چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.02.2017, 10:18


کاخ سفید اعلام کرد مایک فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۴ فوریه بعد از تناقض‌گویی‌ در باره ارتباطش با مقامات روسیه، از مقام خود استعفا داد. ترامپ استعفای فلین را پذیرفت.

فلین یکی از یاران وفادار ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی بود، اما عمر خدمت او در کمتر از یک ماه پایان یافت.

کاخ سفید گفت کیت کلوگ، رییس دفتر شورای امنیت ملی، موقتا عهده‌دار وظایف مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ خواهد شد. گفته می‌شود که کلوگ شانس زیادی برای جانشینی فلین دارد، اما ژنرال دیوید پترائوس، رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دریادار بازنشسته رابرت هاوارد از دیگر افرادی هستند که برای این مقام از آنها نام برده می‌شود.

در استعفانامه فلین آمده است: «متاسفانه به دلیل سرعت رویدادها، من اطلاعات ناکامل در باره مذاکرات خود با سفیر روسیه در اختیار معاون رییس جمهوری قرار دادم، و از این بابت از رییس جمهوری و معاون رییس جمهوری عذرخواهی می‌کنم».

واشنگتن‌پست روز جمعه گزارش داده بود که آقای فلین اواخر ماه دسامبر زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را بر روسیه اعمال کرد از سفیر این کشور در آمریکا خواسته بود در واکنش به تحریم‌ها خویشتن‌داری نشان دهد و اشاره کرده بود که دولت ترامپ این تحریم‌ها را به موقع دوباره بررسی خواهد کرد.

دولت اوباما ده‌ها دیپلمات روسی را اخراج کرد اما رئیس جمهور روسیه گفت آن را تلافی نخواهد کرد که اکنون این سوءظن را پدید آورده است که آن واکنش می‌تواند به خاطر تماس ژنرال فلین بوده باشد.

روزنامه واشنگتن پست عصر دوشنبه به نقل از مقام‌های کنونی و سابق گزارش داد که سرپرست موقت وزارت دادگستری اواخر ماه گذشته به دولت ترامپ اطلاع داده بود که فکر می‌کند مایکل فلین مقام‌های ارشد دولت را در مورد ماهیت تماس‌ها با سفیر روسیه گمراه کرده است و اخطار داد که مشاور امنیت ملی به طور بالقوه در برابر باج‌خواهی روس‌ها آسیب‌پذیر است.

سلی ییتز سرپرست وقت وزارت دادگستری بود که چندی پیش به خاطر خودداری از دفاع از دستور مهاجرتی دونالد ترامپ برکنار شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش مشابهی را به نقل از مقام‌ها در مورد نگرانی وزارت دادگستری از رفتار مایکل فلین منتشر کرد. آقای فلین ابتدا بحث درباره تحریم‌ها با مقام‌های روسیه را تکذیب کرده بود اما بعدا گفت نمی‌تواند مطمئن باشد در این باره حرفی نزده.

بحث درباره سیاست خارجی از جمله تحریم‌ها با مقام‌های سایر کشورها از سوی شهروندان خصوصی مغایر قوانین ایالات متحده است. آقای فلین در آن زمان هنوز مقام دولتی نبود.

ضربه‌ای به ترامپ

به نوشته وال‌ستریت ژورنال، برای کاخ سفید که مدام در حال ترمیم خرابی‌هاست، استعفای فلین یک رویداد چشم‌گیر به حساب می‌آید. فلین بارها با دیگر اعضای کابینه ترامپ، به ویژه جان کلی وزیر امنیت ملی و رکس تیلرسون وزیر خارجه برخوردهای تند داشته است.

استعفای فلین ضربه‌ای به ترامپ به شمار می‌آید که هنوز چند هفته از عمر دولتش نمی‌گذرد. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید چند ساعت پیش این استعفا گفته بود به دلیل تماس‌های فلین با سفیر روسیه در آمریکا برسر موضوع تحریم‌های مسکو، رییس جمهوری سرگرم بررسی ادامه همکاری فلین است.

تحقیقات مقامات ضداطلاعاتی آمریکا در باره تماس‌های دولت روسیه با افراد نزدیک به دونالد ترامپ، منجر به آشکار شدن تماس‌های فلین شده است.

