جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2017, 10:17

نامه ۱۷ مقام اروپایی به ترامپ درباره خطر روسیه


رئیس جمهوری بلغارستان و ۱۶ تن از مقامهای سابق کشورهای اروپای شرقی و مرکزی در نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا خواستار دفاع از «منافع و اهداف» مشترک شدند و نسبت به پیامدهای نزدیکی ترامپ با روسیه هشدار دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست، ۱۷ تن از مقامات فعلی و سابق کشورهای اروپای مرکزی و شرقی روز سه شنبه در نامه‌ای به ترامپ نوشتند: «پوتین بزرگی آمریکا را نمی‌خواهد اما ما به عنوان متحدان شما، می‌خواهیم.»

در این نامه که به امضای «روزن پلیفنلیف» (Rosen Plevneliev) رئیس جمهوری کنونی بلغارستان و ۱۶ تن از مقام‌های سابق اروپایی رسیده آمده است: ما به عنوان متحدان شما که الزام‌های معاهده‌ای با شما داریم، از آمریکایی‌ها در دولت و کنگره جدید آمریکا می‌خواهیم که در دفاع از منافع و اهداف مشترک شامل صلح، قدرت «آتلانتیک» و آزادی ما ثابت قدم باشید.

ترایان باسیسکو رئیس جمهوری سابق رومانی، توماس هندریک ایلوس رئیس جمهوری سابق استونی، وایرا ویکه فرایبرگا رئیس جمهوری سابق لتونی و کارل بیلت وزیر امور خارجه سابق استونی از جمله دیگر امضا کنندگان نامه به ترامپ هستند.

در این نامه تاکید شده که از انتخاب ترامپ استقبال می‌کنند و مشتاق همکاری با دولت جدید آمریکا برای تقویت دو سوی آتلانتیک هستند.

نویسندگان نامه در عین حال هشدار دادند که چنانچه ترامپ بخواهد مسیر دیگری برود و با پوتین همدست شود، این اقدام پیامدهای منفی بسیاری برای اروپا و آمریکا خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، دورنمای روابط دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و معامله بزرگی بین دو کشور، موجب نگرانی بسیاری از متحدان سنتی آمریکا شده است اما در این میان رهبران طرفدار آمریکا در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی بیش از دیگران زیان خواهند دید.

به نوشته واشنگتن پست، این رهبران که در صف اول مقابله با تلاش‌های پوتین برای واژگون کردن نظم جهانی دموکراتیک هستند، از ترامپ می‌خواهند که پیش از آنکه جانب طرف اشتباه را بگیرد، بیشتر تامل کند.


ترجمه دست‌وپا شکسته‌ای از این نامه که سایت روسی «اسپوتنیک» آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

«رئیس جمهور محترم، آقای ترامپ

ما کسانی که تصمیم‌گیری می‌کنیم، فعالین اجتماعی اروپا، انتخاب شما را به عنوان ۴۵ مین رئیس جمهور آمریکا تبریک می‌گوییم. امیدواریم با دولت شما برای حمایت از اتحادیهٔ ترانس آتلانتیک قدرتمندمان و برای دفاع مشترک از حیاتمان در زمان تهدیدات بزرگ کار کنیم.

تلاش‌های آینده روسیه برای بی‌ثباتی اوکراین و الحاق غیرقانونی کریمه، جهان قابل پیش‌بینی و امنیتی که به طور مشترک توسط آمریکایی‌ها و اروپاییان پس از پیروزی در «جنگ سرد» ایجاد شده است را تهدید می‌کند.

ما نگرانیم که چشم اندازهای معاهده بزرگ و جدید با روسیه این چمدان تاریخی را در معرض خطر قرار بیاندازد.

تلاش برای لغو تحریم‌های موجود علیه روسیه و یا بخش بخش کردن و فتح اوکراین اشتباه بزرگی است. این اقدامات، روحیهٔ کسانی را که به دنبال اتحاد اروپا و آتلانتیک برای این کشور هستند را تضعیف می‌کند. این امر ممکن است منطقهٔ شرقی ما را از لحاظ اقتصادی نیز تضعیف کرده و افراط گرایی، گروه سالاری (اولیگارشی) و عناصر ضد غربی را بسط دهد.

