پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2017, 12:02


نماینده مردم رشت باصدای بلند به گزارش شهردار تهران درباره حادثه پلاسکو اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا،  غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در بخش دیگری از گزارش قالیباف درباره حادثه پلاسکو، ناگهان فریاد زد «دروغ نگو».

این فریاد نماینده رشت منجر به توقف قرائت گزارش از سوی قالیباف شد.

در ادامه این نماینده مجلس  گفت: چیزی که می‌گویید با آنچه وزیر کشور گفت تفاوت دارد. یا شما دروغ می‌گویی یا وزیر. اگر وزیر دروغ گفته باید با او برخورد شود و اگر تو دروغ میگویی هم همچنین.

این مسئله باعث شد مهردادلاهوتی نمایکده لنگرود با عجله خود را به جعفرزاده برساند تا مانع از ادامه صحبتش شود. همچنین نادر قاضی پور نیز خطاب به نماینده رشت با صدای بلند گفت: بنشین سرجایت.

لحظه ای بعد بهروز نعمتی نیز خود را به قائله رساند و با صدای بلند خطاب به نماینده رشت گفت: چرا فریاد میزنی. بنشین. مگر اینجا جای فریاد زدن است.

این درحالی بود که پس از آنکه چند نماینده به دلیل این برخورد نعمتی با او صحبت کرده تا جلویش را بگیرند، این نماینده عضو فراکسیون مستقلین ولایی به همکارانش چشمک زد. چشمکی که یادآور چشمک معروف او در جلسه کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم بود. همان چشمکی که موجبات معروفیت نعمتی و امکان حضورش در لیست امید پایتخت را فراهم کرد.

با این حال این پایان ماجرا نبود. لحظه ای بعد کمال دهقانی، سیدفرید موسوی و پروانه مافی از اعضای فراکسیون امید نیز خود را به این قائله رساندند و از جعفرزاده حمایت کردند.

پروانه مافی خطاب به نعمتی گفت: چه کارش دارید؟! بگذارید حرفش را بزند!

فرید موسوی هم در ادامه به آرامی به یکی از نمایندگان گفت: این گزارش صحیح نیست و دروغ می‌گوید.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گزارشی در مورد حادثه پلاسکو به نمایندگان ارائه کردند.

همچنین در این جلسه گزارش کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کمیته ویژه مجمع نمایندگان تهران از حادثه ساختمان پلاسکو قرائت شد.

گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس از حادثه پلاسکو

کمیسیون اجتماعی مجلس در گزارش خود از حادثه ساختمان پلاسکو با تاکید بر این که در مدیریت واحد شهری دچار مشکل هستیم، گفت: ‌در طراحی نظام ایمنی کلان شهرها باید به دنیال شناساسی ساختمان های پرخطر باشیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،‌ سلمان خدادادی رییس کمیسیون اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره حادثه ساختمان پلاسکو را قرائت کرد.

در این گزارش آمده است: حادثه پلاسکو علامت سوالی در قلب شهر تهران و بسیاری از کلانشهرها ایجاد کرد، بنابراین هر چه زودتر بازسازی این سازه باید آغاز شود و نه تنها بازسازی فیزیکی بنا بلکه به مدیریت امنیت فضاهای شهری نیز باید پرداخته شود.

کمیسیون اجتماعی مجلس در این گزارش یادآور شد: برای ساماندهی حادثه مذکور پاسخ به چندین سوال مناسب ترین راهکار است، نخستین سوال آنکه این آسیب پذیری محصول کدام فرآیند و مدیریت بوده و عوامل موثر شناسایی شده باید مشخص شوند، زیرا برج های تجاری و مسکونی بسیاری در تهران به میزان پلاسکو آسیب پذیرند.

در این گزارش تصریح شده است: چه عواملی سبب فروپاشی ساختمان پلاسکو شده است؟ مدیریت بحران در روز حادثه و روزهای پس از آن چه اقداماتی انجام داده است؟ البته اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مدیریت بحران قبل و بعد از حادثه نیز باید شفاف شوند.

در این گزارش تاکید شده است: سومین سوال این است که ارزیابی همه جانبه این حادثه امری ضروری است زیرا باید مشخص شود کدام سیاست های غلط سبب فقدان پیگیری های به هنگام شده است، همچنین کدام بی تدبیری در اطلاع رسانی سبب بروز این حادثه شده است.

کمیسیون اجتماعی مجلس در این گزارش یادآور شد: ما معتقدیم اگر به این سوال ها پاسخ داده شود و برای آن چاره اندیشی شود دیگر شاهد این نخواهیم بود که حریق در یک واحد تجاری تبدیل به فاجعه شود،‌ زیرا این یک حادثه معمولی بود اما چه شد که به بحران ملی تبدیل شد و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد؟ این تنها یک آتش‌سوزی ساده در مغازه‌ای بود که ۴ ساعت ادامه داشت و نهایتاً منجر به ریزش ساختمان شد. ما باید بررسی کنیم چه ضعفی داشتیم که نتوانستیم آتش‌سوزی یک مغازه را مهار کنیم.

