پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.01.2017, 19:41


دویچه وله: در «هشدارنامه» پژوهشگران آمریکایی دو عامل اصلی به عنوان خطر حتمی‌ که بقای بشریت را تهدید می‌کند، مطرح شده است: تسلیحات اتمی و تغییرات جوی. این کارشناسان از جمله از گسترش برنامه‌های اتمی آمریکا و روسیه انتقاد می‌كنند.

پژوهشگران اتمی آمریکا در سال ۱۹۴۷ با ساختن ساعتی که عقربه‌های آن به نشانه‌ی نابودیِ نزدیکِ جهان، ۵ دقیقه به نیمه‌شب را نشان می‌داد، کارزار گسترده‌ای در راه آگاه‌ساختن مردم و سیاستمداران در رابطه با خطرات ناشی از مسابقه‌ی تسلیحات اتمی میان اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده‌ی آمریکا به‌راه انداختند. در آن زمان این دو ابرقدرت، در حال ساختن بمب‌های هیدروژنی و آزمایش آن بودند. این تلاش‌ها تا سال ۱۹۵۳ ادامه داشت.

اکنون پژوهشگران آمریکایی این ساعت نمادین را که به ساعت «آخر زمان» معروف شده، از انبار موزه‌‌ای در آمریکا بیرون آورده‌اند و برای هشدار دادن درباره‌ی خطر فاجعه‌آفرینی که پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، جهان را تهدید می‌کند، عقربه‌ی بزرگ آن را ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه جلو برده‌اند. این دانشمندان در «بولتن علوم اتمی» می‌نویسند که تا پایان جهان، بیش از ۱۵۰ ثانیه بیشتر باقی نمانده است.

در «هشدارنامه» این پژوهشگران که ۱۵ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل علمی هم با آنان همکاری می‌کنند، آمده است: «سخنان دونالد ترامپ در باره‌ی افزایش حجم زرادخانه‌ی اتمی آمریکا نگران‌کننده است.»

«نگرانی» این کارشناسان بی‌پایه نیست. آن‌ها در بیانیه‌ی هشدار‌دهنده‌ی خود ابتدا برنامه‌های رئیس‌جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌نویسند که ترامپ تا کنون با رد توصیه‌ها و نظرات دانشمندان و متخصصان در باره‌ی وضعیت امنیتی جهانی نشان داده است که در راه نابودی بشریت گام برمی‌دارد. به نظر متخصصان آمریکایی انتصاب وزرای انرژی و محیط زیست آمریکا که اصولا ضرورت محافظت از طبیعت و محیط زیست را زیر سوال می‌برند، از جمله برنامه‌های «ترمزکننده» ترامپ است.

خطرات حتمی
در «هشدارنامه» کارشناسان اتمی آمریکا به دو عامل به عنوان خطرات حتمی‌ای که بشریت را تهدید می‌کنند، اشاره شده است: تسلیحات اتمی و تغییرات جوی.

بنا بر ارزیابی این پژوهشگران، کره شمالی در گستره‌ی بین‌المللی هم‌چنان در سال‌های آتی به آزمایش‌سلاح‌های اتمی خود ادامه می‌دهد و ظرفیت حمل کلاهک‌های اتمی موشک‌هایش را بالا می‌برد. هم‌زمان روسیه نیز به ساختن موشک‌های اتمی جدید، زیردریایی‌های مجهز به کلاهک‌های اتمی و سایر تسلیحات هسته‌ای متحرک دست می‌زند.

کارشناسان آمریکایی هم‌چنین پیش‌بینی می‌کنند که هند و پاکستان نیز به ساختن اسلحه‌های اتمی خود ادامه می‌دهند. در این میان ایالات متحده‌ی آمریکا هم می‌کوشد بر ظرفیت زرادخانه‌ی اتمی خود بیافزاید و برنامه‌ی ساخت بمب‌افکن‌ها، استقرار موشک‌ها و زیردریایی‌های اتمی خود را گسترش دهد.

متخصصان آمریکایی در بیانیه‌ی خود، قرارداد برجام با ایران را «موفقیت‌آمیز» ارزیابی می‌کنند و دولت ترامپ را که حاضر نیست آن را به رسمیت بشناسد، مورد انتقاد قرار می‌دهند.

ارزیابی تغییرات جوی
کارشناسان آمریکایی در «هشدارنامه» خود هم‌چنین به تغییرات جوی و افزایش دمای زمین در چند سال گذشته اشاره می‌کنند و می‌نویسند که «کنوانسیون پاریس» در مورد حفظ محیط زیست باید به مرحله‌ی اجرا گذاشته شود و تولید جهانی گاز کربنیک (CO2) به تدریج به صفر برسد.

نویسندگان بیانیه هم‌چنین یادآور می‌شوند که برنامه‌ها و اقداماتی که در حال حاضر در گستره‌ی بین‌المللی صورت می‌گیرد، برای رسیدن به این هدف کافی نیست. اینان به ویژه از برنامه‌هایی که ترامپ در این زمینه مطرح کرده، انتقاد می‌کنند و معتقدند که آمریکا از این هدف فاصله‌ی زیادی دارد.

دانشمندان آمریکایی در پایان بیانیه‌ی خود به سیاستمداران توصیه می‌کنند که نظرات مبتنی بر آمار و ارقام و  مدارک دانشمندان را در مورد توجه قرار دهند و آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های خود مد نظر بگیرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024