی بخش‌ها، نزدیک به ۴۰۰میلی‌متر و در خود شهرستان بیش از ۳۰۰میلی‌متر و این عدد در بعضی مناطق کمتر و زیادتر بوده است.

وی افزود: متأسفانه به‌علت حجم زیاد آب بارندگی، سه پل ورودی شهرستان جهرم را از دست داده‌ایم. جاده‌ی اصلی جهرم به شیراز به‌علت ریزش پل کشه برفی مسدود شده و امروز نیز پل ورودی جهرم از سمت لار تخریب شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بالابودن حجم خسارات سیل اخیر و اهمیت حضور مسئولان کشوری در جهرم گفت: ۷۰۰ساختمان روستایی و شهری تخریب صددرصد شده، ۵ روستا در شهرستان تاکنون تخلیه و ۲۰روستا ارتباط زمینی خود را از دست داده‌اند.

وی با تشکر از ستاد بحران شهرستان از ستاد بحران کشور و استان درخواست کمک بیشتر برای روستائیان کرد و گفت: بالگرد هلال‌احمر دیروز برای کمک‌رسانی به ۲۰ روستایی که‌ از ارتباطشان با ما قطع شده وارد جهرم شد، اما متأسفانه به‌علت وضعیت آب و هوا نتوانست به آن منطقه پرواز کند و این مردم حتی از نظر آذوقه نیز در مضیقه‌اند.

رضایی با اشاره به شرایط سخت روستاها گفت: کمک‌های اولیه باید هر چه سریعتر انجام گیرد و کمبود نایلون پتو و مواد غذایی در اولویت دستگاه‌های امدادی قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از در محاصره‌ی سیل قرار گرفتن عشایر شهرستان و دام‌هایشان خبر داد و گفت: باید در اسرع وقت مسئولان کشوری و استانی با سفر به جهرم از نزدیک به بررسی مسائل بپردازند.

احتمال تخریب بافت قدیمی جهرم

مدیر ستاد مقابله با سیل شهرداری جهرم با قدردانی از همکاری‌های خوب مردم، خواستار استمرار همکاری‌ها برای کاهش مشکلات ناشی از شدت بارش‌ها از سوی گروه‌های مردمی شد.

محمد مبشر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به بارش شدید و بی‌سابقه باران از مردم درخواست می‌کنیم که از ترددهای غیرضروری به ویژه در بافت‌های قدیمی و مکان‌هایی که احتمال ریزش دارند، خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در کوچه‌های قدیمی امکان عبور و مرور ماشین‌های سنگین شهرداری وجود ندارد، گفت: خوشبختانه دادستان شهرستان با حضور در ستاد بحران شهرداری این اجازه را صادر کردند تا در هرجا که‌ امکان خطری وجود دارد، با هماهنگی دادستان و پس از اخطار شفاهی و حکم دادستانی، رفع خطر کرده و با کم‌کردن ارتفاع دیوارها اقدامات ضروری انجام شود.

مبشر همچنین با تشکر ویژه از نیروهای بسیجی و سپاهی، اظهار کرد: در حال حاضر وظیفه‌ ما بازکردن مسیرها و معابر شهری برای هدایت آب به خارج از شهر است و در این راستا۲۰۰نیرو در سطح شهر اعم از نیروهای شهرداری، شرکت‌های خدماتی و نیروهای بسیجی و سپاهی مشغول فعالیت هستند.

مدیر ستاد مقابله با سیل شهرداری جهرم گفت: قبل از بارندگی ۱۵۰۰کیسه و طی چند روز اخیر ۳۵۰۰ کیسه شن را مضاف بر ۳۰۰۰ کامیون مخلوط توزیع کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته ۶۰۰ تماس تلفنی از سوی شهروندان با ستاد بحران شهرداری برقرار شده است،‌ گفت: در تمام موارد با اعزام اکیپ‌هایی کمک‌رسانی لازم انجام شده است. برای مناطق حساس کانال فرعی هدایت آب احداث شده است.

او با اشاره به کاهش تعداد تماس‌ها طی شب گذشته، گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از برخی نقاط شهر جهرم تعداد تماس‌ها بسیار اندک بوده است.

مبشر با اشاره به اینکه کارکنان شهرداری در سه شیفت به شکل شبانه‌روزی به ارائه خدمت مشغول هستند، گفت: هنوز آمار دقیقی از میزان تخریب منازل و اماکن در اختیار نداریم و بعد از اتمام بارندگی و عادی شدن شرایط، گزارش‌ها به شکل دقیق اعلام می‌شود.

۱۱ استان کشور متاثر از سیل

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در عملیات امداد و نجات در بارندگی ها و سیل اخیر که از ۲۴ تا ۲۸ بهمن ۱۱ استان کشور را فرا گرفت به ۲۳ هزار و ۶۴۰ نفر امداد رسانی شد و این روند کماکان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، شاهین فتحی عصر پنجشنبه در نشست خبری در محل جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: ۲۷۹ تیم عملیاتی در ۲۲۱ شهر و روستا و مناطق عشایرنشین امداد رسانی کردند.

وی تصریح کرد: در موج دوم بارش ها تاکنون یکهزار و ۲۰۰ نفر اسکان اضطراری شدند، ۵۳۱ واحد مسکونی تخلیه آب و ۷۷ دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور گفت: تاکنون ۳۳۰ دستگاه چادر، ۲۲ هزار تخته پتو، ۵۸۰ تخته موکت، ۲۰ هزار کیلوگرم نایلون پوششی، کنسروجات، نان، خرما، برنج، حبوبات، قند و شکر بین آسیب دیدگان ناشی از سیل توزیع شده است.

وی افزود: عملیات امداد در سیلاب برای ۶ استان خوزستان، کرمان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان همچنان در حال انجام است و اگر استانی نیاز به کمک داشته باشد هماهنگی لازم برای استفاده از منابع استانی، سازمان مرکزی و استان های مجاور انجام می‌شود.

فتحی عنوان کرد: در روزهای گذشته کشور تحت تاثیر ۲ سامانه بارشی بوده که سامانه اول را پشت سر گذاشتیم و سامانه بارشی دوم که از غرب کشور وارد شده و تقریبا تمامی کشور را فرا گرفت با هشدار هواشناسی و با هماهنگی دستگاه های مربوط توانستیم آمادگی خوبی را در برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی ایجاد کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024