جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.01.2017, 19:40


شهردار تهران اعلام کرد که در فروریزی ساختمان پلاسکو ۲۰ آتش‌نشان جان خود را از دست دادند.

قالیباف گفت حریق در طبقه هشتم ساختمان پلاسکو رخ داد اما به دلیل شدت آتش، سازه فلزی ذوب شد. او افزود، متاسفانه از طبقه‌ای که حریق در آن رخ داد به بالا، ساختمان دچار ریزش و باعث شد مابقی طبقات نیز بریزد.

قالیباف با بیان اینکه دقیقا اطلاع نداریم که چند نفر محبوس شده‌اند، گفت: در حال حاضر اولویت اصلی ما نجات همکاران است.

وی در پاسخ به این سوال که چند نفر از مردم در این حادثه محبوس شده‌اند گفت: به نظر نمی‌رسد که تعداد انها بیشتر از انگشتان دست باشد، اما ممکن است تعدادی از افراد در طبقات باقی مانده باشند و باید بگویم تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا هرچه زودتر این افراد نجات پیدا کنند.

واکنش آتش‌نشانی به خبر زنده بودن ۵ آتش‌نشان در موتورخانه پلاسکو

ساعت‌ها پس از ریزش کامل ساختمان پلاسکو، تعدادی از ماموران آتش نشانی در زیر آوار مانده اند که تلاش‌ها برای نجات آنها ادامه دارد.

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو درباره اخباری مبنی بر زنده بودن پنج آتش‌نشان در موتورخانه ساختمان پلاسکو، توضیح داد.

به گزارش ایسنا، در حالی که برخی از شبکه‌های مجازی از زنده بودن پنج تن از آتش‌نشانان در موتورخانه ساختمان پلاسکو خبر می‌دهند، سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه پلاسکو، این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرد.

ملکی اظهار کرد: تا زمانی که ماموران آتش‌نشانی به محل دسترسی پیدا نکنند، نمی‌توانیم درباره این موضوع اظهار نظر کنیم.

در حال حاضر امدادرسانی برای نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان پلاسکو در حالی ادامه دارد که با وجود گذشت بیش از ۱۷ ساعت از آغاز حادثه، وجود دود غلیظ که تنفس را سخت کرده و همچنین حجم انبوه آهن و نخاله در محل، سرعت امدادرسانی را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال آتش‌نشانان انگیزه خود را از دست نداده و در تمامی جبهه‌های حادثه در حال عملیات نجات و جستجو هستند.

«مواد سوختی» باعث شعله‌ور شدن آتش در «پلاسکو» شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: وجود تانک‌های سوخت و مواد سوختی زیاد باعث شعله‌ور شدن آتش در ساختمان پلاسکو شد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار ضمن تشکر از نیروهای امدادی گفت: حادثه آتش سوزی حادثه بسیار تلخی بود و وجود تانک‌های سوخت و مواد سوختنی زیاد باعث شعله‌ور شدن آتش در ساختمان پلاسکو شد.

وی اظهار کرد: ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو به خاطر کهولت و حرارت بالا، ضمن انفجار دچار ریزش شد و ۱۱ طبقه بالا، روی سه طبقه پایینی نشست.

رئیس سازمان مدیریت بحران ضمن اشاره به اینکه رئیس جمهور با جدیت موضوع حادثه را پیگیری می‌کردند، گفت: رئیس جمهور حکمی را برای وزیر کشور صادر کردند و وزیر نیز سفر خود را برای بازدید از محل این حادثه نیمه تمام گذاشتند. همچنین ستاد بحران حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل و دستورات ویژه برای آواربرداری سریع اتخاذ شد.

نجار گفت: جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز حادثه را مرتبا پیگیری می‌کردند که در ادامه از محل بازدید کردند و در شورای ستاد بحران حضور یافته و دستوران ویژه‌ای صادر کردند که آواربرداری را در اولویت قرار دادند.

وی با بیان اینکه همه مسئولان اجرایی امروز پای کار بودند، افزود: هلال‌احمر و اورژانس فداکارانه فعالیت کردند. ارتش و سپاه پاسداران نیز با امکانات خود در محل حضور یافتند. شهرداری تهران نیز مسئولیت اصلی را بر عهده داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ازدحام مردم اگرچه نگرانی آن‌ها را نشان می‌داد، اما باعث اخلال در عبور و مرور امدادرسانان شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور حادثه‌خیز است و از سوی دیگر شاهد حوادث انسان ساخت نیز هستیم، گفت: آن‌طور که باید، به بحث مدیریت بحران در کشور ما پرداخته نشده است. اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد نمی‌توانیم بیش از ۲۰ درصد را پوشش دهیم.

نجار گفت: محدودیت‌ها و عدم باور به مدیریت بحران در کشور باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. اگرچه وضعیت مدیریت بحران کشور نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم. اگر همه دستگاه‌های مربوط به مدیریت بحران در یک جا متمرکز شوند، مشکل تا حدی حل می‌شود.

نجار اظهار کرد: اگر در بازار تهران یا مترو حادثه‌ای رخ دهد، تخلیه افراد به چه شکلی خواهد بود؟ قطعا کار با وضعیت کنونی مدیریت بحران در کشور بسیار سخت است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024