جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.01.2017, 9:19


یک قاضی فدرال آمریکا در شهر بروکلین ایالت نیویورک، روز شنبه به دولت آمریکا دستور داد اخراج مهاجران و پناهندگانی را که در فرودگاه‌های این کشور بازداشت شده‌اند  موقتا متوقف کند.

این قاضی اجرای بخشی از دستورالعمل اجرایی صادره از سوی دونالد ترامپ، ریاست جمهوری آمریکا را لغو کرد. ترامپ این دستورالعمل را روز جمعه اعلام کرده بود.

این دستور شامل پناهندگان و دارندگان ویزا می‌شود که از کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن بطور قانونی وارد آمریکا شده، ولی هنگام ورود به آمریکا در روز شنبه بازداشت شده‌اند. بنا به دستور رییس جمهوری آمریکا، شهروندان این ۷ کشور مسلمان برای دستکم ۹۰ روز حق ورود به کشور آمریکا را ندارند.

آن دانلی، قاضی آمریکایی در پی درخواست «اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا» و مدافعان آزادی‌های فردی در این کشور، برای جلوگیری از اخراج پناهندگان، حکم به لغو دستور العمل رییس جمهوری داد.

این قاضی در حکم خود که شنبه شب صادر شد گفت اخراج این پناهندگان می‌تواند «آسیب غیرقابل جبرانی» برای آنها و خانواده‌های وابسته به آنها داشته باشد.

به گزارش اتحادیه آزادیها، حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در فرودگاه‌های آمریکا در روز شنبه بازداشت شده‌اند.

این دادخواست روز شنبه از سوی ۲ پناهنده عراقی تسلیم دادگاه شد، که در این روز وارد فرودگاه نیویورک شده و بازداشت شده بودند. به گفته دادستانی این ۲ عراقی اکنون آزاد شده‌اند.

قاضی دانلی در سال ۲۰۱۴ از سوی باراک اوباما به عنوان قاضی فدرال برگزیده و با رای ۹۵ به ۲ در مجلس سنا مورد تایید قرار گرفت.

تظاهرات در فرودگاه‌ها

پس از صدور فرمان دونالد ترامپ، در فرودگاه‌ها از ورود ده‌ها تن از شهروندان کشورهای یادشده به آمریکا جلوگیری شد. حتی افرادی که دارای گرین‌کارت یا روادید معتبر بودند در سالن‌های ترانزیت فرودگاه‌ها سرگردان شدند.

شمار دقیق این افراد هنوز روشن نیست، ولی نیویورک‌تایمز از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن یاد کرده است. از این رو قاضی دادگاه نیویورک از مقامات آمریکا فهرستی از نام همه‌ی مسافران و پناهجویانی را مطالبه کرده که در فرودگاه‌ها متوقف شده‌اند.

در برابر فرودگاه‌ها افراد زیادی گرد آمده‌اند تا به فرمان دونالد ترامپ اعتراض کنند. با اینکه حکم دادگاه نیویورک گامی کوچک در یک دعوای حقوقی دراز مدت است، ولی شاکیان این قضیه آن را برای خود «پیروزی بزرگی» می‌دانند.

یکی از سازمان‌های طرفدار حقوق مدنی در آمریکا در پیامی در توییتر نوشته است: «دادگاه‌های ما امروز دژی در برابر سوء‌استفاده‌های دولت و سیاست‌ها و فرمان‌های ضدقانونی آن هستند».

روزنامه‌ی محلی «شارلوت آبزرور» خبر می‌دهد که قاضی فدرال دادگاهی در ایالت ویرجینیا نیز حکم مشابهی صادر کرده است. این حکم شامل حال مسافرانی می‌شود که از ورود آنان به آمریکا در فرودگاه دالس در نزدیکی واشنگتن ممانعت به عمل آمده است.

فعالان حقوق مدنی فرمان دونالد ترامپ را تبعیض‌آمیز می‌دانند، زیرا به گفته‌ی آنان این حکم حتی شامل کسانی می‌شود که دارای گذرنامه و روادید معتبر هستند. به گفته‌ی آنان دولت آمریکا حق ندارد گذرنامه‌های مسافران را متعاقبا نامعتبر اعلام کند.