این کمیسیون یادآور شد: ما از روز بعد از حادثه با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقداماتی صورت گرفت که به مصوباتی در دولت منجر شد، از محل منابع اداره شده سازمان تامین اجتماعی با محوریت بانک رفاه تسهیلات ارزان قیمتی را به کارگاه های خسارت دیده بپردازد، همچنین کلیه هزینه های مصدومین توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقبل گردید، افرادی که فاقد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستند از جمله خویش فرمایان، نیز مانند سایر بیمه شدگان به مدت 4 ماه از بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد.

کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: تاکنون ۸۰۰ نفر در لیست دریافت بیمه بیکاری قرار گرفته اند، تمامی بدهی های گذشته ساختمان پلاسکو پس از بخشودگی کامل جرایم طبق قانون توسط سازمان تامین اجتماعی به مدت ۵ سال تجهیز می شود. برقراری حمایت های قانونی از بازماندگان و خانواده شهدای اتش نشان که تابع قانون سازمان تامین اجتماعی می باشند، شناسایی و انجام خواهد شد.

در این گزارش تصریح شده است: چندین سال است که کشورهای دنیا مدیریت واحد شهری دارند اما ما در این زمینه همچنان با مشکل مواجه هستیم، بنابراین ضمن ابهام‌زدایی از قوانین، نیازمند طراحی نظام ایمنی کلانشهرها با اولویت شناسایی ساختمان‌های پرخطر هستیم و امیدواریم پلاسکو درسی برای همه ما باشد تا شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی ساعت ۷ و ۵۹ دقیقه صبح پنج شنبه (۳۰ دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان یکباره به طور کامل فروریخت و تعدادی از آتش نشانان و شهروندان زیر آوار ماندند. ۱۶ آتش نشان در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند.

ایمن‌آبادی: برخی نمایندگان از قالیباف حکم مشاور گرفته‌اند

نائب رییس فراکسیون مستقلین رفتار برخی نمایندگان اصولگرا در حین گزارش قالیباف درباره ساختمان پلاسکو را تعجب‌برانگیز خواند و گفت: برخی از این نمایندگان، حکم مشاور شهرداری تهران را دارند که این اتفاق نگران کننده است.

غلاملی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با انتقاد از نحوه ارائه گزارش حادثه پلاسکو از سوی شهردار تهران گفت: گزارش‌های ضدونقیضی در صحن مجلس مطرح شد و باید مشخص شود کدام گزارش صحیح بوده است.

او با انتقاد از نحوه برخورد برخی از اصولگرایان با حادثه پلاسکو گفت: رفتار بعضی از اصولگرایان بسیار نادرست و سوال برانگیز و جناحی بود. آنها باید به عنوان نماینده مجلس، مدافع مردم باشند اما متاسفانه به دنبال مسائل جناحی رفتند.

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این بود که شنیدم برخی از این نمایندگان، حکم مشاور شهرداری تهران را دارند که این اتفاق نگران کننده است و باید این مسئله بررسی و درصورت اثبات با آن برخورد شود.

او در واکنش به این که اکثر این نمایندگان از اعضای فراکسیون مستقلین ولایی هستند، گفت: باید این مسئله را بررسی کنیم.

او گفت: نکته بدتر تناقض میان این دو گفتار بود. درحالی که وزیر کشور می‌گفت آتش نشانی دیر آمده، شهردار ادعای دیگری داشت.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: مهمترین مسئله این بود که هیچ‌کس از مردم عذرخواهی نکرد. مردم در جریان این حادثه به شدت افسرده شدند و در نهایت نیز پاسخی نگرفتند.

او در پاسخ به پرسشی درباره علت و انگیزه رفتارهای دوگانه اصولگرایان مجلس با حادثه تصادف قطار که به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجامید و حادثه پلاسکو که منجر به حمایت آن ها از شهردار تهران شد، گفت: مردم بهترین قاضی هستند و به خوبی متوجه انگیزه‌های این افراد می شوند. این رفتار دوگانه به هیچ عنوان به صلاح نظام و مملکت نیست.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به چه علت در صحن مجلس آقای قالیباف را دروغگو خطاب کردید، گفت: وزیر کشور در گزارش خود از آتش نشانی گلایه کرد و گفت که آتش نشانی دیر آمده، و هنگامی که به محل رسیده، ابزار نداشته و به این دلیل بازگشته و بعد از یک ربع دوباره خود را به محل حادثه رسانده است. این درحالی بود که آقای قالیباف مدعی شد آتش نشانی دقیقا دو دقیقه و چند ثانیه خود را رسانده و زمان حضور آتش نشانی را با دقت صدم درصد بیان کرد و حال سوال من این است که کدامیک دروغ می گویند؟!

