جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.01.2017, 0:12


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مشترک رسانه‌ای با سباستین کورتز، وزیر امورخارجه اتریش در مسکو اعلام کرد: «در مذاکرات صلح سوریه در آستانه؛ نمایندگان رژیم اسد و گروه‌های مخالف مسلح که زیر توافقنامه آتش‌بس برقرار شده با ضمانت ترکیه و روسیه امضا گذاشته‌اند، شرکت خواهند کرد. به ایالات متحده آمریکا نیز برای حضور در این مذاکرات دعوتنامه ارسال خواهد شد.»

او در پاسخ به سوالی در باره اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر ناراحتی کشورش از حضور آمریکا در مذاکرات صلح سوریه در آستانه، تاکید کرد: محتوای متن دعوتنامه خطاب به تمام افراد ذکر شده در اطلاع‌رسانی به عموم، از جمله آمریکا است.

لاوروف افزود: دعوتنامه‌های مذاکرات آستانه به تازگی ارسال شده و لیست اسامی شرکت کنندگان به دنبال پاسخ‌های رسمی به این دعوتنامه‌ها مشخص خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری با یادآوری عدم وجود نام گروه جیش‌الاسلام در فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی ثبت شده در سازمان ملل متحد، گفت که گروه مذکور جزو طرف‌های توافقنامه آتش‌بس سراسری در سوریه است و نمایندگان آن نیز در مذاکرات آستانه حضور خواهند داشت.

وزیر امور خارجه روسیه گفت تمامی گروه‌هایی که با جبهه نصره و گروه تروریستی داعش ارتباطی ندارند به شرکت در توافقنامه آتش‌بس سوریه دعوت می‌کنیم.

لاوروف تصریح کرد که نمایندگانی از دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ می‌توانند در مذاکرات آستانه در ۲۳ ژانویه شرکت کنند.

وی در پاسخ به اعتراض ایران نسبت به مشارکت آمریکا در مذاکرات آستانه گفت: من به صراحت می‌گویم ساختار دعوت‌نامه‌هایی که ما داده‌ایم به گونه‌ای است که اجازه تضمین حضور تمامی طرف‌هایی را می‌دهد که ما در اظهارات علنی خود از جمله نمایندگان ایالات متحده از آنها نام برده‌ایم.

وی تاکیدکرد که دعوت برای حضور در مذاکرات خطاب به نماینگان دولت سوریه و گروه‌های مسلح که توافق آتش بس را امضا کرده‌اند، است.

مخالفت مقام‌های ایران با حضور آمریکا

روز چهارشنبه، ۱۸ ژانویه/ ۲۹ دی‌ماه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره شرکت آمریکا در نشست آستانه گفت: ما همواره گفتیم موافق حضور آمریکا نیستم و همینطور گفته‌ایم که ما دعوت کننده برای اجلاس نیستیم بلکه قزاقستان دعوت کننده است. ما موضع خود را اعلام کرده‌ایم.

ظریف درباره علت مخالفت ایران با شرکت آمریکا در اجلاس آستانه گفت، علت این است که چارچوبهایی که در گذشته بود نتوانست به راه حل برسد. فعلاً این همکاری سه جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه توانسته در ۳ ماه گذشته نتایج ملموسی را کسب کند که یکی از آنها موفقیت در آتش‌بس است و انشالله موفقیت در گفت‌وگوهای بین دولت سوریه و معارضین خواهد بود.

هم‌چنین علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران این است که ما مخالف شرکت آنهایی هستیم که همچنان علیه دولت سوریه اقدام می‌کنند که در راس آنها آمریکاست. آمریکایی‌ها نمی‌توانند در تجهیز تروریست‌ها، آموزش و اعزام آنها به خاک سوریه دخالت فعال داشته باشند و سر منشأ این مشکلات برای دولت و ملت سوریه باشند؛ در عین حال در مذاکرات صلح نیز شرکت کنند.

ولایتی ادامه داد: به ما اعلام شده بود که آمریکایی‌ها قرار است به عنوان ناظر در این اجلاس شرکت کنند در حالی می‌دانیم اگر آمریکایی‌ها شرکت کنند به نظارت اکتفا نمی‌کنند و دیدگاه قاطع جمهوری اسلامی ایران عدم حضور آمریکا و حامیانش در اجلاس آستانه است.

ولایتی در پاسخ به این سئوال که اگر روسیه و ترکیه  موافق حضور آمریکا در مذاکرات آستانه باشند ایران چه واکنشی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: دیدگاه اعلام شده ما در قبال حضور آمریکا در آستانه دیدگاه اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده که توسط وزیر خارجه و من عنوان شد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بدلیل مخالفت ایران با مشارکت آمریکا در اجلاس آستانه، هیچگونه دعوت مشترکی برای حضور آمریکا از سوی سه کشور مبتکر برگزاری اجلاس به عمل نیامده است.

وی اظهار داشت: هیچ دلیلی برای مشارکت آمریکا در مدیریت، راهبری و هدایت ابتکارات سیاسی جاری در بحران سوریه وجود نداشته و ایفای نقش این کشور در اجلاس آستانه نیز کاملاً منتفی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024