جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.02.2017, 16:29


بی بی سی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار با ترزا می، همتای بریتانیایی خود گفت که «کشورهای مسئول» باید با الگوبرداری از سیاست‌های دولت جدید آمریکا، ایران را تحریم کنند.

آقای نتانیاهو امروز، دوشنبه ۶ فوریه (۱۸ بهمن) در نخستین دیدارش با نخست وزیر بریتانیا در لندن گفت که «اقدامات خصمانه ایران نباید بی‌پاسخ بماند».

آقای نتانیاهو شب گذشته در آستانه سفر خود به لندن گفت که از دولت بریتانیا خواهد خواست که در مقابل ایران «جبهه‌ای متحد» تشکیل دهد.

خانم می نیز پیش از دیدار با نخست وزیر اسرائیل اشاره کرد که در گفت‌وگو با آقای نتانیاهو، درباره ایران نیز صحبت خواهد شد، اما گفت که امیدوار است محور گفت‌وگو همکاری‌های اقتصادی دوجانبه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد.

آقای نتانیاهو خطاب به خانم می گفت: «ما با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستیم. از سوی اسلام ستیزه‌جو و به‌خصوص ایران. این کاملا روشن است.»

«ایران به دنبال آن است که اسرائیل را از بین ببرد و خاور میانه را تصرف کند. اروپا را تهدید می‌کند، غرب را تهدید می‌کند، جهان را تهدید می‌کند. تحریک پشت تحریک.»

آقای نتانیاهو با استقبال از اعلام تحریم‌های جدید از سوی دولت دونالد ترامپ گفت که همه کشورها «به خصوص کشورهای مسئول» ادامه دهنده این مسیر باشند.

سفر نخست وزیر اسرائیل به بریتانیا با تجمع اعتراض‌‌آمیز علیه سیاست‌های اسرائیل در قبال اراضی فلسطینی همراه بود. ده‌ها نفر با در دست داشتن پرچم فلسطین در مقابل دفتر نخست وزیری بریتانیا تجمع کردند و علیه اسرائیل شعار دادند.

آقای نتانیاهو پیشتر گفته بود که قصد دارد در این سفر روابط دیپلماتیک، امنیتی، اقتصادی و فناوری بین دو کشور را «عمیق‌تر» کند.

اما او در جلسه هفتگی هیئت دولت اسرائیل که روز گذشته برگزار شد گفت که مهمترین هدف او از این سفر و دیدارش در ماه جاری میلادی با دونالد ترامپ، تقویت روابط سه جانبه به رهبری آمریکا برای مقابله با «خصومت فوق‌العاده» ایران و «تعیین حد و مرز» برای این کشور است.

او افزود که ایران سعی دارد با «خصومت و گستاخی» غیر عادی، حد و مرز دولت‌های جدید در بریتانیا و آمریکا را آزمایش کند.

هفته گذشته آزمایش موشکی ایران با واکنش شدید آمریکا و اسرئیل روبه‌رو شد که آن را نقض عهد‌نامه‌های بین‌المللی خواندند.

با ایران حال ایران گفت که آزمایش‌های موشکی‌اش ارتباطی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد و صرفا در راستای تقویت بنیه دفاعی خود است.

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو توافق هسته‌ای با ایران را «بد» می‎خوانند و در گذشته خواهان برچیده شدن آن شده‌اند اما برخی از اعضای ارشد کابینه آقای ترامپ از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع جدید آمریکا، بر حفظ برجام تاکید دارند.

دولت اسرائیل بارها مخالفت خود را مواضع کشورهای مذاکره‌کننده با ایران از جمله بریتانیا را علنا اعلام کرده و گفته است که این توافق راه ایران را برای دستیابی به بمب هسته‌ای و تهدید امنیت منطقه هموارتر می‌کند.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را در کرده و گفته که برنامه‌های هسته‌اش اهداف صلح‌آمیز دارد.

در همین حال در آستانه سفر آقای نتانیاهو به بریتانیا، رهبران اروپایی ابراز نگرانی کرده‌اند که نخست وزیر بریتانیا موضع خود در مخالفت با شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را تعدیل و ملایمتر کند.

حدود دو ماه پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را محکوم کرد و خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها شد.

بریتانیا نقش مهمی در تنظیم این قطعنامه و تشویق باقی اعضای شورای امنیت برای رای به آن داشت.

آمریکا به شکلی کم سابقه این قطعنامه را وتو نکرد و به آن رای ممتنع داد.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا با انتقاد از سیاست باراک اوباما در خاورمیانه، به اسرائیل قول داده که روابط دو طرف را تقویت کند.

هر چند هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که ادامه شهرک سازی در کرانه باختری برای روند صلح بین اسرائیل و فلسطینیان «شاید مفید نباشد».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024