شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.02.2017, 22:56


مصاحبه کانال خبری ایران تایمز با مصطفی تاج‌زاده

* هدف از آشتی ملی فقط تفاهم اصلاح‌طلبان و اصول گرایان نیست بلکه هر گروهی که به قانون اساسی التزام دارد می‌تواند در مقام خدمت‌گذار واقعی به مردم ایفای نقش کند.

* پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ توازن قوا شکل گرفت و این مهم در انتخابات مجلس سال ۹۴ تثبیت شد.
* طرح آشتی ملی در بین اصولگرایان (جز عده‌ی معدودی) با استقبال روبرو شده زیرا اکثریت آنان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با تک صدایی مدیریت کشور با بحران‌های جدی روبرو خواهد شد.

* ما اگر خواستار این هستیم که پلاسکوها در اثر سوء مدیریت فرو نپاشد باید آشتی ملی برپا کنیم. از طرفی تهدیدهای ترامپ هم به آن افزوده شده است. بنابراین از جهت سلبی حفظ امنیت میهن و مردم با کمترین هزینه و از جهت ایجابی سازندگی ایران در گرو آشتی ملی است چون امکان اتخاذ تصمیم‌ها و انجام جراحی‌های بزرگ را برای طرفین بوجود می‌آورد.

* آشتی ملی در حقیقت برجام داخلی است یعنی در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانیم اختلاف سلیقه داشته باشیم اما در پروژه‌های مشترک به تفاهم برسیم و در نهایت یک بازی برد برد داشته باشیم.

* برجام نه تنها منافع ما را تامین کرد بلکه تامین نسبی امنیت ما را نیز به همراه داشت زیرا ترامپ اگر به هر دلیلی بخواهد ماجراجویی کند فقط با ایران روبرو نیست بلکه کشورهای امضا کننده‌ی برجام نیز به او اعتراض خواهند کرد و این امر دقیقا برخلاف گذشته است که قدرت‌های جهانی با سیاست‌های غلط دولت قبل یکپارچه علیه ایران متحد شده بودند.

* خوش‌بینی به آشتی ملی به این دلیل است که توهم مرگ تفکر اصلاح‌طلبی از بین رفته و همگان متوجه شده‌اند که زنده تر از جریان اصلاحات در کشور وجود ندارد چون هم پشتوانه‌ی مردمی آن را دیده‌اند و هم حضور در رکن قدرت را چه در مجلس و چه در بدنه‌ی دولت مشاهده کرده‌اند.

* هر پدیده‌ی فنی، ارتباطی و سیاسی که پایه‌های تک صدایی را از بین ببرد ابزاری است برای تقویت اصلاح طلبی دقیقا مانند سالیان اخیر که با وجود شبکه‌ها و فضای مجازی انحصار اطلاع رسانی جناح رقیب شکسته شده است.

* سید محمد خاتمی با وجود ممنوع‌التصویری و عدم اجازه برای حضور در مراسم مختلف وقتی صحبت از آشتی ملی می‌کند آنچنان با افکار عمومی و سیاسیون ارتباط برقرار می‌کند که همگی بسیج می‌شوند تا به ماهیت این سخنان پی ببرند. این وضعیت را مقایسه کنید با سخنرانی‌های آقای مصباح و مشاهده کنید که چند درصد جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

* اگر در نظامی در عرصه‌ی اطلاع رسانی تک صدایی حاکم نباشد دیر یا زود عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز چند صدایی خواهد شد.

* دولت دکتر روحانی به نسبت دولت آقای احمدی نژاد بسیار موفق تر عمل کرده اما به نسبت انتظارات مردم که بسیاری از آنها به حق است کاستی‌های زیادی دارد که باید در دوره‌ی بعد با همت بیشتر جبران نماید.

* ما مشکلات بسیاری داریم. از طرفی امکانات کثیری هم در اختیار داریم. اگر دایره‌ی خودی‌ها را هم چنان بسته نگه داریم و انسان‌های شایسته را حذف کنیم این امکانات عظیم نمی‌تواند در خدمت حل مشکلات قرار گیرد.

* آشتی ملی یعنی باز کردن دایره‌ی مدیریت و باز کردن فضا برای فعالیت اجتماعی و سیاسی همه دلبستگان به عزت ایران و پیشرفت و رفاه همه ایرانیان.

* آغاز پروژه آشتی ملی را منوط به رفع حصر نمی‌دانم هم چنان که اعتقاد داریم اگر انتخابات در این کشور آزاد برگزار شود در صورتی که تمام ما در زندان باشیم پای صندوق‌های رای خواهیم رفت و اگر انتخابات فرمایشی برگزار شود حتی اگر تمام ما در آزادی کامل به سر ببریم در آن شرکت نخواهیم کرد زیرا ایران عزیز از همه‌ی ما مهم تر است اما آشتی ملی برای تحقق نهایی در نهایت باید به رفع حصر و حبس و زندان منتهی شود.

* فضای کشور به نسبت سال ۸۸ باز شده است اما اگر مبنای کار حقوق شهروندی و رعایت آن باشد در واقع بسیار عقب‌تر از قانون اساسی هستیم و این دقیقا دغدغه‌ای بود که مهندس موسوی داشت و به همین دلیل شعار «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» را مطرح کرد.

* فوت آیت‌الله‌ هاشمی برای اصلاح‌طلبان ضایعه‌ی بسیار سنگینی بود و ما پشتوانه‌ی بزرگی را درون حکومت از دست دادیم. انشاالله جایگزین ایشان را با خرد جمعی و متشکل تر نیروها جبران خواهیم کرد.

* هم در اصلاح طلبان و هم بین اصولگراهااختلاف نظر داخلی وجود دارد اما چون در اصلاح طلبان شخصیتی همانند آقای خاتمی وجود دارد و محور هستند این اختلاف نظر کمتر است.

* برای اصلاح طلبان تامین امنیت و منافع ملی کشور همواره اصل بوده و خواهد بود. به دلیل همین نگرش بوده که حتی گاهی در دوره‌هایی هزینه‌هایی نیز به این جریان تحمیل شده است اما از آنجا که برای نیل به هدف از تفکر و اصول خود دست برنمیداریم عقب نشینی نکرده‌ایم.

* به عنوان یک اصل عام مادام که حکومت عاقلانه عمل کند و شهروندان خود را توجیه کند که در مسیر عقلانیت و پرهیز از تنش و دور کردن جنگ از مرزها قدم برمی‌دارد و این راهبرد را در عمل اثبات کند همواره از این نوع سیاست دفاع خواهیم کرد.

* با دو دسته از افراد برای گفت‌وگو و آشتی ملی موافق نیستم. گروهی که معتقدند اصلاح‌طلبان باید برای تحقق این امر عذرخواهی کرده و توبه نامه بنویسند و دسته‌ی دومی که معتقدند تا زمانی که حکومت و جناح حاکم عذرخواهی نکند اصلاح طلبان نباید برای آشتی ملی اقدامی انجام بدهند. اما بهترین راه و روش به نظر من ایده‌ی آقای خاتمی است که بر بخشش طرفین تاکید دارد.

* آشتی ملی یعنی نرمش قهرمانانه از سوی همه نیروهای سیاسی و اجتماعی، یعنی متوقف کردن ماشین حذف و به راه انداختن ماشین جذب، یعنی کنار نهادن این تفکر که قطار انقلاب باید در هر ایستگاه جمع دیگری را پیاده کند و در عوض پشتیبانی از این ایده که قطار انقلاب بار دیگر باید به سوار کردن همه ایرانیان بپردازد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024