جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.01.2017, 5:27


بی بی سی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا «هوشمندانه» بوده و اوضاع این کشور بعد از برگزیت خیلی بهتر هم شده و در نهایت بریتانیا از این تصمیم بهره خواهد برد.

آقای ترامپ در نخستین مصاحبه خود با یک نشریه بریتانیایی به تحلیلگر روزنامه تایمز گفته از نظر او اوضاع بریتانیا بعد از تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا همین الان هم «خیلی خوب» است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که تا ۵ روز دیگر وارد کاخ سفید می‌شود در این گفتگو با مایکل گائو، از دولتمردان سابق بریتانیا مصاحبه کرده و به او که خود یکی از حامیان برزگ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود گفته برخلاف نظر باراک اوباما، او تلاش خواهد کرد روابط تجاری میان لندن و واشنگتن را بهتر از پیش کند.

این گفته آقای ترامپ واکنشی به سخنان آقای اوباما پیش از همه‌پرسی معروف به برگزیت است که گفته بود اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، آن گاه این کشور در انتهای صف روابط تجاری با آمریکا قرار خواهد گرفت.

آقای ترامپ در این گفتگو وعده داده که به محض به قدرت رسیدن، یک توافق‌ تجاری با بریتانیا برای تسهیل روابط اقتصادی میان دو کشور صورت دهد.

او گفته: «کشورها می‌خواهند هویت خودشان را حفظ کنند. بریتانیا هم تصمیم گرفته هویتش را نگه‌ دارد. اما به نظر من اگر بریتانیا مجبور نمی‌شد آن همه مهاجر بپذیرد آن وقت شاید بریگزیت اصلا روی نمی‌داد.»

رئیس جمهوری منتخب آمریکا همچنین در گفتگو با روزنامه آلمانی بیلد از سیاست‌های مهاجرتی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، انتقاد کرده است.

او در این مصاحبه‌ها که در محل دفترش در آسمانخراش ترامپ در نیویورک صورت گرفته از آنگلا مرکل به عنوان مهمترین رهبر اروپا یاد کرده و گفته: «اگر دقیق به اتحادیه اروپا نگاه کنید، همه آن زیر دست آلمان است. این اتحادیه مرکبی است برای سواری آلمان.»

با وجود این، آقای ترامپ سیاست‌های مهاجرتی خانم مرکل را «یک اشتباه بزرگ» خوانده است. «من فکر می‌کنم او (آنگلا مرکل) با پذیرفتن این همه مهاجر غیرقانونی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند یک اشتباه فاجعه بار مرتکب شده است. هیج کس نمی‌داند اینها از کجا آمده‌اند.»

آقای ترامپ همچنین به تایمز گفته با ورود به کاخ سفید، رابطه خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را بر اساس حسن نیت و اعتماد بنا خواهد کرد تا ببیند این اعتماد و اطمینان تا «کجا دوام خواهد آورد».

«ناتو مشکل دارد»

آقای ترامپ که در دوران تبلیغات انتخاباتی هم بارها از ناتو انتقاد کرده بود در این گفتگو هم دوباره تاکید کرده که به نظر او ناتو از مشکلات متعددی رنج می‌برد. «اول از هم این که این پیمان کهنه شده، چون خیلی خیلی وقت پیش عقد شده و دوم این که کشورها حق عضویتی که قرار بوده بابتش بپردازند را دیگر نمی‌پردازند.»

آقای ترامپ در این گفتگو درباره دیگر مسایل مهم جهانی همچون بحران سوریه و جنگ عراق هم سخن گفته است.

او به تایمز گفته به نظر او بهترین راه حل برای بحران سوریه، ایجاد مناطق امن در این کشور است. «به نظرم باید در سوریه مناطق امن ایجاد کنیم؛ این خیلی کم هزینه‌تر است و می‌شود از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) هم خواست که مخارجش را متقبل شوند. منابع مالی که آنها در دست دارند بی‌همتاست، آنها مخارجش را تامین کنند، ما اداره‌اش کنیم، یا این که خودشان اداره کنند.. این خیلی کم‌هزینه‌تر از فاجعه‌ای است که همین الان آلمان با آن دست به گریبان است.»

آقای ترامپ در مورد جنگ عراق و مشکلات فعلی این کشور هم گفته: «این اصلا نباید روی می‌داد. ما نباید هرگز به عراق حمله می‌کردیم، این بزرگترین اشتباه بود و احتمالا بزرگترین اشتباه تاریخ آمریکا خواهد شد. مثل این بود که سنگ به کندوی زنبورها بزنید. یکی از بزرگترین افتضاحات تاریخ بود.»

روسیه و تسلیحات هسته‌ای

آقای ترامپ در این گفتگوی مفصل که با روزنامه بیلد آلمان و تایمز لندن کرده گفته به عنوان رئیس جمهوری آمریکا تمایل دارد که روسیه و آمریکا هر دو از ذرات‌خانه‌های هسته‌ای خود بکاهند.

او وعده داده که اگر مسکو از تسلیحات هسته‌ای خود بکاهد واشنگتن به رفع برخی از تحریم‌های این کشور توجه خواهد کرد.

با وجود این، آقای ترامپ از روسیه به علت مداخلاتش در سوریه انتقاد کرده و گفته حضور روسیه در سوریه به «فاجعه انسانی» در این کشور انجامیده است.

او همچنین دوباره از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را اشتباه خوانده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024