سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 21.01.2017, 21:35


زنان کشورهای گوناگون از سراسر جهان علیه رئیس جمهوری جدید آمریکا متحد می‌شوند. یک روز پس از ادای سوگند ترامپ، صدها هزار زن از کشورهای گوناگون به خیابان‌ها رفتند. آغاز این حرکت بین‌المللی در استرالیا بود.

«راهپیمایی میلیونی زنان» در روز شنبه (۲۱ ژانویه / ۲ بهمن) نقطه آغازین اعتراضات گسترده ملی و بین‌المللی علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده است که گفته می‌شود بیش از ۶۳۰ راهپیمایی را دربر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها از بامداد روز شنبه، ساعت‌ها پیش از آغاز راهپیمایی در واشنگتن، هزاران زن و مرد به مرکز شهر رفته‌اند تا در این حرکت اعتراضی شرکت کنند.

شماری از اهالی فرهنگ و هنر از جمله الک بالدوین، رابرت دنیرو، مایکل مور، اسکارلت جوهانسون، جولیان مور، شر (خواننده و بازیگر)، کتی پری و شرلین سرکیسیان هم در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری‌ها به نقل از برنامه‌ریزان احتمال می‌دهند که در واشنگتن بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در راهپیمایی شرکت کنند.

گلوریا استینم، از برگزار کنندگان این تظاهرات طی سخنانی اعلام کرد که ترامپ در تبلیغاتش برای انتخابات ریاست جمهوری، زنان و اقلیت ها را در این کشور مورد هدف قرار داده است.

وی همچنین اظهار داشت که اگر ترامپ اقدام به ثبت مشخصات مسلمانان در آمریکا کند، وی و شمار زیادی از زنان خود را به عنوان «مسلمان» اعلام خواهند کرد.

سپس تظاهرکنندگان تحت کنترل پلیس به سوی کاخ سفید راهپیمایی کردند.

مبتکران «راهپیمایی میلیونی زنان» تاکید می‌کنند که اعتراض آنها تنها به رفتار و گفتار ترامپ در رابطه با زنان نیست بلکه آنها با این حرکت مخالفت خود را با نژادپرستی، نابرابری اجتماعی، تهدید مهاجران، هوموفوبیا، تبلیغ علیه مسلمانان و زن‌ستیزی به نمایش می‌گذارند.

معترضان پلاکاردهایی حاوی «ترامپ روسیه را دوباره قدرتمند خواهد کرد»، «ای ترامپ به حقوق زنان احترام بگذار»، «من او (هیلاری) را حمایت می‌کنم»، «من زن هستم، من عدالت هستم» به دست داشتند.

نخستین راهپیمایی‌های زنان در روز شنبه در چند شهر استرالیا و نیوزلند برگزار شد.

اعتراضات خیابانی علیه ترامپ در روز جمعه (۲۰ ژانویه) و هم‌زمان با ادای سوگند رئیس جمهور جدید شروع شد. در واشنگتن تظاهرکنندگان با ماموران پلیس به زد و خورد پرداختند. حدود ۲۷۰ تن از معترضان دستگیر شدند.

در کشورهای گوناگون از جمله آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، جمهوری چک، فیلیپین، کنیا، مکزیک و هندوستان نیز تظاهرات اعتراضی برگزار شد. راهپیمایی برلین، پایتخت آلمان در برابر ساختمان سفارت آمریکا در این شهر بدون درگیری به پایان رسید.

تظاهرات صدها هزار نفری ضد ترامپ در لندن

در بریتانیا صدها هزار تن از زنان این کشور روز شنبه با تجمع در مرکز لندن اعتراضات گسترده ضد ترامپ برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، گفته می‌شود که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی گسترده، علاوه بر شهرهای سراسر انگلیس از برخی از شهرهای آمریکا از جمله مینه‌سوتا آمده‌اند.

این تظاهرات بخشی از کمپین جهانی ضد ترامپ است که با عنوان اعتراضات زنان در همبستگی با تجمع زنان در آمریکا برگزار می‌شود. هدف آنها دفاع از حقوق زنان است که به نظر می‌رسد تحت دولت جدید مورد تعدی قرار بگیرد.

اعتراض آنها هم‌چنین به نابرابری جنسیتی، تبعیض نژادی، نادیده گرفتن حق سقط جنین و رای و پوشش‌های درمانی برای همه است که از سوی ترامپ مطرح شده است. تظاهرات مشابهی هم در شهرهای بلفاست، ادینبورو، لانکستر، لیدز، لیورپول، منچستر، بریستول و شیپلی برگزار می‌شود.

استقبال کلینتون از تظاهرات زنان علیه ترامپ

هیلاری کلینتون از تظاهرات گسترده زنان علیه ترامپ در واشنگتن استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، کاندیدای شکست‌ خورده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تظاهراتی که زنان در واشنگتن علیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به راه انداخته‌اند، استقبال کرد.

این وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: از شما به خاطر ایستادگی، اظهار نظر و تظاهرات برای ارزش‌هایمان سپاسگزارم.

وی در ادامه تصریح کرد: من واقعاً عقیده دارم که ما در کنار یکدیگر قدرتمندتر هستیم.

در حالی که هنوز یک روز کامل از روی کار آمدن رسمی دونالد ترامپ در آمریکا نگذشته بود، هزاران تن از زنان معترض به منظور برگزاری تظاهرات در واشنگتن تجمع کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024