نماینده مردم رشت در مجلس همچنین در جمع خبرنگاران گفت: یک گزارش محلی و ابتدایی ارائه شد و مهمتر این بود که شهردار حتی یک بار از مردم عذرخواهی نکرد. ما به هیچ وجه متوجه گزارش شهرداری نشدیم. قالیباف امروز حرف های ضد و نقیض زد و از پاسخگویی طفره رفت. برای نمایندگان فیلم پخش کرد و این درحالی است که ما فیلم هایی به مراتب بهتر از این داریم و درنهایت هیچ توضیح دقیقی ارائه نداد.

جعفرزاده ایمن آبادی در پایان گفت: متاسفانه امروز شنیدم که برخی نمایندگان از شهرداری  به عنوان مشاور حکم دارند که درصورت حقانیت این مسئله باید با ان برخوزد شود. قطعا این موضوع را بررسی خواهم کرد چراکه درست نیست کسی که نماینده مردم است، از شهرداری به عنوان مشاور حکم بگیرد و این کاری زشت و سخیف است.

جلودارزاده از عدم عذرخواهی قالیباف انتقاد کرد

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از گزارش شهردار تهران در جلسه امروز مجلس و عذرخواهی نکردن وی از وقوع حادثه پلاسکو انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، سهیلا جلودارزاده در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: من امروز می خواهم داد بزنم، سه سال پیش در آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، دو زن جان باختند و آتش نشانی گفت تجهیزات و نردبان نداشتیم. در جریان حادثه پلاسکو نیز به دلیل همین ضعف تخصص، آنقدر آب به ساختمان بستند که پلاسکو فروریخت.

وی با بیان اینکه هم اکنون آتش نشانان نیز از رییس آتش نشانی ناراحت هستند افزود: رییس آتش نشانی بازنشسته نظامی است و هیچ تخصصی ندارد، چرا این مسائل را در مجلس مطرح نکردند؟

جلودارزاده با بیان این که قالیباف در جلسه امروز حتی یک عذرخواهی نکرد، ادامه داد: اگر همان سه سال پیش به بی‌کفایتی مدیر آتش نشانی توجه می‌شد، امروز این وضع پیش نمی‌آمد، روی آتش آب ریختن هنر نیست، بلکه باید یک فرد متخصص و باتجربه مسئولیت آتش نشانی را برعهده بگیرد که بتواند نیروهای خود را تربیت کند.

وی تصریح کرد: این موضوع که بودجه آتش نشانی برای خرید تجهیزات بی‌کیفیت هدر رفته، نکته‌ای است که مورد بی توجهی قرار گرفته است. این موضوع که تمام بودجه را صرف نردبان‌ها و تجهیزاتی می کنند که در نهایت کار نمی‌کنند، بی‌فایده است، اگر شهرداری تهران بودجه ندارد، پس چگونه این همه فرهنگسرا در سطح شهر می سازد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: هنگامی که برای بازدید به ایستگاه های آتش نشانی‌ می‌رویم، می‌گویند مشکلی ندارند و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در مدیریت آتش نشانی و شهرداری است.

عارف: انگار برخی بزرگتر از آنند که از مردم عذرخواهی کنند

رئیس فراکسیون امید در واکنش به عذرخواهی نکردن شهردار تهران از مردم در زمان ارائه گزارش حادثه پلاسکو گفت: انگار برخی بزرگتر از این هستند که عذرخواهی کنند!

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران درباره گزارشات ارائه شده در صحن علنی درباره حادثه پلاسکو گفت: مجمع تهران براساس کار کارشناسی گزارشی را تهیه و در مجلس ارائه کرد و ان شاء الله این راه را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در این گزارش بندی وجود داشت که مسئولان باید از مردم عذرخواهی کنند. این موضوع مهمی است باید عذرخواهی کردن را یاد بگیریم، که هنوز در فرهنگ ما جا نیفتاده است.

رئیس مجمع نمایندگان تهران همچنین گفت: ما راهی جز عذرخواهی از مردم عزیز نداریم که در موارد مختلف همکاری می کنند، البته ما این بند ناظر بر عذرخواهی از مردم را در گزارش مجمع تهران آوردیم.

عارف در پایان در پاسخ به این سوال که چرا آقای قالیباف از مردم عذرخواهی نکرد، گفت: بنده نمی‌دانم که ایشان عذرخواهی کردند یا نکردند، انگار برخی بزرگتر از این هستند که عذرخواهی کنند!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024