نباید منتظر ضرر جدی و بزرگی ماند. شوک چنین معامله‌ای، به اعتماد و اطمینان آمریکا در میان متحدینش در اروپا و هر کجای جهان ضربه می‌زند. نظم بین المللی برپایه احترام به قوانینی که امنیت غرب طی چند دهه به آن وابسته بوده را تضعیف می‌کند. اتحادیه‌هایی که منبع اصلی قدرت آمریکا هستند ممکن است فروپاشی را تجربه کنند یعنی کشورهایی که خون ریختند، هزینه کرده و سرمایه سیاسی در حمایت از اتحاد ترانس آتلانتیک صرف کردند، شک خواهند کرد که آیا آمریکا دوست آنهاست و می‌توان رویش حساب کرد یا خیر؟

شک نکنید: ولادیمیر پوتین، متحد آمریکا نیست. ضمن آنکه او شریک بین المللی محسوب نمی‌شود که بتوان به او اطمینان کرد. هر دو رئیس جمهوری که قبل از شما بودند سعی کردند به روش خود زبان مشترکی با رهبریت روسیه برای اعتماد و دوستی بیابند. اشتباه بزرگی است: پوتین از مقاصد خیر آن‌ها را به عنوان امکانات خود بهره گرفت.

در دولت پوتین رشد نظامی‌گری روسیه، جنگ‌ها، تهدیداتی که توافق‌ها را از بین برده و قول‌های توخالی که صورت گرفت، اروپا را به محلی خطر ناک تبدیل نمود. پوتین به قدرت آمریکا نیاز ندارد. این قدرت برای ما و متحدین شما لازم است. (این قسمت توسط نویسندگان با حروف درشت نوشته شده است)

در گذشته زمانی که آمریکا می‌خواست ما شانه‌هایمان را دراختیارش گذاشتیم. ما همراه‌تان در عراق بودیم. ما همراه شما در افغانستان جنگیدیم. ما با هم خطر کردیم، پسر‌ها و دختر‌هایمان را از دست دادیم. ما از امنیت مشترک ترانس آتلانتیک در جبههٔ واحد دفاع کردیم. در واقع این امر اتحادیه ما را قدرتمند می‌کند. وقتی آمریکا قوی است ما همه قوی هستیم یعنی همراه با هم.

توافق با پوتین، صلح به همراه ندارد. برعکس جنگ را بدیهی‌تر خواهد کرد. پوتین از امتیازات به عنوان نشان ضعف بهره می‌گیرد. این امر او را تشویق می‌کند که جدیت آمریکا را در متحدین پیش روی ناتو یعنی استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان کنترل کند. او می‌تواند نه تنها از تهدیدات نظامی استفاده کرده بلکه از حملات سایبری، فشارهای انرژی و اقتصادی، جاسوسی، حملات روانی، اطلاع‌رسانی غلط و رشوه‌خواری هدفمند بهره بگیرد. به عنوان همسایگان روسیه، ما با این روش‌ها به خوبی آشناییم. برای مقابله با آن‌ها نیروی زیاد، همبستگی و مقاومت از غرب نیاز است اما چشم پوشی و اغماض بیشتر کمکی نخواهد کرد.

دفاع از اهداف و منافع مشترک یعنی صلح، قدرت آتلانتیک و آزادی ایستادگی کند. وحدت ما بهترین پاسخ به دزدی‌سالاری بیمارگونه روسیه است. وقتی ما تقسیم شویم همانطور که اغلب در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، همه در منطقهٔ خطر قرار می‌گیریم. اتحاد ده‌ها سالهٔ ما دژی برای امنیت اروپاست. ما از دوستان آمریکایی می‌خواهیم که ارتباطات ترانس‌آتلانتیک را قوی‌تر کنند نه اینکه منجر به ضعف آن شوند. اوکراین به حمایت احتیاج دارد، کشورهای پیشرو به اطمینان و آمادگی ما برای مقابله نیاز دارند. اما بیش از همه روسیه باید ببیند که اگر ما را بمباران کند ما قوی‌تر می‌شویم نه ضعیف‌تر.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024