جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.02.2017, 15:35


دویچه وله: دعوای حقوقی بر سر فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ادامه دارد. دولت آمریکا در پی صدور حکم تعلیق فرمان ترامپ از سوی دادگاه سیاتل خواستار تجدید نظر در این رأی و اجرای فوری این فرمان شده بود.

دادگاه فرجام در سان‌فرانسیسکو که وظیفه رسیدگی به این درخواست را داشت، اما شنبه‌شب (۴ فوریه / ۱۶ بهمن) مخالفت خود را با اجرای فوری فرمان ترامپ اعلام کرد. این دادگاه از طرفین دعوا − دولت آمریکا از یک سو و ایالت‌های واشنگتن و مینه‌سوتا از سویی دیگر – خواست که تا روز دوشنبه (۶ فوریه / ۱۸ بهمن) مدارک و استدلال‌های دقیق خود را در این ماجرا ارائه دهند.

اکنون ۹۷ شرکت بزرگ و مطرح آمریکایی از جمله اپل، فیس‌بوک، مایکروسافت و گوگل که اکثر آنها در «سیلیکون ولی» مستقر هستند، ضمن محکوم کردن فرمان ترامپ نامه‌ای مشترک به دادگاه تجدیدنظر ارائه داده و در آن دلایل مخالفت خود با فرمان ترامپ را مطرح ساخته‌اند.

فرمانی تبعیض‌آمیز

در این نامه که تحت عنوان «دوستان دادگاه» تدوین و شامگاه یکشنبه (۵ فوریه / ۱۷ بهمن) ارائه شده، از جمله بر این نکته تأکید شده که مهاجران سهم مهمی در نوآوری‌های آمریکا داشته‌اند.

به باور شرکت‌های امضاءکننده‌ی این نامه فرمان مهاجراتی دونالد ترامپ «تبعیض‌آمیز و ناقض حقوق و قانون اساسی آمریکا» بوده و همچنین «موقعیت و توانایی شرکت‌هایی آمریکایی در رقابت‌های جهانی را تضعیف می‌کند».

در این نامه همچنین آمده است: «اگر این فرمان به اجرا درآید، برای اشخاص‌ها و شرکت‌ها غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود که چه کشورهایی در قدم بعدی به فهرست کشورهای ممنوعه اضافه می‌شوند.»

ای‌بی، اینتل، نت‌فیکس، توئیتر، اسنپ، موزیلا، اوبر و لیفت از دیگر شرکت‌های معروفی هستند که نامه‌ی «دوستان دادگاه» را امضا کرده‌اند.

البته شرکت‌هایی چون لوی «استراوس» (تولید‌کننده پوشاک) و «چوبانی» (تولید‌کننده مواد غذایی) که در جمع امضاءکنندگان این نامه هستند، به صنایع رایانه‌ای تعلق ندارند، اما از نقش مهمی در اقتصاد آمریکا برخوردارند.

در عین حال نام شماری از شرکت‌های بسیار بزرگ چون آمازون، آی بی ام و یاهو در میان امضاءکنندگان نامه «دوستان دادگاه» به چشم نمی‌خورد.

حال باید دید که نامه‌ی غول‌های فناوری رایانه‌ای در حمایت از حکم تعلیق فرمان ترامپ تا چه اندازه در تصمیم‌گیری دادگاه تجدیدنظر تأثیر خواهد گذارد.

از آنجایی که هر دو طرف، یعنی دولت آمریکا و ایالت‌های شاکی سرسختانه بر موضع خود پافشاری می‌کنند، انتظار می‌رود که رسیدگی به این دعوای حقوقی در نهایت به بالاترین مرجع قضایی در آمریکا واگذار شود و صدور حکم نهایی و حل‌وفصل ماجرا مدت‌ها طول بکشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024