پیشتر وزارت دادگستری آمریکا هم هشدار داده بود آقای فلین مقامات آمریکایی از جمله معاون رییس جمهوری را در باره تماس‌هایش با مقامات روسیه گمراه کرده است.

این بهم‌ریختگی در حالی در دولت جدید روی می‌دهد که این دولت سرگرم تنظیم سیاست خارجی آمریکا برای مقابله با چالش‌های جهانی است. موضوع واکنش آمریکا به آزمایش موشکی کره شمالی در مذاکرات او با نخست وزیر ژاپن مطرح شده است. ترامپ هم اکنون میزبان نخست وزیر کاناداست، و قرار است روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل دیدار کند.

بیانیه نانسی پلوسی درباره فلین

پیشتر نانسی پلوسی رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت نمی‌تواند مطمئن باشد که مایکل فلین منافع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را بالاتر از آمریکا قرار نخواهد داد.

نانسی پلوسی در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر کرد نوشت: «رفتار مایکل فلین حتی پیش از افشای تماس مخفیانه با روس‌ها هم شدیدا نگران کننده بود. حالا یک مشاور امنیت ملی داریم که نمی‌توانیم مطمئن باشیم منافع پوتین را بالاتر از آمریکا قرار نمی‌دهد.»

او افزود: «رفتار کاخ سفید تحت نظر ترامپ به خودی خود گویاست. گزارش‌های مربوط به ارتباط ترامپ با روسیه با گذشت هر یک روز اعتبار بیشتری پیدا می‌کند. تا زمانی که جمهوری‌خواهان از واداشتن رئیس جمهور ترامپ به انتشار برگه‌های مالیاتی‌اش خودداری می‌کنند، شریک لاپوشانی قبضه مالی، شخصی و سیاسی روسیه بر دولت (ترامپ) هستند.»

خانم پلوسی اضافه کرد: «دولت دیگر توجیهی در چنته ندارد. قبضه ولادیمیر پوتین بر رئیس جمهور ترامپ باید مورد بررسی قرار گیرد، فاش شود و قطع شود. امنیت ملی لازم می‌آورد که ژنرال فلین فورا برکنار شود.»

جانشینان احتمال فلین

طبق بیانیه کاخ سفید، ژنرال «جوزف کیث کلاگ» از کارمندان سابق شورای امنیت ملی آمریکا به عنوان جانشین «موقت» مشاور امنیت ملی آمریکا تعیین شده است.

در این میان اما به گفته منابع آگاه از سه نفر به عنوان گزینه‌های نهایی در اختیار گرفتن این سمت یاد می‌شود. شخص کلاگ خود یکی از این گزینه‌هاست. اما روبرت هاروارد، معاون اسبق فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا در ابتدای لیست گزینه‌های ترامپ برای این سمت قرار دارد. بسیاری، از جمله سخنگوی شورای امنیت ملی دولت اوباما از هاروارد به عنوان گزینه‌ای مناسب برای این سمت یاد می‌کنند.

نکات جالب درباره دریادار هاروارد این است که او از همکاران قدیمی و دوستان نزدیک جیمز ماتیس، وزیر دفاع دولت ترامپ محسوب می‌شود، فارغ‌ تحصیل دبیرستان آمریکایی‌ها در تهران است و در عراق و افغانستان ماموریت‌هایی را فرماندهی کرده است.

گزینه بعدی نیز دیوید پترائوس، رییس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکاست که همواره در سمت‌های مختلف دولت جدید آمریکا یک گزینه بوده است.

مشاور امنیت ملی مستعفی آمریکا در نامه خود تاکید کرد که در راستای انجام وظیفه تماس‌هایی با همتایان خارجی، وزرا و سفیران داشته است تا روند انتقالی دولت به آرامی انجام شود. او گفت که اینگونه تماس‌ها «اقدامی استاندارد» در هرگونه انتقال دولت است. مایکل فلن نوشت که به دلیل آنکه سرعت این تحولات بالا بوده، «سهوا» اطلاعات ناقصی در اختیار ترامپ و مایک پنس، معاون او قرار داده است.


العربیه، بی‌بی‌سی، ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024