جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.01.2017, 8:16


ایران امروز: امید نوری‌پور نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمان است. او هم‌چنین معاون گروه پارلمانی «آلمان-آمریکا» است، اما چون متولد ایران است، طبق فرمان جدید دونالد ترماپ نمی‌تواند به آمریکا سفر کند. فرمان ترامپ شامل حال دهها هزار  شهروند ایرانی‌تبار آلمان نیز می‌شود.

امید نوری‌پور متولد ۱۹۷۵ است و از ۸ سالگی همراه خانواده خود به آلمان مهاجرت کرده است. در سال ۲۰۰۲ به تابعیت درآمده، سپس در حزب سبزهای آلمان به فعالیت سیاسی روی آورده و در سپتامبر ۲۰۰۶ پس از استعفای یوشکا فیشر از نمایندگی، جای او را در پارلمان آلمان گرفته است.

نوری‌پور همچنین از سال ۲۰۱۳ سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون سبزهای آلمان در پارلمان است. علاوه بر این او در کمیسیون‌ سیاست خارجی و کمیسیون حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه پارلمان نیز عضویت دارد. او هم چنین معاون گروه پارلمانی آلمان - آمریکاست.

با وجود اینکه نوری‌پور در سال ۲۰۰۲ به تابعیت آلمان درآمده و شهروند این کشور است، هنوز شهروند ایران نیز محسوب می‌شود زیرا دولت ایران طبق قوانین مدنی که از سال ۱۲۸۰ تا به امروز به قوت خود باقی است تابعیت خارجی ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسد و آنها را ایرانی می‌داند.

اکنون این مشکل گریبان نوری‌پور را گرفته است. او در مقام خود به عنوان معاون پارلمانی گروه آلمان-آمریکا باید برای تحکیم روابط دو کشور بکوشد و برای ملاقات با سیاستمداران آمریکا به طورمرتب به این کشور سفر کند. تاکنون به چهل ایالت آمریکا سفر کرده اما اکنون با فرمان ترامپ دیگر نمی‌تواند وارد آمریکا شود.

در سال‌های اخیر نوری‌پور برای سفر به آمریکا ناگزیر به اخذ ویزا بود. اعتبار ویزای او در ماه فوریه ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد با این که پیش از فرمان اخیر ترامپ تقاضای تمدید کرده اما معتقد است که دیگر به او ویزا داده نخواهد شد. نوری‌پور دارای گذرنامه دیپلماتیک هم هست، با این حال این گذرنامه نیز به او کمکی نخواهد کرد.

فرمان دونالد ترامپ هم‌چنین شامل دهها هزار شهروند ایرانی‌تبار آلمان می‌شود که برای دیدن اعضای خانواده و دوستان خود و یا گردش و تحصیل به آمریکا سفر می‌کنند.

نوری‌پور به اشپیگل آنلاین گفته است، در مورد خود او می‌توان دید که فرمان ترامپ تا چه حد پوچ و بی‌معنی است. او گفته آلمان باید فشار بیاورد تا رئیس جمهور آمریکا فرمان خودرا پس بگیرد. او گفته است: «دولت آلمان نه تنها در مورد من، بلکه در مورد تمام شهروندان آلمان که مشمول این مقررات احمقانه می‌شوند باید اقدام کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024