همبستگی کلینتون با معترضان ضد ترامپ

وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات اخیر در پیامی توئیتری از اعتراضات گسترده‌ای که علیه فرامین اجرایی جنجالی ترامپ برگزار می‌شود، اعلام حمایت کرد. طبق برخی از این دستورات، ورود مهاجران و پناهجویان از کشورهای عمدتا مسلمان منع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هیل، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه در پیامی نوشت: من با مردم سراسر کشورم که در دفاع از ارزش‌ها و قانون اساسی ما دست به اعتراض زدند، اعلام همبستگی می‌کنم. چیزی که ما هستیم، این نیست.

انتقادهای وارد شده به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا پس از امضای دستورهای اجرایی جنجالی بالا گرفت. طبق دستوراتی که جمعه گذشته به امضای او رسید، مهاجران و پناهجویان سوری به صورت نامحدود از ورود به آمریکا منع می‌شوند و علاوه بر این، اسکان مجدد تمام مهاجران به مدت چهار ماه به حالت تعلیق در می‌آید. طبق دستور فوق همچنین، ورود افرادی از هفت کشور مسلمان شامل عراق، ایران، اردن، سودان، سومالی، لیبی و یمن به مدت ۹۰ روز متوقف می‌شود.

گروهی از قانونگذاران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه این حکم‌ها را محکوم کرده‌اند اما ترامپ مدعی است که این دستورات به معنای ممنوع کردن ورود مسلمانان نیست!

جاستین امش، از قانونگذاران جمهوری‌خواه در پیامی توئیتری با انتقاد از این دستورات گفت که این اقدامات قانون اساسی را تضعیف می‌کند و بسیار افراطی است. سناتورهای دموکرات شامل چارلز اریک چاک شومر، کامالا هریس و کریس مورفی هم از این دستورات به شدت انتقاد کردند.

کانادا پناهندگان ممنوع‌الورود را می‌پذیرد

نخست وزیر کانادا در پیامی خطاب به مهاجران و پناهجویان که توسط رئیس جمهوری آمریکا ممنوع الورود شده‌اند، اعلام کرد: کانادا از شما استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا همچنین گفت که تمایل دارد تا درباره موفقیت سیاست مهاجرپذیری کانادا با دونالد ترامپ گفت‌وگو کند.

ترودو در واکنش به فرمان مهاجرتی ترامپ برای افرادی که از کشورهای مسلمان هستند در توئیت روز شنبه خود نوشت: افرادی که از پیگرد قانونی، ترور و جنگ می‌گریزند،‌ کانادا از شما استقبال می‌کند، بدون توجه به اعتقاداتتان. تنوع نقطه قوت ماست. به کانادا خوش آمدید.

ترودو همچنین تصویری را از خودش در حالی که از یک کودک سوری در فرودگاه تورنتو در اواخر ۲۰۱۵ استقبال می‌کند، منتشر کرد. بعد از روی کار آمدن ترودو کانادا شاهد ورود ۳۹ هزار مهاجر سوری بوده است.

یکی از سخنگوهای ترودو نیز گفت که وی پیامی برای ترامپ داشته است.

کیت پورچیس، سخنگوی ترودو گفت: نخست وزیر در گفت و گوی بعدی خود با ترامپ به دنبال به بحث گذاشتن موفقیت سیاست مهاجر پذیری و آوارگان کاناداست.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به مشاور امنیت ملی کانادا گفته کانادایی‌هایی که دارای پاسپورت این کشور هستند شامل شهروندان دو تابعیتی شامل این ممنوعیت دولت آمریکا نمی‌شوند.

وی ادامه داد: به ما این تضمین داده شده که شهروندان کانادایی می‌توانند با پاسپورت‌های کانادا مسافرت کنند.

انتظار می‌رود ترودو به زودی به کاخ سفید برود.

نخست وزیر کانادا از انتقاد کردن ترامپ امتناع کرده تا رئیس جمهوری جدید آمریکا را نرنجاند. کانادا نمی‌خواهد همانند مکزیک آماج حملات آمریکا قرار گیرد. بیش از ۷۵ درصد از صادرات کانادا به آمریکا می‌رود.

برد وال، وزیر اول ایالت ساسکاچوان کانادا حمایت خود را از ترودو ابراز داشت و در توئیت خود نوشت: ایالت ساسکاچوان در سال گذشته میلادی قریب به ۲۰۰۰ مهاجر را مورد استقبال قرار داده است. ما آماده کمک به دولت هستیم.

جان تروی، شهردار تورنتو نیز به این مساله اشاره کرد که این شهر متنوع‌ترین در جهان است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به عنوان مردم کانادا اکثرا مهاجر هستیم و هیچ کسی نباید براساس ملیت یا قومیت محروم شود.

منابع:‌ العربیه، دویچه وله، ‌ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024