جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.02.2006, 7:29


ايران امروز: ماجرای كاريكاتورهای دانماركی بواقع مائده آسمانی برای حكومت اسد در سوريه و رژيم ملاها در ايران و عوامل اين دو حكومت در لبنان بود تا به اين بهانه خشم خودرا از تنگنايی كه اين اواخر در آن گرفتارند و هيچ ربطی هم به اسلام و پيامبر ندارد بيرون بريزند. و ديديم كه عمده‌ی خشونت‌ها و حمله و آتش‌زدن سفارتخانه‌های خارجی هم درست در همين سه كشور رخ دارد. در تهران حتی حكومت صبر كرد تا نتيجه‌ی اجلاس فوق‌العاده‌ی شورای حكام روشن شود ، كه اگر نتيجه غير از آن بود كه حاصل شد، سروصدايی در تهران بپا نمی‌خاست و آسيبی به سفارت‌های اتريش ، دانمارك و نروژ و انگليس ... نمی‌رسيد. در حكومت پليسی بشار اسد هم هيچ چيز جز به اشاره‌ی حكومت انجام شدنی نيست. در ايران حكومت حتی اصراری بر پنهان كردن نقش خود نداشت. در انگليس كه هيچ كاريكاتوری از پيامبر اسلام در هيچ روزنامه‌ای منتشر نشده ، اما سفارت‌اش در تهران از هجوم حزب‌اللهی‌ها در امان نماند و همين خود به تنهايی گويای بهانه بودن جنجال كاركاتورهاست.
پرفسور "صادق ‌العظم" ، فيلسوف و منتقد اهل سوريه نيز چنين تحليلی از جنجال كاريكاتورهای دانماركی دارد. گفتگوی زير را شبكه اول تلويزيون سراسری آلمان بعد از ظهر روز گذشته (چهارشنبه ١٩ بهمن ٨٤) با وی آنجام داده است:


پرسش: آقای العظم ، آيا به نظر شما اين از روی تصادف و اتفاقی است كه نخستين سفارت‌خانه توسط تظاهركنندگان در كشور سوريه به آتش كشيده شده است؟

پاسخ: اگر نيروهای امنيتی می‌خواستند ، چنين رويدادهايی در دمشق انجام نمی‌گرفت. تحريك احساسات مردم هم برای من چيزی عجيب و دور از انتظار نبود. رژيم دمشق تحت فشار است و از همين‌رو به هر وسيله‌‌ی ممكنی چنگ می‌اندازد.

پرسش: آيا كسانی پشت صحنه اين رويدادها هستند؟

پاسخ: من هرچند در اين زمان يك ناظر برون‌مرزی رويدادهای كشورم هستم ، ولی با هم‌ميهنان داخل كشور نيز تماس و گفتگو دارم. مطابق آنچه شنيده‌ام، آتش‌افروزان دمشق با آشوب‌گران و تظاهركنندگان ساير كشورها هماهنگی ندارند. هيچ نشانه‌ای از تماس‌های رسمی ميان آنها ديده و گزارش نشده است.

پرسش: بنابراين به نظر شما هيچ سازمانی ، مانند حزب‌الله، در پس ماجرا نيست؟

پاسخ: نه ، نيست. من چنين فكر نمی‌كنم. جمعيت‌های مذهبی در مسجد خيلی خوب سازمان‌يافته و با يكديگر وصل‌اند و برای خود نيازی به نيروهای خارجی و سازمان‌های ديگر ندارند. امكان اينترنت و ارسال پيام از طريق تلفن همراه نيز فراهم بوده و مورد استفاده آنهاست.

پرسش: آيا بروز چنين رويدادهايی در قاهره و ترابلس هم قابل تصور است؟

پاسخ: بله ، در اصل آن را ممكن می‌دانم. اما موضوع تعيين‌كننده اين است كه آيا رژيم‌های حاكم نيز از آن جانبداری می‌كنند يا نه. در آنجا هم گروهی از تظاهركنندگان بسوی سفارت فرانسه هجوم بردند ، ولی با واكنش تند و روشن نيروهای پليس روبرو شدند. به هر حال دانمارك كشور كوچكی است و فرانسه بسيار بزرگ و تاثيرگذار.

پرسش: تظاهرات و اعتراض‌ها موجود در كشورهای اسلامی واقعاً بدليل كاريكاتورهای منتشر شده هستند ، يا چيز ديگری در پس‌ آن نهفته است؟

پاسخ: در كشورهای اسلامی نيروهای در قدرتند كه تنها منتظر اشتباه ديگران هستند. آشوب دانماركی هم چيزی جز گزاف‌گرايی اخلاقی برای رو در رويی با غرب نيست.

پرسش: آيا جريان اين كاريكاتورها را می‌توان با ماجرای سلمان رشدی، در پايان دهه هشتاد مقايسه نمود؟

پاسخ: در اسلام نقاشی افراد مقدس، و البته پيامبر، كاملاً ممنوع است. سلمان رشدی با متن كار كرد، ولی در اينجا با گرافيك روبرو هستيم كه گناه آن نزد مسلمانان بيشتر است. می‌توان شكل ظاهری پيامبر را توضيح داد، ولی نمايش آن به معنی توهين بزرگی است.

پرسش: فقط همين يك تفاوت ميان اين دو ماجرا هست؟

پاسخ: رشدی يك شخص نويسنده و تنها بود، ولی در اينجا پای يك روزنامه در ميان است و در نتيجه می‌شود آن را به عنوان يك تحريك خواسته و عمدی برداشت كرد ، چرا كه به هرحال از كاريكاتوريست چنين درخواستی شده است.

پرسش: آيا اين آشوب‌ها تخفيف می‌يابند ، يا تازه آغاز ماجراست؟

پاسخ: برخلاف هياهو بر سر نوشتارهای سلمان رشدی، كه بدليل وجود و نفوذ شخصيت "كاريزماتيك" و دولت "نيرومند" چندين سال به درازا كشيد ، اكنون احتمال تشديد آشوب‌های موجود خيلی كم است و شايد تا چند روز ديگر پايان بگيرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024