سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2017, 21:32


مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ به ایران برای آزمایش موشکی اخیر شدیدا به ایران هشدار داد.

متن سخنان مایکل فلین به نقل از فیسبوک وزارت خارجه آمریکا:

«آزمایش موشک بالستیک و حمله به یک کشتی نیروی دریایی عربستان سعودی، که توسط شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران صورت گرفت، تاکیدی است برآنچه که باید در طول این مدت در مورد رفتار بی ثبات کننده ایران در سراسر خاورمیانه، برای جامعه جهانی روشن می‌بود.

آزمایش موشکی بالستیک اخیر همچنین ناقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ سازمان ملل است، که از ایران می‌خواهد از هر اقدامی در مورد موشک‌های بالستیک که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب با استفاده از چنین فن‌آوری بالستیکی، خودداری کند.

اینها تنها آخرین نمونه‌ها از سلسله رخدادهایی طی شش ماه گذشته هستند که در آنها نیروهای حوثی، که ایران آنها را تعلیم داده و مسلح کرده، به کشتی‌های اماراتی و سعودی حمله کرده‌اند و کشتی‌های آمریکا و همپیمانانش را در تردد از دریای سرخ تهدید کرده‌اند. ایران در این اقدامات و دیگر فعالیت‌های مشابه به تهدید دوستان و هپیمانان آمریکا در منطقه ادامه می‌دهد.

دولت اوباما در نشان دادن واکنش کافی به اقدامات منفی تهران، از جمله نقل و انتقال سلاح، حمایت از تروریسم و دیگر موارد نقض هنجارهای بین‌المللی کوتاهی کرد.

دولت ترامپ این اقدامات ایران را که امنیت، شکوفایی و ثبات سراسر خاورمیانه و فراتر از آن را تهدید می‌کند، که جان آمریکاییان را در خطر قرار می‌دهد، محکوم می‌کند.

پرزیدنت ترامپ از توافقات انجام شده مختلف بین ایران و دولت اوباما و همچنین سازمان ملل، به عنوان توافقاتی ضعیف و بی‌اثر، به شدت انتقاد کرده است. ایران اکنون به جای سپاسگزار بودن از ایالات متحده و این توافقات، جسور شده است. ما از امروز رسما به ایران اخطار می دهیم.
سپاسگزارم.»


آزمایش موشکی ایران

اشاره این مقام ارشد آمریکایی به آزمایش موشکی روز یکشنبه ایران است. ابتدا مقام‌های ایران این آزمایش موشکی را تایید نکردند اما روز چهارشنبه ۱۳ بهمن، وزیر دفاع ایران آن را تایید کرد و گفت که این آزمایش موشکی «هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه ٢٢٣١ ندارد.»

تایید آزمایش موشکی بعد از واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفت.

روز سه شنبه، جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آزمایش موشکی اخیر ایران برگزار شد و آزمایش ایران را تایید کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل این آزمایش موشکی را «مطلقا غیرقابل قبول» خطاب کرد و گفت این آزمایش تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شواری امنیت است که در سال ۲۰۱۵ به تأیید رسیده و امضا شده است.

وی گفت: قطعنامه سال گذشته صادر نشده که صرفا این کار انجام شود بلکه آنها باید بدانند که این کار را کردیم تا به آن احترام گذاشته شود.

خانم هیلی افزود: می خواهیم مطمئن شویم ممنوعیت تصویب شده رعایت شود. دولت ما بر چنین رخدادهایی چشم نخواهد بست. ما قدرتمند عمل می کنیم و صدایمان بلند خواهد بود.

با اینکه با توافق ایران و غرب، تحریم های بین المللی هسته ای علیه ایران برداشته شد، اما هنوز تحریم های موشکی و آنچه حمایت ایران از تروریسم نامیده می شود، ادامه دارد.

شورای امنیت سازمان ملل ایران را از آزمایش موشک های بالستیک که قابلیت حمل سلاح اتمی دارند، برحذر داشته اما مقام های ایران می گویند آزمایش موشکی آنها جنبه دفاعی دارد.

روز دوشنبه ۱۱ بهمن، فاکس نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرد که ایران روز یکشنبه یک موشک بالستیک موسوم به موشک «خرمشهر» آزمایش کرده است. براساس این گزارش، این آزمایش در یک سامانه موشکی در نزدیکی سمنان انجام شده است.

براساس قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ایران از انجام آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای‌ست منع شده است.

پیشتر «باب کورکر» رئیس‌کمیته روابط خارجی سنا و اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند آمادگی دارند تا در همکاری تنگاتنگ با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه ایران اعمال کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024