جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.02.2017, 18:13


صدای آمریکا: در یک مراسم در شهر واشنگتن که با حضور چهره های مذهبی از ادیان مختلف برگزار شد، رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از وضعیت فعلی جهان گفت، جهان با تهدیدات و مشکل روبرو است، اما خیالتان راحت، درستش خواهیم کرد.

آقای ترامپ و معاون او مایک پنس، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در مراسم صبحانه نیایش ملی شرکت کرد. این گردهمایی که از ۶۴ سال پیش، در اولین پنجشنبه ماه فوریه برگزار می شود، ابتدا گردهمایی مسیحیان بود اما مدتی است که نمایندگان سایر ادیان هم دعوت می شوند.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود بعد از شرکت در این نیایش گفت، داعش حتی علیه مسلمان‌ها اقدامات وحشیانه‌ای مرتکب شده و جامعه جهانی باید جلوی آن را بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: شاهدیم که خشونت های غیرقابل تصوری از جمله کشتار بی رحمانه اقلیت های مذهبی را به نام دین انجام داده اند. رفتار وحشتناکی که قابل توصیف نیست.

ترامپ افزود: تروریسم یک تهدید بنیادین برای آزادی مذهبی است. این باید متوقف بشود و مطمئنم که متوقف می شود. شاید در کوتاه مدت این روند زیبا به نظر نرسد اما در نهایت آنها متوقف خواهند شد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: شما دیدید که چه تهدیداتی برای ریشه کنی یهودیان بود. شاهد جنگ داعش و نسل‌کشی این گروه علیه مسیحی‌ها بوده‌ایم که آنها مانند قرون وسطی، سر آدم ها را قطع می‌کنند. ما اینها را دیده ایم.

آقای ترامپ درباره مسئولیت جهانی دیگر کشورها گفت: همه کشورها تعهد اخلاقی دارند که علیه این نوع خشونت‌ صحبت کنند و برای مقابله با آن با هم همکاری کنند. عده‌ای از آزادی‌ها و ارزش‌های صبورانه آمریکا سوءاستفاده کرده‌اند.

وی افزود: من می خواهم به روشنی این را به مردم آمریکا بگویم که دولت من از تمام توان خود استفاده می کند که از آزادی مذهبی در کشورمان دفاع کند. آمریکا باید برای همیشه کشوری باشد که در آن همه ادیان تحمل می شود و همه شهروندان ما در آن احساس امنیت می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از صحبتش به فرمان های اجرایی اخیر اشاره کرد و گفت همه کشورها در دنیا از ما سوءاستفاده می‌کنند. اما اوضاع اینطور باقی نخواهد ماند.

وی افزود: ما می خواهیم که مردم به کشور ما بیایند اما ما سیستمی را طراحی خواهیم کرد که براساس آن، مردمی که ما و ارزش های ما را دوست دارند، بتوانند بیایند. نه کسانی که از ما و ارزش های ما متنفر هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش هم گفت: گاهی می شنوید، گفت‌وگوهای تلفنی تندی دارم، نگران نشوید. بله تند هستند. باید هم الان کمی تند باشیم.

***

ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود، برجام آن را نجات داد

رادیو فردا: رییس‌جمهوری آمریکا ظرف ۱۲ ساعت با فرستادن سه پیام توئیتری، شدیدا ایران را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که «ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود ولی آمریکا با توافق اتمی، آن را نجات داد.»

دونالد ترامپ بامداد روز پنجشنبه ۱۴ بهمن به وقت آمریکا در توئیتی نوشت: ««ایران در حال به زانو در آمدن و فروپاشی بود تا اینکه آمریکا در قالب توافق اتمی به آن جانی دوباره بخشید: با ۱۵۰ میلیارد دلار!»

اشاره وی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که تیرماه پارسال میان تهران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا به دست آمد و بر اساس آن، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های بین المللی علیه آن لغو شدند.

آقای ترامپ از مخالفان این توافق است و بارها در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که این «بدترین معامله ممکن» است و در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری، آن را پاره می‌کند.

در حالی که جمهوریخواهان مخالف توافق اتمی با تهران از جمله آقای ترامپ، میزان دسترسی جمهوری اسلامی به دارایی‌های بلوکه شده خود را بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار عنوان کرده‌اند، دولت باراک اوباما این رقم را حدود ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

برخی از مقام‌های ایران از ارقام کمتری سخن به میان آورده‌اند. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی است پول ناشی از فروش نفت ایران همچنان با دشواری‌های زیادی در اختیار تهران قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهوی آمریکا در توئیتی دیگر در ارتباط با ایران، به موضوع آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی اشاره کرد و اخطار مشاور امنیت ملی‌اش را تکرار کرد.

وی نوشت که «ایران به خاطر آزمایش موشک بالستیک به طور رسمی تحت نظر قرار گرفته است. باید از آمریکا به خاطر توافق بدی که امضاء کرده است سپاسگزار باشد».

وزیر دفاع ایران تایید کرده که ایران آزمایش موشکی انجام داده است ولی می‌گوید که این آزمایش نقض قطعنامه شورای امنیت و برجام نیست.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، عصر چهارشنبه شدیدا به ایران اخطار داد و گفت که «ایران اکنون جسورتر شده است»، و«از امروز، رسما به ایران اخطار می‌دهیم.»

رییس جمهوری آمریکا اواخر دیشب به وقت این کشور، توئیت دیگری در رابطه با ایران نوشت و این بار تهران را به تلاش برای کنترل بیشتر عراق متهم کرد.

وی اظهار داشت: «ایران به سرعت در حال به کنترل در آوردن بیشتر و بیشتر عراق است حتی با وجود اینکه آمریکا سه تریلیون دلار در این کشور هدر داده است. واضح است خیلی وقت پیش!»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024