پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.01.2017, 19:56

مدیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا:


صدای آمریکا: مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گویند حملات سایبری روسیه «تهدیدی بزرگ» است. جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت برعکس شک و تردید دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا، او به نسبت قبل مطمئن‌تر است که بگوید حمله‌های سایبری به کارزار دموکرات‌ها در انتخابات گذشته، توسط مقام‌های عالی روسیه تدارک شده بود.

روز پنجشنبه مقام‌های اطلاعاتی در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا حضور یافتند تا نقش روسیه در هک و حمله سایبری به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی کنند.

در این جلسه، روسای این نهاد‌ها نظر دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب را درباره نقش روسیه در حمله سایبری به کارزار انتخاباتی را رد کردند. آقای ترامپ پیش‌تر درباره نقش روسیه ابراز تردید کرده بود.

جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این جلسه به سناتورهای عضو این کمیته گفت ما تشخیص دادیم که تنها بالا‌ترین مقام‌های ارشد روسیه می‌توانند برای سرقت اطلاعات از کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا دستور داده باشند.

آقای کلپر گفت کارزار‌های زیادی کنار هم رقابت داشتند اما تنها یک بخش از آن هک شد. در کنار آن شاهد پروپاگاندا و خبرهای جعلی بودیم.

به نوشته سی ان ان، جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در بخشی از این جلسه استماع گفت تاکید بر نقش روسیه می‌تواند ضمن ادعای آقای ترامپ را رد کند که خواستار عبور از این موضوع شده است. این در حالی است که روسیه نقش مستقیم در هک‌ها داشته است.

آقای مک کین افزود: هر آمریکایی باید نگران حمله روسیه به ملت ما باشد. در پس این حمله بی‌سابقه به دموکراسی ما، از حقایق در جلسه امروز کمیته گریزی نیست.

در طول جلسه استماع، جان مک کین از جیمز کلپر پرسید آیا اقدام روسیه در حمله سایبری می‌تواند به منزله اعلام جنگ باشد که جیمز در پاسخ گفت این یک تصمیم خیلی سیاسی است که من فکر نمی‌کنم جامعه اطلاعاتی بتواند درباره آن نظر بدهد.

این جلسه در حالی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا هنوز درباره نقش روسیه در حملات سایبری به انتخابات ابراز تردید می‌کند.

پیش از این آقای ترامپ روز روز سه شنبه در توئیتی نوشته بود رسانه‌ها برای اینکه من را مخالف مقام‌های اطلاعاتی نشان بدهند، دروغ می‌گویند. در حالیکه من طرفدارشان هستم.

این جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا در حالی برگزار می‌شود که یک روز بعد، در روز جمعه قرار است آقای ترامپ از سوی مقام‌های اطلاعاتی دولت فعلی آمریکا در جریان جزئیات نقش روسیه در حمله سایبری به حزب دموکرات قرار بگیرد.

واکنش روسیه

دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به جلسه امروز کمیته نیروهای مسلح سنا گفت ما از این اتهام زنی‌های همراه با بی‌مسئولیتی به کشورمان خسته و مریض شده‌ایم. اگر نیاز به یک دشمن هست، چرا یک کس دیگر انتخاب نمی‌شود؟

شهادت مدیران اطلاعاتی در کمیته نیروهای مسلح سنا، یک هفته بعد از اخراج ۳۵ دیپلمات روس از آمریکا توسط باراک اوباما صورت می‌گیرد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گویند روسیه پشت حملات سایبری به حزب دموکرات بود. در این حملات سایبری اطلاعاتی از مکاتبات اعضای ارشد حزب دموکرات فاش شد که دموکرات‌ها می‌گویند به وجهه حزب و نامزدشان یعنی هیلاری کلینتون ضربه زد.

این اطلاعات از طریق سایت ویکی‌لیکس منتشر شد.

در مقابل برخی از جمهوریخواهان هرچند به حمله سایبری روسیه در طول انتخابات اذعان دارند اما می‌گویند آن حملات ربطی به تلاش برای پیروزی ترامپ ندارد.

روز چهارشنبه آقای ترامپ در یک پیام تویئتری نوشت جولیان آسانژ (بنیانگذار ویکی‌لیکس) گفته یک نوجوان ۱۴ ساله می‌تواند ایمیل پودستا (رئیس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون) را هک کند. چرا مجمع ملی حزب دموکرات بی‌دقت بود؟ او همچنین گفته روسیه اطلاعات افشا شده را به او نداده است! به نوشته رویترز، ترامپ و مشاوران ارشد او معتقد هستند که دموکرات‌ها سعی دارند با طرح اتهام کمک مقام‌های روسیه به وی قصد دارند پیروزی او در انتخابات را از مشروعیت بندازند.

دریاسالار مایک راجرز مدیر آژانس ملی امنیت و فرمانده یگان سایبری ارتش آمریکا نیز در این جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا به سوالات پاسخ داد.

جیمز کلپر و مایک راجرز هر دو در اظهارات خود گفتند که ما به تلاش‌‌هایمان در سراسر جهان برای تفکیک رفتار‌های قابل قبول و غیر قابل قبول ادامه می‌دهیم.

قرار است بعد از جلسه عمومی کمیته نیروهای مسلح سنا، جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، دریاسالار مایک راجرز مدیر آژانس ملی امنیت و فرمانده یگان سایبری ارتش آمریکا و معاون او مارسل ل‌تر با سناتور‌ها درباره مدارک محرمانه صحبت کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024