پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.01.2017, 10:29


روسیه از پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه که توسط مسکو تهیه شده خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الخلیج آن لاین، نمایندگان مخالفان سوری و رژیم اسد در جریان نشست آستانه در روز دوشنبه نسخه‌ای از پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه را که توسط روسیه تدوین شده دریافت کردند.

این پیش‌نویس متشکل از ۲۷ بند در برگیرنده تغییراتی قابل ملاحظه درخصوص قانون اساسی گذشته در سوریه است. به صورتی که کلمه عربی از جمهوری عربی سوریه حذف می‌شود.

براساس این پیش‌نویس سوریه یک کشور لاییک دموکرات به شمار آمده و ماده‌ای که اشاره می‌کند فقه اسلام منبع قانونگذاری است حذف شده همچنین بند مربوط به دین رئیس‌جمهور که پیشتر اسلام بوده نیز حذف شده است.

براساس پیش‌نویس این قانون اساسی جدید مناطقی برای کردها در شمال سوریه به صورت خودگردان تعریف می‌شود و در این مناطق میان زبان کردی و عربی برابری خواهد بود و همچنین هر منطقه دیگری می‌تواند زبان محلی خود را به زبان رسمی کشور بعد از موافقت پارلمان اضافه کند.

بر این اساس اصل حاکمیت بدون مرکزیت تقویت شده و اسم پارلمان سوریه از شورای ملت به جمعیت ملت تغییر می‌یابد و اداره آن به دست قوه مقننه متشکل از نمایندگان بخش‌های اداری استان‌های سوریه خواهد بود.

همچنین براساس پیش‌نویس جدید نامزد ریاست جمهوری باید حداقل ۴۰ سال سن داشته باشد و دوره ریاست جمهوری هفت ساله خواهد بود و کسی نمی‌تواند دو دوره متوالی انتخاب شود.

وظیفه رئیس‌جمهور میانجی‌گری میان قوه‌های مختلف و نظام حاکم و مردم است و هیچ نقش قانونگذاری نخواهد داشت اما فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح همچنان در اختیار رئیس‌جمهور خواهد بود.

رئیس‌جمهور می‌تواند سیاست‌های کلی کابینه را تعیین کرده و بر روند اجرای قوانین و عملکرد نهادهای دولتی نظارت کند.

کابینه نیز درمقابل رئیس‌جمهور و پارلمان مسئول است و باید تمام طوائف، ادیان و اقشار مختلف سوریه را در برخی پست‌های وزارتی جای دهد.

بر این اساس تعداد اعضای دادگاه عالی قانون اساسی ۱۱ قاضی بوده و از سوی پارلمان انتخاب می‌شود.

تاکنون مخالفان سوری و نظام حاکم این کشور اظهارنظری در این خصوص نکردند و گفته می‌شود این مساله در نشست آتی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با نمایندگان دو طرف طی فردا (جمعه) در مسکو بررسی می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024