پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.02.2017, 21:11


روزی که شاه ایران را ترک کرد، جمعبندی تمام ناظران بین المللی این بود که انقلاب ایران پیروز شده است. هر روز تحلیل‌های متعددی پیرامون اوضاع ایران در روزنامه‌های غربی منتشر می‌شد. یکی از تحلیلگران انگلیسی مقاله‌ای در این باره نوشت و در پایان چنین جمع‌بندی کرد که: «انقلاب ایران پیروزی جهل بر ظلم است».

وقتی مقاله و تحلیل این نویسنده‌ی انگلیسی را خواندم بسیار ناراحت و عصبانی شدم و با خود گفتم این غربی‌ها – به خصوص انگلیسى‌ها، نمی‌خواهند یا نمی‌توانند ما را درک کنند؟ این چه نوع قضاوتی در مورد انقلاب ایران است. پس از پیروزی انقلاب هر روز شاهد رویدادهای مختلف و نه چندان مطلوبی، در سطوح متفاوت بودیم.

انگیزه یا علت همه‌ی این رویدادها، یکسان نبود – هرکدام علت یا علل خاص خود را داشت. اما به تدریج یک علت در این رویدادها شاخص شد و آن جهل و نادانی بود.

جهل در مورد پیچیدگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه جدید و تفاوت‌های اساسی آن با جامعه ساده و ابتدایی مدینه؛ جهل درباره مناسبات جهانی و روابط بین المللی، جهل درباره… این جهل در مواردی از نوع جهل مرکب بود. افرادی با نادانی کارهایی انجام می‌دادند اما نمی‌دانستند که نادان هستند و با نادانی خود چه ضررهایی به پیکر جامعه و انقلاب و دین پاک خدا وارد می‌کنند. هر قدر زمان می‌گذشت علائم بیشتری از این نادانی ظاهر می‌شد و افراد بیشتری به این پدیده و زیانهای جبران ناپذیر آن توجه پیدا می‌کردند.

اراكی‌های مقیم تهران گروهی تشکیل داده بودند و جلسات ماهیانه‌ای برگزار می‌کردند. کارگردان اصلی این مراسم آقای چنگیز حاجباشی بود. وی در زمان دانشجویی در آلمان بسیار فعال بود و از جمله کسانی بود که به دعوت ما به مصر آمد و یک دوره‌ی آموزش‌های ویژه را گذرانید. بعد از انقلاب گاهی یکدیگر را می‌دیدیم.

ایشان چندبار در گردهمایی‌های ماهیانه‌ی اراکی‌های مقیم تهران مرا دعوت کرد. در این جلسات ماهیانه، برنامه‌های متنوع ادبی، هنری، گاه علمی – اجتماعی اجرا می‌شد. در یک نوبت به مناسبت سالروز انقلاب از من خواستند سخنی بگویم.

من ضمن بیان بعضی از خاطرات نوفلوشاتو در روزهای پرهیجان انقلاب، به تحلیل خارجی‌ها از انقلاب، از جمله به مقاله‌ی آن تحلیلگر انگلیسی اشاره‌ای کردم و گفتم که وقتی آن مقاله را خواندم خیلی ناراحت و از دست این تحلیلگر عصبانی شدم. اما بعد از انقلاب به تدریج متقاعد شدم که حق به جانب او بوده است، ما دچار جهل و نادانی بودیم و هنوز هم هستیم.

در آن جلسه، آقای بادكوبه‌ای، شاعر خوش‌سخن هم حضور داشتند و فی‌البداهه، شعری سرودند و خواندند. چند روز بعد، ایشان شعر خود را با یادداشتی در کنار آن برای من فرستادند. در این شعر آمده است: «ما، «ستم» را نشان گرفته بودیم اما، همه تیرها از كمان «دانش» پرتاب نشد. ‌ای كاش، نخست «جهل» را نشانه رفته بودیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024