پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.02.2017, 13:57


دویچه وله: یک قاضی فدرال فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا برای تعلیق ویزای شهروندان هفت کشور را لغو کرد. این حکم در همه ایالت‌های آمریکا نافذ است. دولت ترامپ اعلام کرده خواهان تجدیدنظر در حکم دادگاه خواهد شد.

یک ضربه حقوقی بر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا: جیمز روبارت، قاضی فدرال در شهر سیاتل، روز جمعه (۳ فوریه ۲۰۱۷/ ۱۵ بهمن) فرمان اجرایی ترامپ برای تعلیق صدور ویزا به شهروندان ایران و شش کشور دیگر را لغو کرد.

وکلای دولت ترامپ می‌گفتند دادگاه‌های ایالتی از نظر حقوقی نمی‌توانند علیه تصمیم‌های دولت فدرال حکم صادر کنند. اما باب فرگوسن، دادستان ایالت واشنگتن اعتبار حکم قاضی شهر سیاتل را تایید کرد و گفت حکم قاضی جیمز روبارت فرمان رئیس جمهوری را در سراسر آمریکا متوقف می‌کند. او اظهار امیدواری کرد که دولت آمریکا به حکم قاضی فدرال احترام بگذارد.

دونالد ترامپ روز جمعه ۲۷ ژانویه (۸ بهمن) طی فرمانی صدور روادید سفر به آمریکا برای شهروندان ایران و شش کشور دیگر را برای سه ماه ممنوع اعلام کرد  که اکثریت جمعیت‌شان مسلمان است. ترامپ هم‌چنین روند پذیرش پناهجویان سوری را برای ۴ ماه به حال تعلیق درآورد.

ترامپ اعلام کرده بود که قصد دارد از این فرصت توقف موقت صدور ویزا، برای ایجاد سازوکارهای کنترل دقیق‌تر استفاده کند تا از ورود “تروریست‌های رادیکال اسلامی” به خاک ایالات متحده آمریکا جلوگیری شود.

این فرمان ترامپ اما با اعتراض‌های گسترده در آمریکا و سراسر جهان مواجه شد. بیشترین اعتراض‌ها در خود ایالات متحده آمریکا و از سوی نهادهای مدنی، دموکرات‌ها، فعالان حقوق بشر و شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری نوین صورت گرفت.

ده‌ها نفر از شهروندان هفت کشور اعلام شده در فرمان ترامپ در فرودگاه‌های آمریکا با وجود داشتن ویزای معتبر اجازه خروج از فرودگاه را نیافتند.

دو روز بعد از صدور فرمان ترامپ، دادگاهی در نیویورک در حکمی اضطراری اخراج یا بازگرداندن شهروندان خارجی بازداشت‌شده در فرودگاه‌های آمریکا را موقتا ممنوع کرد.

هم‌چنین ایالت‌هایی مانند کالیفرینا و نیویورک اقدام‌هایی علیه فرمان ترماپ به اجرا گذاشتند، اما رای قاضی فدرال شهر سیاتل از همه اقدام‌های دیگر فراتر رفته و فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا را دست‌کم به‌‌طور موقت متوقف کرده است.

هیچکس بالاتر از قانون نیست

سیاتل یکی شهرهای ایالت واشنگتن، واقع در شمال غرب آمریکاست و دفاتر شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و آمازون و دفتر اصلی غول هواپیماسازی آمریکا، بوئینگ در این شهر قرار دارد. واشنگتن نخستین ایالتی بود که علیه تصمیم ترامپ به دادگاه شکایت کرد.

روز جمعه پس از اعلام رای قاضی جیمز روبارت، باب فرگوسن دادستان ایالت واشنگتن گفت: «امروز قانون اساسی پیروز شد. هیچکس بالاتر از قانون قرار ندارد، حتی رئیس جمهوری.»
باب فرگوسن گفت دلیل شکایت او از فرمان رئیس جهموری آمریکا این بود که این فرمان حقوق مندرج در قانون اساسی آمریکا برای مهاجران و خانواده‌های آنها را نقض می‌کند، به‌ویژه آنکه این فرمان علیه مسلمانان است.

باب فرگوسن هم‌چنین گفت رای قاضی سیاتل به معنای آن است که هر فردی با داشتن ویزای معتبر می‌تواند به آمریکا سفر کند.

جی اینسلی، فرماندار دموکرات ایالت واشنگتن نیز با استقبال از حکم دادگاه فدرال، آن را “پیروزی بزرگی” نامید. او هم‌زمان هشدار داد که نبرد برای لغو فرمان ترامپ هنوز به پیروزی نرسیده و کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام شود. او افزود: «موفقیت امروز مشوق ماست و این حس را در ما تقویت می‌کند که در طرف درست تاریخ ایستاده‌ایم.»

واکنش دولت ترامپ

کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد علیه رای دادگاه فدرال سیاتل فرجام‌خواهی کرده و خواستار تجدیدنظر در این حکم خواهد شد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزارت دادگستری ماموریت یافته تا در اولین فرصت خواستار توقف اضطراری حکم قاضی فدرال شود.

او نوشت، فرمان اجرایی دونالد ترامپ اقدامی قانونی و مناسب بوده و در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهوری در حفاظت از کشور و مردم آمریکا صادر شده است.

وکلای دولت می‌گویند که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری از اختیارات گسترده‌ای برخوردار است و  می‌تواند برای دفاع از مردم کشورش فرمان اجرایی صادر کند.

خبرگزاری رویترز نوشته است، پس از صدر حکم دادگاه فدرال در سیاتل، مقام‌های مرزی و گمرکی آمریکا به شرکت‌های هواپیمایی گفته‌اند مسافران این هفت کشور را به مقصد آمریکا سوار کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024